Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most Łazienkowski trzeba budować od zera?

AIP / sl
Most Łazienkowski trzeba budować od zera?
Most Łazienkowski trzeba budować od zera? Sylwia Dąbrowa
Eksperci sugerują, że most Łazienkowski może nie nadawać się do remontu, tylko konieczna jest budowa przeprawy od nowa.

Aktualizacja: Konstrukcja mostu Łazienkowskiego jest do wymiany

Skala zniszczeń mostu Łazienkowskiego w Warszawie jest tak duża, że trudno mówić o jego remoncie, należy raczej mówić o poważnej odbudowie czy wręcz o budowie nowego mostu - twierdzą eksperci. - Zniszczony jest pomost główny, a dźwigary i konstrukcja są poważnie uszkodzone. W zasadzie można mówić o budowie nowego mostu, bo ze starego do użytku nadają się jedynie podpory. Na nich można osadzić nową konstrukcję - powiedział Agencji Informacyjnej Polskapresse prof. Jan Rymsza, zastępca dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie.

Czytajcie też: Remont mostu Łazienkowskiego może potrwać kilkanaście miesięcy

Władze Warszawy przyznają, że zniszczenia mostu są bardzo poważne i zakres prac będzie większy niż początkowo przypuszczano. Nazywają to jednak remontem, unikając określeń mówiących o konieczności budowy niemal całkowicie nowego mostu. - Nikogo nie oszukujemy, nie będziemy budować nowych podpór więc mówienie o nowym moście jest nieprawdą - mówi Bartosz Milczarczyk, rzecznik stołecznego ratusza. Potwierdza, że zniszczenia spowodowane pożarem są bardzo duże choć nie chce mówić o szczegółach. - Nie będziemy opierać się na dywagacjach osób, które widziały most w telewizji, precyzyjnie będziemy mówić o uszkodzeniach po zakończeniu prac ekspertów - tłumaczy Milczarczyk.

- Wystarczy wiedzieć jak reagują konstrukcje stalowe na temperatury przekraczające 1000 stopni Celsjusza by ocenić, że stara konstrukcja mostu będzie praktycznie w całości do wymiany - tłumaczy AIP prof. Rymsza. Naukowcy specjalizujący się w mechanice konstrukcji stalowych i badający wpływ wysokich temperatur na stal oraz konstrukcje stalowe są zgodni. Długotrwałe nagrzewanie stali do temperatur powyżej 1000 stopni powoduje zmiany wewnętrzne, których skutkiem jest zmniejszenie jej wytrzymałości, większa łamliwość i kruszenie. Konstrukcje stalowe tracą swoją wytrzymałość, łatwiej ulegają złamaniom i skręceniom. - Z dużym prawdopodobieństwem można ocenić, że konstrukcja mostu Łazienkowskiego straciła swoje parametry i trzeba ją będzie w całości wymienić - podkreśla prof. Rymsza.

Zdaniem eksperta z IBDiM, władze Warszawy popełnią niewybaczalny błąd jeśli zdecydują się na pospieszną naprawę mostu. - Nie można robić prowizorki, trzeba przygotować całkowicie nowy projekt przeprawy, przeprowadzić przetarg na wykonanie i zbudować nową konstrukcję, opierając ją na nieuszkodzonych podporach - przekonuje prof. Rymsza. Oznacza to, że most Łazienkowski będzie wyłączony z ruchu na bardzo długi czas. Zdaniem eksperta, rozwiązaniem mogłoby być tymczasowe uruchomienie przeprawy przez Wisłę w bardzo ograniczonym zakresie, np tylko dla autobusów, przy jednoczesnym stałym monitorowaniu stanu konstrukcji.

- To absolutnie wykluczone, nadzór budowlany nakazał natychmiastowe zamknięcie mostu i nie będziemy łamać prawa i ryzykować bezpieczeństwa warszawiaków - mówi rzecznik Milczarczyk. Rzecznik ratusza nie chce spekulować co do terminu przywrócenia mostu Łazienkowskiego do ruchu. Podkreśla, że po zakończeniu ekspertyz, przygotowany zostanie harmonogram prac, kosztorys i procedury wyłonienia wykonawcy remontu. W przypadku Mostu Północnego trwało to kilka lat. Milczarczyk zaprzecza, że koszt naprawy mostu Łazienkowskiego to 500 mln zł., jak podawały niektóre media. - To bzdura wyssana z palca - mówi Milczarczyk i przekonuje, że uruchomienie mostu Łazienkowskiego nie powinno być droższe niż remont dłuższego mostu im. gen. Stefana "Grota" Roweckiego, który kosztuje ok. 180 mln zł. Część pieniędzy ma wyłożyć rząd, który już obiecał pomoc finansową władzom Warszawy.

Pożar mostu Łazienkowskiego wybuchł wieczorem 14 lutego. Jego ugaszenie trwało około 12 godzin. Od tego czasu most jest zamknięty dla ruchu.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto