Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

MMoto test. Toyota Prius - hybryda przyszłości

redakcja
redakcja
Napęd hybrydowy to nic innego jak połączenie tradycyjnego silnika z napędem elektrycznym. Konstrukcja taka pozwala na radykalne zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz ograniczenie zużycia paliwa właśnie poprzez wspomaganie silnika spalinowego elektrycznym.

Eksperci obliczają, że ropa w szybach wiertniczych będzie płynąć jeszcze tylko przez kilkadziesiąt lat. Dlatego też koncerny produkujące auta zaczęły poświęcać swoją uwagę na rozwój alternatywnych źródeł napędu do samochodów. Jako pierwsza, bo już trzynaście lat temu, produkcję auta z napędem hybrydowym uruchomiła toyota.
Producenci aut w różny sposób wykorzystują zalety tego rozwiązania. Jednym z takich układów jest na przykład tak zwany mild hybrid - akumulatory zainstalowane w aucie pomagają w rozpędzaniu samochodu, dostarczają prąd do urządzeń pokładowych, kiedy silnik nie pracuje - na przykład na czerwonym świetle, ale nie ma możliwości, aby pojazd był napędzany tylko energią zgromadzoną w bateriach.
Na przykładzie najnowszej generacji toyoty prius zaprezentujemy, jak działa tak zwana pełna hybryda.
TECHNOLOGIA XXI WIEKU
Hybrid Synergy Drive to rozwiązanie, jakie zastosowano w modelu prius. Łączy ono silnik o pojemności 1,8 l i mocy 98 koni mechanicznych z dwoma elektrycznymi jednostkami. Ostatecznie kierowca ma do dyspozycji 136 koni, a przekazywanie mocy odbywa się poprzez bezstopniową skrzynię biegów. Do dyspozycji kierowcy są trzy tryby, w jakich może się poruszać toyota. Z włączonym przyciskiem EV możemy, oczywiście jeżeli nasze akumulatory są w pełni naładowane, przejechać do 2 kilometrów z prędkością 45 kilometrów na godzinę. Tryb Eco Mode powoduje, że auto wykorzystuje silnik elektryczny w jak najszerszym zakresie, a silnik spalinowy wykazuje mniejszą dynamikę. Jeżeli zależy nam na jak najlepszych osiągach, wciskamy trzeci przycisk, na futurystycznie poprowadzonym tunelu środkowym, mianowicie Power Mode - mamy do dyspozycji maksymalną moc silników elektrycznych i spalinowego napędu. Jeżeli ktoś uważa, że ta technologia jest zbyt skomplikowana w użyciu, jest w dużym błędzie. Wszystkie procesy w układzie napędowym zachodzą niebywale płynnie i tylko dzięki czytelnym danym, wyświetlanym na bieżąco w centralnej części kokpitu, można dowiedzieć się, przy pomocy jakiego silnika się poruszamy, ale też sprawdzić stan naładowania akumulatorów lub to czy odzyskujemy energię kinetyczną, hamując.
EKONOMICZNY I EKOLOGICZNY
Dzięki zastosowaniu hybrydowego napędu, toyota prius jest pojazdem naprawdę ekonomicznym. Trudno bowiem znaleźć auto o takich gabarytach, którego apetyt na paliwo będzie oscylował w granicach 5 litrów benzyny na 100 kilometrów. A podejrzewam, że użytkując auto tylko w mieście i korzystając świadomie z trybu elektrycznego EV, można zejść do 4 litrów na setkę. Konstruktorzy wykazali się też postawą proekologiczną, gdyż prius w 95 procentach nadaje się do odzysku, a plastik wykorzystany w hybrydzie toyoty wyprodukowano z substancji roślinnych lub mieszanki roślinno-ropnej.
Każdy produkt innowacyjny technologicznie ma swoją niemałą cenę. Toyota prius jest takim właśnie towarem, za który trzeba zapłacić niebagatelną sumę 99.900 złotych. Jeżeli jednak skalkulować na chłodno koszt kilkuletniego użytkowania i porównać go z innymi autami, nawet z tymi z silnikiem Diesla, to cena ta nie jest już odstraszająca. Satysfakcja ze świadomości, że poruszamy się samochodem przyszłości, jest gwarantowana.
Karol BIELA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto