Przebudowa Warszawy Zachodniej, warta 1,9 mld zł, to jedna z największych inwestycji PKP PLK i wstęp do modernizacji linii średnicowej.
Pomimo okresu zimowego prace idą pełną parą. Na budowie pracuje obecnie 70 podwykonawców i dostawców, 500 osób i 150 jednostek sprzętu. Generalny wykonawcy, jakim jest Budimex przeprowadził już roboty obejmujące m.in. niezbędne rozbiórki istniejących budynków, demontaże oświetlenia oraz przełożenia kolizji instalacji podziemnych. Obecnie trwają prace związane z przebudową peronów i budową nowego przejścia na poziomie +1 nad peronami. Aby dojść do peronu 8 linii obwodowej, pasażerowie korzystają z tymczasowego przejścia. Na czas prowadzenia prac przesunięta została także o 200 m pętla autobusów ZTM na ulicy Tunelowej.
Przebudowa Warszawy Zachodniej
W ramach kontraktu Budimex zajmie się kompleksową przebudową około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieci trakcyjnej. Powstaną także nowe perony, a zadaszona hala dworcowa zostanie zmodernizowana tak, aby zapewnić pasażerom bardziej komfortowe warunki podróży
- Przebudowa Warszawy Zachodniej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji infrastrukturalnych na kolei ostatnich lat – mówi Artur Popko, Wiceprezes Budimeksu. Węzeł Warszawa Zachodnia wprowadza i wyprowadza cały ruch kolejowy od strony południowej i Zachodniej do stolicy a prace wykonujemy cały czas pod czynnym ruchem kolejowym – dodaje Artur Popko.
Na dworcu trwają już prace przygotowawcze do budowy przejazdu technologicznego między peronami 2 i 7, ustawienia kładki dla pieszych na peronie 2 i 7 oraz robotami związanymi z wprowadzeniem tymczasowej organizacji ruchu na ul. Tunelowej. W ostatnim czasie na budowie trwały także prace związane z przygotowaniem tymczasowego dojścia do peronu 8, budową: tymczasowej pętli autobusowej, murów dla ścian szczelinowych oraz demontaże związane z budową peronów.
Strategiczny węzeł
Warszawa Zachodnia to strategiczna pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce o średniej dobowej przepustowości wynoszącej około 1000 pociągów pasażerskich, aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, WKD oraz KM, a także towarowych. Z tej najpopularniejszej w naszym kraju stacji kolejowej, codziennie korzysta około 60 tysięcy osób, a liczba ta będzie się sukcesywnie zwiększać i według najnowszych prognoz ma osiągnąć poziom 120 tysięcy do roku 2030.
Przebudowa węzła Warszawa Zachodnia potrwa do 2023 roku. Nowy układ torowy i peronowy możliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Powstanie także bezpośrednie przejście dla pasażerów łączące linię średnicową z linią obwodową.
Na Warszawie Zachodniej wszystkie przebudowane perony przykryje wspólna wiata. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody, windy. Powstanie dodatkowy peron od Tunelowej.
Komunikację w obszarze stacji ułatwi kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Przejście podziemne będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Tunel zostanie wydłużony do peronu nr 8 (docelowo nr 9) przy linii obwodowej. Na poziomie -2 powstanie tunel dla budowy tunelu tramwajowego. Kompleksowo przebudowany będzie układ torowy. Dzięki nowoczesnym systemom sprawniejsze będzie zarządzenie ruchem kolejowym. Zakończenie inwestycji planowane jest w II połowie 2023 r.
Wykonawcą prac jest firma Budimex. Wartość umowy to 2,388 mld zł brutto (1,942 mld zł netto).
Zobaczcie też:
Czy technologie niszczą psychikę dzieci?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?