Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most pieszo-rowerowy na Pragę. Budowa przeprawy za ponad 120 milionów nabiera tempa. Pierwsza podpora już gotowa, teraz kolej na pirs

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Trwa budowa mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Pierwsza podpora gotowa, kolej na pirs
Trwa budowa mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Pierwsza podpora gotowa, kolej na pirs Zarząd Dróg Miejskich
Trwa budowa mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Zarząd Dróg Miejskich poinformował w najnowszym komunikacie, że realizacja inwestycji odbywa się w bardzo sprawnym tempie. Właśnie zamontowano pierwszą z siedmiu podpór obiektu. Niebawem firma Budimex zacznie stawiać filar następnej. Wykonawca rozpoczął już także budowę pirsu - połączenia między lądem a mostem pontonowym, do którego cumować będą barki z dźwigami i holownikami.

Budowa mostu pieszo-rowerowego na Pragę idzie zgodnie z planem. W marcu tego roku, kiedy zaczęły się prace zasadnicze, firma Budimex przeprowadziła palowanie i wbiła w ziemię oraz pogrążyła w dnie rzeki stalowe grodzice. Były to elementy stanowiące podstawę posadowienia obiektu. Zostały one ulokowane w miejscach, gdzie będą znajdowały się podpory przeprawy: cztery lądowe i trzy rzeczne. Podpory będą oparte o 183 pale. 160 z nich wbito (101 w dno Wisły, 59 na lądzie), a 23 wwiercono (przy przyczółkach przyszłego mostu).

Następnie, wykonawca zaczął instalować grodzice. Do końca maja wbił i pogrążył ponad 300 z 584 zaplanowanych.

Trwa budowa mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Pierwsza podpora gotowa, kolej na pirs

Most pieszo-rowerowy na Pragę. Budowa przeprawy za ponad 120...

Jako pierwsze w komplecie ulokowano te przy jednej z trzech podpór na wybrzeżu praskim i na niej już pod koniec maja stanął pierwszy filar. Do budowy tej podpory użyto prawie 11 ton stali zbrojeniowej i 120 m sześc. betonu - informuje Zarząd Dróg Miejskich.

ZDM wyjaśnia, że każda podpora będzie się składać z trzech fragmentów. To tzw. korek betonowy, fundament i filar. Dwa pierwsze elementy służą osadzeniu podpory w ziemi. Aktualnie prace skupiają się głównie na budowie podpory P5, czyli trzeciej gruntowej po stronie Pragi, ale zaplanowanej bliżej Wisły. Firma Budimex wykonała już korek oraz zabetonowała fundament. Do jego zbrojenia zużyto prawie 33 tony stali, którą zalano 250 m sześc. betonu. Obecnie trwają przygotowania zbrojenia pod filar - wykonawca wykorzysta 18 ton stali. Następnie będzie ona zabetonowana - wylanych zostanie 190 metrów sześc. betonu. Prace te zaplanowano na 20-22 czerwca.

Ruszyła budowa pirsu

Prace na prawym brzegu Wisły, mają miejsce przy podporze oznaczonej jako P7, która połączy most z lądem przy ul. Wybrzeże Szczecińskie. Ostatniego dnia maja wykonawca rozpoczął tam prace zbrojarsko-ciesielskie fundamentu tej podpory.

W najbliższych dniach mają się zakończyć, a ich zwieńczeniem będzie betonowanie. Na tak przygotowanej podstawie stanie filar przyczółka przeprawy - informują drogowcy.

Po praskiej stronie rozpoczęła się także budowa pirsu - pomostu, który połączy ląd z przyszłym mostem pontonowym. Pirs umożliwi wjazd na most pontonowy pojazdom z budowy, z kolei do samego mostu cumowane będą barki z dźwigami i holownikami. Ma to w znacznym stopniu ułatwić wykonawcy prowadzenie na wodzie robót związanych z budową filarów podpór rzecznych P2, P3 i P4.

Aktualnie trwa pogrążanie grodzic przy podporach P3 i P4. Przy podporze P2 zainstalowano wszystkie przewidziane 72 grodzice. ZDM podaje, że wykop jest już nimi obudowany i czeka na dalsze pogłębienie, a następnie na żelbet.

Trwa budowa mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Pierwsza podpora gotowa, kolej na pirsZarząd Dróg Miejskich

Most pieszo-rowerowy na Pragę

Przypomnijmy, że budowana przeprawa będzie pierwszym w Warszawie mostem dostępnym wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Konstrukcja będzie liczyć 452 metry długości. Za realizację inwestycji odpowiada firma Budimex. Koszt przedsięwzięcia to 120 mln 961 tys. zł brutto. Budowa obiektu ma zostać zakończona za około dwa lata.

To będzie najdłuższa tego typu przeprawa w Polsce. Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Przybliży Pragę do nowego, zielonego centrum miasta. Prace rozpoczną się natychmiast, by warszawiacy mogli z niego korzystać już w 2024 roku. To będzie jedna z wizytówek stolicy - mówił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Most będzie o 127 metrów dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą nią z kolei w 2 minuty.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto