Zarząd Dróg Miejskich wydał najnowszy komunikat w sprawie postępu przy pracach nad budową mostu pieszo-rowerowego, który połączy warszawskie Śródmieście z Pragą-Północ. Drogowcy przyznają, że choć gołym okiem nie widać wielkich zmian, to sporo udało się zrobić na zapleczu budowy i w warsztatach.
Jeszcze w grudniu zeszłego roku zakończyło się betonowanie filarów dwóch ostatnich rzecznych podpór. Zgodnie z planem, okres zimowy przeznaczony jest na przygotowania do montażu konstrukcji stalowej. Plan jest konsekwentnie realizowany, dzięki czemu na wiosnę, oprócz gotowych już podpór, będziemy mogli zobaczyć pierwsze stalowe elementy przeprawy - informuje ZDM.
Wybrano kolor mostu
Jak podaje ZDM, pod koniec stycznia odbyło się spotkanie z wykonawcą, na którym zweryfikowano czy zaproponowany system malarski spełnia oczekiwania architektoniczne i estetyczne. Wykonawca przygotował i przedstawił specjalną próbkę imitującą gabaryty, kształt oraz styki montażowe docelowej konstrukcji stalowej.
Po dokładnych oględzinach, próbki zostały zaakceptowane, w związku z czym wykonawca może przygotowywać się do ich montażu.
Most będzie wykonany ze stali pokrytej farbą imitującą kolor cortenu. Drogowcy wyjaśniają, że materiał ten dobrze zniesie dużą wilgotność nad rzeką.
Na placu budowy pojawi się potężny żuraw
Montaż konstrukcji stalowej wymaga odpowiedniego przygotowania. Na początku należy stworzyć drogę dojazdową, następnie wykonać podpory tymczasowe na wodzie i lądzie.
Po zakończeniu tego etapu, na plac budowy przyjedzie sprzęt, za pomocą którego odbędzie się montaż konstrukcji stalowych. Najważniejszym z nich będzie żuraw Demag CC 3800.
To ogromne urządzenie, którego nośność to aż 650 ton. Przy pomocy tego typu maszyn, demontuje się np. śmigła turbiny wiatrowej. Ze względu na wielkość i złożoność konstrukcji żurawia, jego elementy będą scalane etapami, co potrwa około tygodnia - wyjaśniają drogowcy.
Most pieszo-rowerowy na Pragę
Przypomnijmy, że budowana przeprawa będzie pierwszym w Warszawie mostem dostępnym wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Konstrukcja będzie liczyć 452 metry długości. Za realizację inwestycji odpowiada firma Budimex. Koszt przedsięwzięcia to 120 mln 961 tys. zł brutto. Budowa obiektu ma zostać zakończona w 2024 roku.
To będzie najdłuższa tego typu przeprawa w Polsce. Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Przybliży Pragę do nowego, zielonego centrum miasta. To będzie jedna z wizytówek stolicy - mówił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Most będzie o 127 metrów dłuższy od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą nią z kolei w 2 minuty.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?