Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Muzeum Narodowe: firma remontująca dach wygoniła alpinistów, reklamy wciąż wiszą

Karolina Eljaszak
Karolina Eljaszak
Alpiniści zdejmując płachty reklamowe z elewacji Muzeum, zawadzili o ważny element remontowanego dachu. Wykonawca wstrzymał akcję.

Zdejmowanie wielkopowierzchniowych reklam z gmachu Muzeum Narodowego miało rozpocząć się w poniedziałek o godz. 13.15. Przybyli na miejsce dziennikarze zostali najpierw zaproszeni na konferencję prasową, poświęconą głównie nowej wystawie w placówce. Gdy ostatecznie miało dojść do "odsłonięcia" elewacji, pojawiły się problemy techniczne.

- Ok. godz. 14.30 pracownica Muzeum Narodowego wyszła do zebranych reporterów i przeprosiła za zamieszanie, oświadczając, że reklamy na razie nie zostaną zdjęte - relacjonuje lulu_aga, dziennikarka obywatelska MM Warszawa. - Okazało się, że alpiniści, którzy mieli zdjąć płachty, zawadzili o blachę na remontowanym właśnie dachu i coś uszkodzili. Generalny wykonawca remontu wściekł się i wstrzymał akcję. W Muzeum trwają rozmowy. Dostaliśmy informację, że Muzeum zrobi wszystko, by reklamy zdjąć jeszcze dziś. O której? Tego nikt nie wie.

Pierwszy krok w kierunku porządkowania miasta?

Muzeum Narodowe w Warszawie zdecydowało się na usunięcie ogromnych reklam z elewacji. Powód? - W trosce o estetykę i jakość przestrzeni publicznej oraz właściwe wyeksponowanie zabytkowej architektury przedwojennej Warszawy - wyjaśnia w oficjalnym komunikacie dyrekcja placówki, nagłaśniając akcję. W istocie możemy zauważyć trend, w którym modnie jest dbać o miasto, a nie atakować je reklamami marek i produktów.

Akcję popierają wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski i stołeczny konserwator zabytków Ewa Nekanda-Trepka, którzy zapowiedzieli swoją obecność na odsłonięciu gmachu Muzeum. Także mieszkańcy Warszawy umawiali się na oglądanie pierwszego kroku w kierunku porządkowania miasta.

W polskiej debacie o przestrzeni miejskiej trudno znaleźć przykład dogadania się instytucji i sponsora w sprawie usunięcia banerów. Jednak dzięki porozumieniu Muzeum Narodowego z Orlenem i Polkomtelem, których reklamy mają zniknąć z gmachu przy Al. Jerozolimskich, można mówić o promocji marki i pozytywnym kształtowaniu wizerunku, jako firm przyjaznych sztuce i miastu. Na tym sponsorzy na pewno nie stracą.

"Muzeum to nie słup ogłoszeniowy"

Według Marcina Rutkiewicza, prezesa Fundacji Sztuki Zewnętrznej i członka stowarzyszenia Miasto Moje A W Nim, odsłonięcie elewacji Muzeum Narodowego to bardzo dobra wiadomość. - To pewnie wynik starań konserwator zabytków, albo nowej dyrektor muzeum. Nieważne. Ważne jest to, że reklamy znikną, że nie trzeba sponsorom sprzedawać ciała, skóry, wszystkiego, że można się dogadać - komentuje portalowi MM Warszawa Marcin Rutkiewicz. - W wielu miastach, na wielu obiektach problem jest podobny. Przykład państw zachodnich, a tego przykładu nie lubię podawać, pokazuje, że miejsce sponsora jest w katalogu. Bo muzeum to nie słup ogłoszeniowy, który można zakleić - dodaje.

Rutkiewicz wierzy, że przykład Muzeum Narodowego pociągnie za sobą kolejne odzieranie zabytkowych budynków z reklam. Według prezesa Fundacji Sztuki Zewnętrznej, banery jak najszybciej powinny zniknąć z zabytkowej pierzei Al. Jerozolimskich, która wygląda jak 4-kilometrowa ściana reklam oraz z Pałacu Kultury i Nauki, który jest symbolem Polski i obiektem wpisanym do rejestru zabytków.

"Uroczyste" zdjęcie reklam z budynku Muzeum Narodowego zaplanowano na poniedziałek, 13 grudnia, na godz. 13.15.

Gmach Muzeum Narodowego powstał w latach 1927-1938. Jest przykładem architektury funkcjonalizmu. Jako jeden z nielicznych warszawskich budynków przetrwał II wojnę światową.


Zobacz również:
Zajrzyj na budowę Muzeum Historii Żydów Polskich
Zwiedzamy Muzeum Fryderyka Chopina [zdjęcia]
Wmurują części samolotu ze smoleńskiej katastrofy w budynek Muzeum Historii Polski?

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto