Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Powsinka, Zawad i Wilanowa skarżą się na hałas po otwarciu Południowej Obwodnicy Warszawy

Redakcja Warszawa
Mieszkańcy Wilanowa skarżą się na hałas przy POW
Mieszkańcy Wilanowa skarżą się na hałas przy POW GDDKiA / mat. pras.
Otwarcie nowego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy cieszy od kilku tygodni kierowców, jednak dla mieszkańców Wilanowa jest to prawdziwa udręka. Mieszkańcy Powsinka, Zawad i Wilanowa skarżą się na uciążliwy hałas, który uprzykrza im życie.
Mapa przedstawia długookresowy średni poziom dźwięku mierzonego w decybelach. Pomiarów dokonywano niemal przez całą dobę, aby wiarygodnie oddać rozkład hałasu w dzielnicy. Pomiaru dokonano na polecenie warszawskiego ratusza. Poniżej przedstawiamy oznaczenia kolorów:

Kolor pomarańczowy: 55-60 decybeli
Kolor ciemnopomarańczowy: 60-65 decybeli
Kolor fielotowy: 65-70 decybeli
Kolor jasnofioletowy: 70-75 decybeli
Kolor niebieski: powyżej 75 decybeli

Warto dodać, że przy poziomie hałasu na poziomie 70 decybeli w organizmie mogą pojawiać się niekorzystne zmiany wegetatywne, zaś powyżej 75 decybeli możemy przechodzić rozmaite uszkodzenia organiczne i choroby, w tym m.in. nadciśnienie tętnicze czy wrzody żołądka.

To najgorsze dzielnice w Warszawie. Coraz mniej ludzi chce t...

22 grudnia 2020 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otwarła 15 kilometrowy odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy - od węzła Lubelska do węzła Warszawa - Wilanów, na wysokości ul. Przyczółkowej.

Od tego czasu mieszkańcy Wilanowa skarżą się na hałas. Samochody jeżdżące POW słychać nawet dwa kilometry od nowej trasy.

Minęło kilkanaście pierwszych dni użytkowania przez osobówki oddanego przed Świętami odcinka POW (a za pół roku mają dołączyć TIR-y, bo wtedy zostanie oddany ursynowski odcinek POW) i już teraz wyraźnie widać, że ktoś wykazał się sporym brakiem wyobraźni robiąc tę trasę w taki sposób, że przez większą część jej biegu przez Powsinek, Zawady i Wilanów nie ma ekranów, konsekwencją czego momentami ciężko było wytrzymać w Święta, taki był tumult i hałas, w późniejsze dni było podobnie głośno, a pytanie brzmi co będzie w momencie gdy zostaną puszczone tą trasą ciężarówki i gdy ruch będzie większy. Po drugiej stronie Wisły (na Wawrze) sytuacja przy POW jest według posiadanych przeze mnie informacji niestety równie zła - napisał do nas czytelnik pan Jacek.

Wzdłuż Południowej Obwodnicy Warszawy, ekrany dźwiękochłonne znajduje się jedynie w kilku miejscach. Jak uzasadnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

- Projekt lokalizacji i parametrów ekranów poprzedziły obliczenia modelujące rozkład hałasu w środowisku. Zgodnie z przeprowadzonymi obliczeniami akustycznymi zrealizowane ekrany akustyczne powinny zapewnić dotrzymanie dopuszczalnych poziomów hałasu dla zabudowy mieszkaniowej położonej w sąsiedztwie trasy S2 i podlegającej ochronie akustycznej - informuje Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.

Zobacz również: Filtry spalin nad tunelem POW za dwa lata?

Filtry powietrza nad tunelem POW

Filtry spalin nad tunelem POW za dwa lata? GDDKiA będzie naj...

Jak napisał nam pan Jacek, okoliczni mieszkańcy są zszokowani tym jak głośna jest POW na wilanowskim odcinku i oczekują dobudowania brakujących ekranów. Zapytaliśmy GDDKiA o to czy jest szansa na postawienie ekranów. Jak nam powiedziała Tarnawska, po roku od oddania POW do użytku, zostaną zbadane parametry hałasu przy trasie. Warto dodać, ze do tego czasu, do ruchu samochodów osobowych dołączą TIR-y.

Zgodnie z zapisami decyzji administracyjnych, po roku od oddania S2 w. Puławska – w. Lubelska wykonana zostanie analiza porealizacyjna, w ramach której przeprowadzone zostaną pomiary hałasu i dokonana zostanie ocena skuteczności zastosowanych rozwiązań projektowych - informuje Małgorzata Tarnawska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

I jak dodaje, w przypadku wykazania w analizie porealizacyjnej przekroczeń obowiązujących dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na terenach zakwalifikowanych jako podlegające ochronie akustycznej na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, organ ochrony środowiska wyda decyzję, w której może zobowiązać Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do ograniczenia ponadnormatywnego oddziaływania hałasu.

Zobaczcie też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto