Trwa budowa mostu pieszo-rowerowego na Pragę. Zarząd Dróg Miejskich przekazał najnowsze informacje dotyczące inwestycji. Dotychczasowe prace odbywały się z brzegu. Tak były instalowane elementy na obu przyczółkach mostu, teraz, po raz pierwszy, trzeba było przeprowadzić całą operację z platformy na środku Wisły.
- Most pieszo-rowerowy przez Wisłę to jeden z moich 100 projektów dla Warszawy. I rośnie w oczach. Dziś rozpoczynamy kolejny etap prac – montaż elementów konstrukcji bezpośrednio „z wody”. Budowa przebiega w dobrym tempie i powinniśmy się cieszyć nowym mostem już w przyszłym roku. Będzie to pierwsza przeprawa w Warszawie przeznaczona dla pieszych i rowerzystów, która łączy oba brzegi miasta – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Dzięki nowemu mostowi prawy brzeg Wisły, który już dziś jest atrakcyjnym kierunkiem spacerów, stanie się bardziej dostępny. Z bulwarów, które są jednym z ulubionych miejsc mieszkanek, mieszkańców i turystów, będzie można dostać się tam rowerem lub pieszo w kilka minut. A na ulicy Okrzei i w Porcie Praskim już teraz jest coraz więcej zieleni i kawiarni. Wraz z mostem zyskamy też świetny punkt widokowy, z którego będzie można podziwiać panoramę Warszawy – dodał.
Most pieszo-rowerowy przez Wisłę. Kolejny etap prac
Jak przekazał Zarząd Dróg miejskich, na środek Wisły elementy nowego mostu docierają barkami, które wodowane są pod mostem Świętokrzyskim lub na placu budowy po stronie praskiej.
Most pieszo-rowerowy w Warszawie wkracza w nowy etap. Kolejn...
„Sam proces jest bardzo krótki. Dostarczenie kolejnego fragmentu na docelowe miejsce, jego podniesienie i osadzenie na podporze mostu trwało około godziny. Wcześniej jednak w nurcie rzeki trzeba było ustawić specjalistyczny kilkudziesięciometrowy żuraw, którego zadaniem jest unoszenie stalowych elementów z barki i przenoszenie ich na gotowe podpory” – wyjaśnił ZDM.
Nowy fragment mostu, który został zamontowany w piątek 4 sierpnia, ma kilkadziesiąt metrów długości i waży ponad sto ton. Okazuje się, że ten element jest i tak jednym z najmniejszych fragmentów składowych przeprawy, która łącznie liczyć będzie ponad 450 metrów. Druga, podobna konstrukcja zostanie zamontowana na następnej podporze już niedługo, ale zależeć będzie to od stanu wody w Wiśle.
W następnej kolejności dostarczane będą elementy. Ponadto w Warszawie trwają też prace przygotowawcze związane z przekształceniem przestrzeni na obu brzegach Wisły. Chodzi o to, by jak najlepiej łączyła się ona z nowym mostem. Obecnie trwa projektowanie przebudowy ulicy Okrzei na Pradze. W planach jest również naziemne przejście przez Wisłostradę na wysokości ulicy Karowej.
Jest przetarg
Zarząd Dróg miejskich ogłosił przetarg na projektanta dla takiej inwestycji. Wpłynęły dwie oferty oscylujące w rejonie 400 tys. złotych, czyli kwoty założonej na ten cel.
„To dobra wiadomość, która pozwala sądzić, że uda się wybrać wykonawcę i przystąpić możliwe szybko do projektowania. Oferty złożyły firmy Yunex oraz Swarco Poland” – przyznał ZDM.
Most pieszo-rowerowy na Pragę
Przypomnijmy, że budowana przeprawa będzie pierwszym w Warszawie mostem dostępnym wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. Konstrukcja będzie liczyć 452 metry długości. Za realizację inwestycji odpowiada firma Budimex. Koszt przedsięwzięcia to 120 mln 961 tys. zł brutto. Budowa obiektu ma zostać zakończona w 2024 roku.
Most połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Spacer mostem zajmie 6 minut, natomiast rowerzyści przejadą nim w 2 minuty.

szkolenie wojsko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?