Miasto Jest Nasze zgłasza poprawki do ustawy o hulajnogach elektrycznych. "Bezpieczeństwo mieszkańców Warszawy jest dla nas najważniejsze"

Julia Klusek
Tomasz Hold/ARCHIWUM
Miasto Jest Nasze przedstawiło swoje propozycje do rządowego projektu uregulowania ruchu elektrycznych hulajnóg na polskich ulicach. Aktywiści chcą przede wszystkim ograniczenia prędkości tych pojazdów do 20 kilometrów na godzinę i ustanowienia minimalnego wieku dla korzystających z tego typu transportu. Więcej w artykule poniżej.

W stolicy elektryczne hulajnogi pojawiły się pod koniec października ubiegłego roku. Usługę wypożyczania na minuty wprowadził kalifornijski startup Lime, który takie pojazdy administruje już w wielu miastach na świecie, m.in. w San Francisco, Nowym Jorku i Los Angeles. Hulajnogi na prąd szybko stały się popularne, ale jednocześnie niebezpieczne.

Sprawdź także: Setki wypadków na hulajnogach w Warszawie. Złamania żuchwy, kręgosłupa i wybite zęby. "W końcu dojdzie do tragedii"

Miasto Jest Nasze - uwagi do ustawy o UTO

W trakcie konferencji prasowej radna MJN Melania Łuczak oraz Kuba Czajkowski przedstawili uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Projekt dotyczący tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO), czyli np. e-hulajnóg został zaprezentowany w sierpniu tego roku przez Ministerstwo Infrastruktury.

Dziś [10 września - przyp.] przedstawiliśmy nasze propozycje regulacji hulajnóg elektrycznych. Bezpieczeństwo mieszkańców Warszawy jest dla nas najważniejsze. Operatorzy powinni wreszcie wziąć odpowiedzialność za koszty społeczne swojej działalności oraz zacząć płacić za użytkowanie przestrzeni miejskiej - czytamy na stronie Miasto Jest Nasze

Miasto Jest Nasze postuluje o wprowadzenie przepisów, które:

  • realnie ograniczą jazdę e-hulajnogami po chodnikach do minimum,
    ograniczą prędkość e-hulajnóg do 20 km/h – tak jak np. w Niemczech i innych krajach UE, które już uregulowały tą kwestię,
  • ustanowią minimalny wiek pozwalający korzystać z tych pojazdów na 14 lat – podobnie jak w przypadku motorowerów i prawa jazdy kategorii AM,
  • wprowadzą homologację oraz odpowiednie wymogi techniczne dotyczące wyposażenia UTO,
  • zobligują operatorów do współpracy z władzami miast, w tym pozwolą lokalnym samorządom do kontrolowania liczby hulajnóg oraz obszarów, w których będą mogły jeździć,
  • zobowiążą operatorów do jasnej i zrozumiałej komunikacji z klientem w języku polskim,
  • sprawią, że użytkowników oraz osoby postronne będą chronić bezpiecznie OC oraz NNW

Operatorzy systemów e-hulajnóg w Warszawie zarabiają obecnie krocie korzystając z miejskiej przestrzeni bez ponoszenia żadnych kosztów - czytamy na stronie Miasto Jest Nasze - Włodarze miast boją się wyegzekwować należnych sobie opłat. Nie możemy zrozumieć, dlaczego każda nawet najmniejsza budka czy kiosk na ulicy, każda osoba wystawiająca rusztowanie podczas remontu, czy każdy restaurator z letnim ogródkiem płacą miastu za każdy dzień korzystania z miejskiej przestrzeni opłaty zgodnie z Uchwała Rady Miasta a wielkie koncerny zarabiające na wypożyczeniu tysięcy e-hulajnóg nie płacą nic.



Projekt ustawy o UTO

Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych został opublikowany 7 sierpnia 2019 przez Rządowe Centrum Legislacji.

O nowe regulacje warszawscy drogowcy apelowali wielokrotnie do Ministerstwa Infrastruktury – po raz pierwszy już w październiku 2018 r., kiedy pierwsze hulajnogi pojawiły się na ulicach. Apel ponowiono w kwietniu, zwracając uwagę na szereg wątpliwości dotyczących przepisów prawa.

Prawa i obowiązki kierowców UTO, według nowego projektu:

  • Hulajnogami elektrycznymi będzie można jeździć po chodnikach, ale tylko wtedy gdy nie będzie obok ścieżki rowerowej
  • Kierujący UTO jadąc po chodniku będzie musiał jechać wolno oraz ustępować pierwszeństwa pieszym
  • Maksymalna prędkość hulajnogi elektrycznej nie będzie mogła być większa niż 25km/h
  • Kierujący UTO będą mogli jeździć po ścieżkach rowerowych, drogach dla rowerów, przejazdów dla rowerów oraz pasach ruchu dla rowerów posiadając kartę rowerową
  • Kierujący UTO w przypadku braku drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów będą mogli poruszać się jezdnią drogi jeżeli obowiązująca prędkość na tej drodze wynosi nie więcej niż 30km/h
  • Minimalny wiek do korzystania z UTO to minimum 10lat. Zabrania się korzystania z UTO dzieciom młodszym niż 10lat, nawet pod opieką osoby dorosłej
  • Zabronione jest parkowanie gdzie popadnie. UTO musimy zaparkować w miejscu w którym nie będzie utrudniać ono ruchu ani zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym

Co więcej, także Warszawski Zarząd Dróg Miejskich odniósł się w oficjalnym piśmie do rządowego projektu uregulowania ruchu elektrycznych hulajnóg na polskich ulicach.
ZDM podkreśla, że rosnąca popularność tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO) oraz brak regulacji dotyczących tego zagadnienia w polskim prawie, przyczyniają się do wielu negatywnych zjawisk. Najpoważniejszym z nich jest zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Mieszańcy skarżą się również, że hulajnogi pozostawione są w miejscach stwarzających zagrożenie i utrudniających poruszanie się.

Więcej: Hulajnogi elektryczne z nowymi przepisami. ZDM przedstawił swoją wizję hulajnóg na warszawskich ulicach

POLECAMY TEŻ:



Wideo

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jak zawsze ludzie zachowują się jak chcą kiedy nie ma nad nimi bata i zapominają o czymś takim jak rozsądek i bezpieczeństwo swoje i innych. Nie raz widziałem jak ktoś ścigał się na elektrycznych hulajnogach lub na jednym urządzeniu jechały dwie osoby z maksymalną prędkością lawirując między pieszymi. Jak jeszcze obie osoby były pijane, to chyba dostawali jakiś mnożnik punktów przy wywaleniu się na gębę. Głupsi są tylko motocykliści w koszulce, krótkich spodniach, klapkach lub co gorsza panie zakładające do jazdy szpilki. Głupota ludzka nie zna granic. Operatorzy e-hulajnóg zabezpieczają się na stronach wytycznymi odnośnie zasad użytkowania, ale kto to przeczytał, a tym bardziej będzie przestrzegał? Jazda w kasku? Parkowanie w miejscach nie utrudniających poruszania się? Widziałem raz jak spod siedziby Żandarmerii jakiś żołnierz niósł e-hulajnogę na drugą stronę ulicy, bo ktoś sobie zaparkował im na wejściu. Dodatkowo to teren wojskowy, więc ktoś był już niezłym burakiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3