W stolicy elektryczne hulajnogi pojawiły się pod koniec października ubiegłego roku. Usługę wypożyczania na minuty wprowadził kalifornijski startup Lime, który takie pojazdy administruje już w wielu miastach na świecie, m.in. w San Francisco, Nowym Jorku i Los Angeles. Hulajnogi na prąd szybko stały się popularne, ale jednocześnie niebezpieczne.
Sprawdź także:
Miasto Jest Nasze - uwagi do ustawy o UTO
W trakcie konferencji prasowej radna MJN Melania Łuczak oraz Kuba Czajkowski przedstawili uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt dotyczący tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO), czyli np. e-hulajnóg został zaprezentowany w sierpniu tego roku przez Ministerstwo Infrastruktury.
Dziś [10 września - przyp.] przedstawiliśmy nasze propozycje regulacji hulajnóg elektrycznych. Bezpieczeństwo mieszkańców Warszawy jest dla nas najważniejsze. Operatorzy powinni wreszcie wziąć odpowiedzialność za koszty społeczne swojej działalności oraz zacząć płacić za użytkowanie przestrzeni miejskiej - czytamy na stronie Miasto Jest Nasze
Miasto Jest Nasze postuluje o wprowadzenie przepisów, które:
- realnie ograniczą jazdę e-hulajnogami po chodnikach do minimum,
ograniczą prędkość e-hulajnóg do 20 km/h – tak jak np. w Niemczech i innych krajach UE, które już uregulowały tą kwestię, - ustanowią minimalny wiek pozwalający korzystać z tych pojazdów na 14 lat – podobnie jak w przypadku motorowerów i prawa jazdy kategorii AM,
- wprowadzą homologację oraz odpowiednie wymogi techniczne dotyczące wyposażenia UTO,
- zobligują operatorów do współpracy z władzami miast, w tym pozwolą lokalnym samorządom do kontrolowania liczby hulajnóg oraz obszarów, w których będą mogły jeździć,
- zobowiążą operatorów do jasnej i zrozumiałej komunikacji z klientem w języku polskim,
- sprawią, że użytkowników oraz osoby postronne będą chronić bezpiecznie OC oraz NNW
Operatorzy systemów e-hulajnóg w Warszawie zarabiają obecnie krocie korzystając z miejskiej przestrzeni bez ponoszenia żadnych kosztów - czytamy na stronie Miasto Jest Nasze - Włodarze miast boją się wyegzekwować należnych sobie opłat. Nie możemy zrozumieć, dlaczego każda nawet najmniejsza budka czy kiosk na ulicy, każda osoba wystawiająca rusztowanie podczas remontu, czy każdy restaurator z letnim ogródkiem płacą miastu za każdy dzień korzystania z miejskiej przestrzeni opłaty zgodnie z Uchwała Rady Miasta a wielkie koncerny zarabiające na wypożyczeniu tysięcy e-hulajnóg nie płacą nic.
Projekt ustawy o UTO
Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych został opublikowany 7 sierpnia 2019 przez Rządowe Centrum Legislacji.
O nowe regulacje warszawscy drogowcy apelowali wielokrotnie do Ministerstwa Infrastruktury – po raz pierwszy już w październiku 2018 r., kiedy pierwsze hulajnogi pojawiły się na ulicach. Apel ponowiono w kwietniu, zwracając uwagę na szereg wątpliwości dotyczących przepisów prawa.
Prawa i obowiązki kierowców UTO, według nowego projektu:
- Hulajnogami elektrycznymi będzie można jeździć po chodnikach, ale tylko wtedy gdy nie będzie obok ścieżki rowerowej
- Kierujący UTO jadąc po chodniku będzie musiał jechać wolno oraz ustępować pierwszeństwa pieszym
- Maksymalna prędkość hulajnogi elektrycznej nie będzie mogła być większa niż 25km/h
- Kierujący UTO będą mogli jeździć po ścieżkach rowerowych, drogach dla rowerów, przejazdów dla rowerów oraz pasach ruchu dla rowerów posiadając kartę rowerową
- Kierujący UTO w przypadku braku drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów będą mogli poruszać się jezdnią drogi jeżeli obowiązująca prędkość na tej drodze wynosi nie więcej niż 30km/h
- Minimalny wiek do korzystania z UTO to minimum 10lat. Zabrania się korzystania z UTO dzieciom młodszym niż 10lat, nawet pod opieką osoby dorosłej
- Zabronione jest parkowanie gdzie popadnie. UTO musimy zaparkować w miejscu w którym nie będzie utrudniać ono ruchu ani zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym
Co więcej, także Warszawski Zarząd Dróg Miejskich odniósł się w oficjalnym piśmie do rządowego projektu uregulowania ruchu elektrycznych hulajnóg na polskich ulicach.
ZDM podkreśla, że rosnąca popularność tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO) oraz brak regulacji dotyczących tego zagadnienia w polskim prawie, przyczyniają się do wielu negatywnych zjawisk. Najpoważniejszym z nich jest zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mieszańcy skarżą się również, że hulajnogi pozostawione są w miejscach stwarzających zagrożenie i utrudniających poruszanie się.
POLECAMY TEŻ:
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?