Najbardziej zakorkowane miasta 2020 roku. Na którym miejscu znalazła się Warszawa?

Redakcja
Marcin Obara/ARCHIWUM
Z danych opublikowanych przez firmę TomTom wynika, że w 2020 roku z powodu pandemii korki zmalały w aż 387 miastach z 416 zbadanych aglomeracji na całym świecie. Mimo to, polskie miasta znalazły się w czołówce najbardziej zatłoczonych na świecie. Na którym miejscu jest Warszawa? Które ulice w stolicy Polski są najbardziej zakorkowane? Szczegóły w artykule poniżej.

Najnowszy raport TomTom Traffic Index donosi, że pandemia spowodowała spadek natężenia ruchu. Nie ma się co dziwić, w końcu zostaliśmy zamknięci w domach na długie tygodnie. Wychodziliśmy, a przynajmniej większość, tylko w wyjątkowych sytuacjach. Tak wyglądało to nie tylko w Warszawie, ale na niemalże całym świecie. Nie oznacza to jednak, że ruchu na ulicach nie było w ogóle. Z raportu wynika, że wśród 416 miast objętych badaniem aż 387 okazało się znacznie lepsze do podróżowania samochodem. Dla porównania, rok wcześniej w zaledwie 63.

- W zeszłym roku ogłosiliśmy, że w 2019 r. globalny poziom natężenia ruchu wzrósł po raz dziewiąty z rzędu. W 2020 r. mieliśmy do czynienia z zupełnie innym obrazem sytuacji. Z powodu Covid-19 i wprowadzonych restrykcji, to jak się poruszamy zmieniło się - i to bardzo szybko – powiedział Marcin Graczyk, Sr Product Owner, Traffic and Travel Information, TomTom.

Zakorkowane miasta w Polsce

Najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce jest niezmiennie Łódź. Co ciekawe, miasto cały czas pnie się w górę także w rankingu światowym. W 2020 roku wskoczyło z miejsca 19. na 14. Średni poziom zakorkowania sięgnął 42 proc., a to oznacza, że o tyle wydłuża się czas podróży w porównaniu do okresu, gdy jest najmniejszy możliwy ruch w mieście. Warszawa znalazła się na 5. miejscu w Polsce, a 47. na świecie. W przypadku stolicy naszego kraju, średni czas podróży wydłużył się o 31 proc.

  1. Łódź (14. miejsce na świecie)
  2. Kraków (27. miejsce),
  3. Wrocław (32. miejsce),
  4. Poznań (45. miejsce),
  5. Warszawa (47. miejsce),
  6. Trójmiasto (66. miejsce),
  7. Bydgoszcz (80. miejsce),
  8. Szczecin (84. miejsce),
  9. Lublin (91. miejsce),
  10. Białystok (154. miejsce).

Najbardziej zakorkowane miasta na świecie

Jeśli spojrzymy w raporcie na najbardziej zakorkowane miasta na świecie to niechlubne miejsce zajmuje stolica Rosji. Jak obliczono, średni czas przejazdu z miejsca na miejsce w Moskwie zajmuje o 54 proc. czasu więcej niż w przypadku normalnych warunków, czyli jazdy bez korków.

  1. Moskwa, Rosja (54 proc.)
  2. Bombaj, Indie (53 proc.)
  3. Bogota, Kolumbia (53 proc.)
  4. Manila, Filipiny (53 proc.)
  5. Stambuł, Turcja (51 proc.)
  6. Bengaluru, Indie (51 proc.)
  7. Kijów, Ukraina (51 proc.)
  8. Nowe Delhi, Indie (47 proc.)
  9. Nowosybirsk, Rosja (45 proc.)
  10. Bangkok, Tajlandia (44 proc.)

Wzrost prędkości

Mniejsze natężenie ruchu na drogach miało przełożenie na wzrost średniej prędkości osiąganej przez kierowców (w porównaniu do 2019 r.). Przykładowo w kwietniu, w czasie pierwszego lockdownu, prędkości osiągane przez kierowców w Warszawie w porannym szczycie były aż o 62 proc. wyższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Najbardziej zakorkowane ulice w Warszawie:

  • Puławska
  • Aleje Jerozolimskie
  • Wawelska
  • Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego

Eksperci firmy TomTom wątpią jednak, że drogi pozostaną niezakorkowane, o ile nie nastąpi wspólna i celowa zmiana zachowania kierowców, wspierana przez decydentów oraz, co ważne, pracodawców. Brak godzin szczytu jest możliwy dzięki elastycznym godzinom pracy, umożliwianiu pracownikom pracy z domu oraz inteligentnemu podejściu do wykorzystania danych o ruchu drogowym w celu określenia najlepszych czasów przejazdu.

- Chociaż w 2020 r. ruch drogowy zmniejszył się, to jednak nie będzie to długofalowym trendem. Będziemy świadkami ponownego wzrostu natężenia ruchu drogowego, gdy pracownicy wrócą do biur i dawnych, rutynowych zajęć. Dlatego właśnie teraz nadszedł czas, aby planiści miejscy, decydenci, pracodawcy i kierowcy dokonali podsumowania działań, które zostaną podjęte w celu zmniejszenia zatłoczenia dróg w przyszłości – dodaje Anna Nowak, Principal Software Engineer, Traffic and Travel Information, TomTom.

Celem projektu jest budowa 18 zazielenionych roślinami wiat na przystankach autobusowych w Warszawie, w lokalizacjach skonsultowanych z mieszkańcami.

Wiata z roślinnością na dachu może zmagazynować nawet 90 l wody w czasie deszczu, a zamontowane na dachu rośliny mogą obniżyć latem temperaturę pod dachem wiaty o 3-5 stopni Celsjusza i pochłonąć 7,3 kg CO2 rocznie.

Szacunkowy koszt realizacji projektu:
1 650 000,00 zł

Tęczowa bieżnia, kawiarenka naprawcza i owocowy gaj. Najciek...


Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie