Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nauka i biznes w małopolskich gimnazjach

Redakcja
Minął kolejny rok z projektem "Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie", w którym uczestniczą trzy gimnazja z Małopolski.

Podobnie jak w roku ubiegłym, tak i tym razem w projekcie "Fascynacji" wiele się wydarzyło. Nowe eksperymenty i spotkania z ciekawymi ludźmi dostarczyły żądnym wiedzy gimnazjalistom wielu wrażeń, nowej wiedzy i umiejętności.

- W minionym roku szkolnym dominowały dwa tematy: w ramach nauk matematyczno-przyrodniczych zajęcia skupione były wokół "Ekologicznych azymutów", w trakcie których młodzież planowała ekologiczne eksperymenty i uczyła się między innymi, jak przewidywać zjawiska ekologiczne - mówi Elżbieta Zadęcka-Cieślik, specjalista ds. projektów. - "Postaw na przedsiębiorczość" to z kolei temat zajęć z zakresu przedsiębiorczości, który obejmował zagadnienia związane z zakładaniem działalności gospodarczej - dodaje.

Jak co roku, zajęcia w szkole urozmaicały wydarzenia towarzyszące. Uczniowie uczestniczyli w zagranicznej wycieczce, która jeszcze w Polsce rozpoczęła się od wizyty w Chorzowskim Planetarium; obejrzeli seans zatytułowany "Wirująca ziemia"; zobaczyli jak zmienia się wygląd nieba, układ gwiazdozbiorów w ciągu roku, a także jaką rolę pełni Gwiazda Polarna i skąd biorą się fazy Księżyca czy pory roku.

- Tegoroczna wycieczka była naszpikowana atrakcjami - przyznaje Agata Lisiecka z krakowskiego gimnazjum. - Organizatorzy postarali się, by każdą chwilę wykorzystać w fajny sposób - potwierdza Patrycja Zioło.

Już poza granicami Polski, uczniowie zwiedzili Biosphare w Poczdamie. Była to okazja, aby - będąc w środku Europy - znaleźć się w wilgotnym lesie tropikalnym i zobaczyć ponad 20 000 gatunków tropikalnych roślin oraz zwierząt. W Muzeum Techniki w Berlinie, wśród prezentacji wielu eksponatów, uczestnicy brali udział w licznych pokazach: zobaczyli jak robi się walizki czy papier, a także jak działały pierwsze studia filmowe. W Muzeum Higieny w Dreźnie każdy miał okazję zbadać, czy jest nerwowy, sprawdzić swój refleks lub zobaczyć jak działa układ kostny człowieka. W wycieczce wzięło udział łącznie 765 uczestników, w tym 693 uczniów.

6 maja wyruszył w trasę Omnibus - projektowy autobus doświadczalny. Gościł w każdym z 16 województw Polski. Naukowe show przygotowane i prowadzone było przez "szalonych" naukowców z Politechniki Poznańskiej. Podobnie jak w zeszłym roku, Omnibus cieszył się ogromną popularnością, jako interaktywny pokaz doświadczeń, w którym wszyscy ochotnicy mogą uczestniczyć i uczyć się poprzez zabawę.

W tym roku wykłady połączone z eksperymentami odbyły się pod tytułem "Śladami elektronu wędrowniczka". Młodzież podczas spotkań dowiedziała się, ile kosztuje piorun, kiedy włosy "stają dęba" albo jak zbudować "alarm doskonały". - Omnibus doświadczeń jest uzupełnieniem programu zajęć o wiedzę z zakresu wykorzystania nauki i nowych technologii w gospodarce i życiu codziennym - tłumaczą organizatorzy.

W dniach 9 -11 czerwca, w Centrum Konferencyjno-Kongresowym w Warszawie miał miejsce II Finał Konkursu zorganizowanego w ramach projektu. - Jest on cyklicznym wydarzeniem towarzyszącym projektowi, a zadanie konkursowe koresponduje z tym, co dzieje się na zajęciach w ciągu roku szkolnego - wyjaśnia Elżbieta Zadęcka-Cieślik. - W tegorocznej edycji uczniowie mieli za zadanie stworzenie oferty handlowej wycieczki na wyspę, którą sami zaprojektowali. Każda z grup musiała założyć i prowadzić stronę internetową biura podróży oraz stworzyć folder reklamowy, zachęcający do zakupu wycieczki na wyspę NIBLANDIĘ. W pierwszym etapie konkursu wybranych zostało 16 zespołów, które spotkały się w Warszawie i walczyły o zwycięstwo, prezentując spoty reklamowe swoich wysp.

Podczas trzydniowego finału gimnazjaliści nie tylko prezentowali swoje prace, ale również odwiedzili Ministerstwo Gospodarki, Muzeum Ewolucji oraz Muzeum Kolejnictwa. Ostatniego dnia finału zostały ogłoszone wyniki konkursu oraz wręczone nagrody.

Po całym roku wytężonej, acz przyjemnej pracy, uczniowie i nauczyciele udali się na wakacyjny odpoczynek. Część uczniów pożegna projekt (uczniowie 3. klasy gimnazjów), a ich miejsca od września zastąpią inni żądni wiedzy i przygód, młodzi naukowcy. Nowy rok szkolny będzie jednocześnie ostatnim rokiem z Fascynacjami, ponieważ z końcem roku szkolnego 2010/2011 zakończy się realizacja projektu.

- Działania, które podejmujemy w ramach projektu, mają wpływać na rozwój kreatywności i przedsiębiorczych cech wśród młodych osób. Mają pokazać im możliwości, jakie są w zasięgu ręki, jak różne dziedziny nauki przenikają się i jak można czerpać radość z uczenia się - dodaje Zadęcka-Cieślik. - Z opinii uczestników wiemy, że podejmowane w ramach projektu działania są ciekawe, innowacyjne i motywujące do działania. Mamy nadzieję, że nowi uczestnicy projektu nie zawiodą się i potwierdzę te opinie.


Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a realizowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej przez konsorcjum firm Doradztwo Gospodarcze DGA S.A z Poznania oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego z Zielonej Góry.


Zobacz też:


Zobacz na MM:Wywiady | MM Moto | Photo Day | Ekstraklasa | Zdrowie | Film | MoDO
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto