Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na warszawskich ulicach ginie coraz więcej osób. ZDM publikuje raport za 2020 rok

Redakcja
Szymon Starnawski/ARCHIWUM
Rok 2020 zdominowała pandemia koronawirusa. Wpłynęła na wszystkie dziedziny życia, w tym także na poruszanie się po mieście. Zwłaszcza wiosną i jesienią stołeczne ulice były na tyle luźne, że ruch odbywał się płynnie nawet w godzinach szczytu. Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, przełożyło się to na statystyki w raporcie o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie – wypadków było znacznie mniej, jednak zginęło w nich więcej osób niż w 2019 r.

Zarząd Dróg Miejskich poinformował, w zeszłym roku na warszawskich drogach doszło do 641 wypadków, w których 709 osób odniosło obrażenia, a 44 zginęły (18 zginęło na miejscu zdarzenia, a 26 zmarło w wyniku odniesionych obrażeń). Zdarzeń drogowych odnotowano o 29 proc. mniej niż w roku 2019 i najmniej odkąd prowadzone są takie zestawienia. Dane wyglądają podobnie w przypadku rannych, których liczba w porównaniu z rokiem 2019 spadła o 31 proc. Jednak zdecydowanie pogorszyła się statystyka zabitych, bo w zeszłym roku zginęło o 9 osób więcej niż przez cały rok 2019.

- W dużym stopniu wpływ na to miały luźniejsze ulice, na których kierowcy się rozpędzali. Pokazały to przeprowadzone przez nas pomiary prędkości. Na sprawdzonych w ubiegłym roku 1,37 mln pojazdów prędkość przekroczyło aż 857 tys., czyli aż 62 proc. wszystkich, które zmierzyliśmy. To o 5 proc. więcej niż w 2019 r. i najwięcej odkąd prowadzimy takie badania - tłumaczy w komunikacie ZDM.

Najczęstsze przyczyny wypadków

600 wypadków (93,6 proc.) spowodowali kierujący pojazdami, wśród których najliczniejsi byli kierowcy samochodów osobowych – sprawcy 452 wypadków. 41 zdarzeń (6,4 proc.) spowodowali piesi. Głównymi przyczynami większości wypadków były trzy rodzaje wykroczeń popełnianych przez kierowców:

  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (178),
  • nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu (133),
  • nadmierna prędkość (101);

Piesi natomiast najczęściej doprowadzali do wypadku nieostrożnie wchodząc przed jadący pojazd (17), wchodząc na jezdnię przy czerwonym świetle (15) lub przekraczając jezdnię w miejscu niedozwolonym.

W 2020 r. wzrósł udział wypadków, których przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Nadmierna prędkość była zaś najczęstszą przyczyną wypadków śmiertelnych (10 na 33 takie wypadki).

Wypadki z udziałem pieszych

Jak przypomina ZDM, ich priorytetem jest bezpieczeństwo, dlatego sukcesywnie poprawiają infrastrukturę przejść dla pieszych, m.in. doświetlając je czy wyposażając je w azyle. Dzieje się to zgodnie z zaleceniami wskazanymi w zakończonym jesienią zeszłego roku audycie wszystkich (ponad 4 tys.) zebr bez sygnalizacji w Warszawie. Celem jest bowiem „wizja zero”, czyli rok, w którym na ulicach całego miasta nie zginie ani jeden przechodzień.
W zeszłym roku były trzy miesiące, w których nie doszło do tragedii z udziałem pieszych – marzec, kwiecień i maj. W pozostałych miesiącach życie straciły 22 osoby (połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków). Niezmiennie najbardziej tragiczne okazały się miesiące zimowe, kiedy pogoda jest kiepska, a dzień krótki. W styczniu i lutym zginęło łącznie 9 pieszych.
W sumie w 2020 r. doszło do 195 wypadków z udziałem pieszych. W wyniku tych zdarzeń poszkodowanych zostało 204 pieszych – do 22 ofiar śmiertelnych doszło 21 osób ciężko rannych i 161 osób, które odniosły lekkie obrażenia.

- Liczba takich wypadków w stosunku do 2019 r. zmalała o 35 proc., jednak wciąż stanowi 30 proc. wszystkich wypadków - wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich.

W zeszłym roku w wypadkach na przejściach dla pieszych zginęło 8 osób, w 2019 r. – 12, w 2018 r. – 16, w 2017 r. – 16.
- Tendencja spadkowa stała się więc wyraźna już dwa lata temu, czyli jeszcze przed pandemią - dodaje ZDM.

Autobusy, tramwaje i jednoślady

Kierujący jednośladami – rowerami, motorowerami, motocyklami i elektrycznymi hulajnogami – uczestniczyli w 2020 r. w 253 wypadkach, czyli w prawie 40 proc. wszystkich wypadków. Sami spowodowali 72 wypadki, co stanowi 28 proc. wypadków z ich udziałem i 11 proc. wszystkich wypadków. Zginęło w nich 8 osób, a 71 zostało rannych.
Rowerzyści w zeszłym roku uczestniczyli w 156 wypadkach – to mniej niż przed rokiem i dwoma laty. Zginęło w nich aż 5 rowerzystów, a 138 zostało rannych. W 2020 r. odnotowano 116 zderzeń rower-samochód, a zdecydowanie rzadziej zdarzały się wypadki rower-pieszy oraz rower-rower. W sytuacji najechania na pieszego w 12 na 14 przypadków winny okazywał się rowerzysta.
Jeśli chodzi o wypadki z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej, w 2020 r. odnotowano ich 71 (57 z udziałem autobusów i 14 z udziałem tramwajów). Zginęło w nich 9 osób, a 90 odniosło obrażenia.

- W stosunku do 2019 r. liczba takich wypadków zmalała o 29 proc. Kierowcy autobusów miejskich i motorniczy byli sprawcami 27 wypadków, o dwa mniej niż w roku 2019. Wśród tych wypadków dwa zostały spowodowane przez kierowców autobusów prowadzących pojazdy pod wpływem środków odurzających, w wyniku czego śmierć poniosła jedna osoba, a 15 zostało rannych. Wpływ na tę statystykę ma oczywiście przede wszystkim głośny wypadek na moście Grota-Roweckiego, gdzie autobus przebił barierę energochłonną i spadł z estakady - wylicza ZDM.

ZDM

Okoliczności wypadków śmiertelnych

Zarząd Dróg Miejskich oprócz suchych danych podał także analizę poszczególnych wypadków śmiertelnych. W takich sposób chcą wypłynąć na wyobraźnię mieszkańców, a także pozwolić lepiej zrozumieć, jak dochodzi do tragedii na drogach. Wśród 44 ofiar śmiertelnych wypadków było 22 pieszych, 8 motocyklistów, 7 kierowców aut, 5 rowerzystów, 1 pasażerka autobusu i 1 pasażerka hulajnogi elektrycznej.

  • 19 stycznia, niedziela wieczorem. 37-letni mężczyzna, pieszy, wszedł na jezdnię przed autobusem w pobliżu przystanku. Zmarł na miejscu.
  • 29 stycznia, środa w nocy. 28-letni mężczyzna, kierowca hondy został uderzony przez pojazd ciężarowy, który wjechał na skrzyżowanie przy czerwonym świetle. Zmarł na miejscu.
  • 30 stycznia, czwartek rano. 71-letni mężczyzna, pieszy, został przejechany na przejściu dla pieszych przez 21-letniego kierowcę, który nie ustąpił pierwszeństwa. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 31 stycznia, piątek rano. 62-letni mężczyzna, pieszy, został potrącony przez tramwaj na przejściu, przez motorniczego, który nie ustąpił pierwszeństwa. 62-latek zmarł w wyniku obrażeń.
  • 31 stycznia, piątek w ciągu dnia. 87-letni mężczyzna, pieszy, został potrącony przez tramwaj na przystanku, z winy motorniczego. Zmarł na miejscu.
  • 31 stycznia, piątek wieczorem. 31-letni mężczyzna, pieszy, został potrącony przez tramwaj na przejściu, przez motorniczego, mimo zielonego światła. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 7 lutego
    , piątek rano. 58-letni mężczyzna, rowerzysta, wjechał pod samochód na skrzyżowaniu. Zmarł w wyniku obrażeń.*12 lutego, środa rano. 84-letni mężczyzna, pieszy, wszedł na przejście na czerwonym świetle przed jadący samochód. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 14 lutego, piątek w ciągu dnia. 88-letni mężczyzna, pieszy, wszedł pod autobus przy przystanku. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 15 lutego, sobota rano. 57-letni mężczyzna, pieszy, wszedł na torowisko przy przystanku tramwajowym. Zmarł na miejscu.
  • 28 lutego, piątek wieczorem. 69-letni mężczyzna, pieszy, został potrącony na przejściu dla pieszych przez kierowcę toyoty. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 27 marca, piątek wieczorem. 45-letni mężczyzna, kierowca renault, przekraczając prędkość spowodował zderzenie czołowe trzech aut na moście Gdańskim. Zmarł na miejscu.
  • 17 kwietnia, piątek w ciągu dnia. 38-letni mężczyzna, kierowca pojazdu ciężarowego, został czołowo uderzony przez kierowcę innego pojazdu ciężarowego. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 30 kwietnia, czwartek w ciągu dnia. 61-letni mężczyzna, motocyklista, uderzył bocznie na skrzyżowaniu w volvo. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 5 maja, wtorek w ciągu dnia. 34-letni mężczyzna, kierowca pojazdu ciężarowego, z nieustalonych przyczyn uderzył czołowo w inny pojazd ciężarowy. Zmarł na miejscu.
  • 25 maja, poniedziałek wieczorem. 44-letni mężczyzna, kierowca nissana, jadąc z nadmierną prędkością uderzył w słup. Zmarł na miejscu.
  • 29 maja, piątek wieczorem. 37-letni mężczyzna, motocyklista, jadąc z nadmierną prędkością uderzył w słup. Zmarł na miejscu.
  • 14 czerwca, niedziela wieczorem. 33-letni mężczyzna, motocyklista, został potrącony przez nieprawidłowo skręcającego kierowcę opla. Zmarł na miejscu.
  • 16 czerwca, wtorek w ciągu dnia. 84-letnia kobieta, piesza, została potrącona na parkingu przez kierowcę subaru. Zmarła w wyniku obrażeń.
  • 26 czerwca, piątek w ciągu dnia. 69-letnia kobieta, pasażerka, uczestniczyła w wypadku autobusu, który uderzył w barierę na moście Grota-Roweckiego; spowodował go kierowca pod wpływem narkotyków. 69-latka zmarła na miejscu.
  • 27 czerwca, sobota w ciągu dnia. 35-letni mężczyzna, motocyklista, został potrącony przez nieprawidłowo skręcającą kierującą bmw. Zmarł na miejscu.
  • 29 czerwca, poniedziałek w ciągu dnia. 79-letni mężczyzna, pieszy, został potrącony na parkingu przez cofającego kierowcę Iveco. Zmarł na miejscu.
  • 30 czerwca, wtorek w nocy. 23-letnia kobieta, pasażerka hulajnogi elektrycznej, przewróciła się przy znacznej prędkości, oboje z kierującym byli pod wpływem alkoholu. Zmarła w wyniku obrażeń.
  • 5 lipca, niedziela w nocy. 26-letni mężczyzna, motocyklista, jadąc z nadmierną prędkością uderzył w słup. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 18 lipca, sobota w ciągu dnia. 46-letni mężczyzna, pieszy, wszedł na torowisko przed jadący tramwaj. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 19 lipca, niedziela w nocy. 25-letni mężczyzna, rowerzysta, zmieniając pas ruchu wjechał pod auto. Zmarł na miejscu.
  • 22 lipca, środa w ciągu dnia. 76-letni mężczyzna, rowerzysta, jadąc po chodniku przewrócił się, był pod wpływem alkoholu. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 24 lipca, piątek wieczorem. Mężczyzna o nieokreślonym wieku, pieszy, wszedł pod samochód przekraczając jezdnię w niedozwolonym miejscu. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 18 sierpnia, wtorek w ciągu dnia. 41-letni mężczyzna, kierowca toyoty, został najechany od tyłu przez pojazd ciężarowy i uderzył w inny pojazd ciężarowy przed nim. Zmarł na miejscu.
  • 19 sierpnia, środa w ciągu dnia. 71-letni mężczyzna, pieszy, został potrącony na przejściu przez kierowcę fiata, będącego pod wpływem alkoholu. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 20 sierpnia, czwartek w ciągu dnia. 31-letni mężczyzna, motocyklista, został potrącony przez nieprawidłowo skręcającego kierowcę pojazdu ciężarowego. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 5 września, sobota wieczorem. 81-letni mężczyzna, pieszy, został potrącony na przejściu przez kierowcę nieustalonego auta. Zmarł na miejscu.
  • 6 września, niedziela wieczorem. 21-letni mężczyzna, pieszy, wszedł na torowisko pod jadący tramwaj. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 21 września, poniedziałek w ciągu dnia. 69-letni mężczyzna, rowerzysta, został potrącony bokiem przez kierowcę volvo. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 25 września, piątek wieczorem. Mężczyzna o nieokreślonym wieku, pieszy, wszedł pod samochód przekraczając jezdnię w niedozwolonym miejscu. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 28 września, poniedziałek rano. 36-letni mężczyzna, motocyklista, zderzył się bocznie z dwoma pojazdami. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 2 października, piątek wieczorem. 82-letnia kobieta, piesza, została potrącona na parkingu przez cofającego kierowcę pojazdu ciężarowego. Zmarła w wyniku obrażeń.
  • 3 października, sobota w ciągu dnia. 56-letni mężczyzna, pieszy, wszedł na jezdnię pod nadjeżdżający motocykl. Zmarł na miejscu.
  • 3 października, sobota w nocy. 47-letni mężczyzna, kierowca volkswagena, został najechany od tyłu przez jadącą z nadmierną prędkością i będącą pod wpływem alkoholu kierującą audi. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 6 października, wtorek w nocy. 59-letni mężczyzna, rowerzysta, został potrącony przez kierowcę busa, sprawca zbiegł. 59-latek zmarł w wyniku obrażeń.
  • 11 października, niedziela wieczorem. 32-letni mężczyzna, motocyklista, został potrącony przez nieprawidłowo skręcającego kierowcę opla. Zmarł w wyniku obrażeń.
  • 10 listopada, wtorek w ciągu dnia. 46-letnia kobieta, piesza, została potrącona na przejściu dla pieszych przez kierowcą volkswagena. Zmarła w wyniku obrażeń.
  • 19 listopada, czwartek w ciągu dnia. 61-letni mężczyzna, pieszy, wszedł pod samochód przekraczając jezdnią w niedozwolonym miejscu. Zmarł na miejscu.
  • 23 grudnia, środa rano. 67-letni mężczyzna, pieszy, będąc pod wpływem alkoholu, wszedł pod samochód przekraczając jezdnię w niedozwolonym miejscu. Zmarł w wyniku obrażeń.

Najwięcej wypadków w Śródmieściu

Biorąc pod uwagę dzielnice, najwięcej – 108 – wypadków wydarzyło się w Śródmieściu. W zdarzeniach drogowych w tej części miasta zginęły 3 osoby, a 118 zostało rannych. Następne w kolejności były Mokotów i Praga-Południe, ale ze znacznie niższymi liczbami wypadków – odpowiednio 71 (6 zabitych i 77 rannych) i 62 (2 ofiary śmiertelne i 69 rannych). Dane w tej kategorii są o wiele lepsze niż za 2019 r. – względem niego w 2020 r. tylko w Wesołej zwiększyła się liczba wypadków, zaś w pozostałych 17 dzielnicach zmalała. Wyróżnia się zwłaszcza Wola, która w 2019 r. była dzielnicą z największą liczba wypadków, a rok później liczba ta spadła ponad dwukrotnie.

- Najmniej wypadków zdarzyło się na terenie Ursusa (6) i Wilanowa (8). Ta druga dzielnica wydaje się być najbezpieczniejszą, bo tam w zeszłym roku nikt nie zginął, a zaledwie 8 osób było rannych. Z drugiej jednak strony jest to dzielnica stosunkowo niewielka i o małej liczbie mieszkańców w porównaniu z zajmowaną powierzchnią - wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich.

ZDM
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto