Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa linia średnicowa, czyli S-Bahn w Warszawie. Tunel pod Starówką i trasa z Woli do „Mordoru”

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
naszemiasto.pl/archiwum
Kolejarze pokazali pomysł na nową linię średnicową. Warszawa - niczym Berlin - miałaby swój S-Bahn, a system metro-kolej zostałby scementowany. Pomysł śmiały, ale co z jego realizacją? Na razie wyznaczono odległe terminy, a co gorsze miasto nic nie wie o planach kolejarzy.

Kolejarze zaprezentowali „Master Plan” dla Warszawy. Wśród kilku pomysłów rozbudowy największe wrażenie robi budowa – zupełnie od podstaw – nowej linii średnicowej. Czas realizacji jest niezwykle oddalony, bo możliwe rozpoczęcie prac zaznaczono po roku 2027. Nie określono nawet drugiej granicznej daty.

„Potrzeba linii wynika przede wszystkim z prognozowanego braku przepustowości na linii średnicowej dalekobieżnej” - czytamy w master planie kolejarzy. „Wykorzystanie tej linii do ruchu aglomeracyjnego jest możliwe, jednak wymaga kontynuacji analiz w zakresie nowego układu relacji pociągów KM i SKM Warszawa” - tłumaczy PKP PLK.

Nowa linia średnicowa. Którędy?

Nowa średnica to tak naprawdę dwa tunele pod centrum miasta. Pierwszy zaczynałby się na Targówku w okolicach wiaduktu nad Radzymińską. Tam tory schodziłyby pod ziemię, żeby przebić się pod stację metra Dworzec Wileński. Następnie ośmiokilometrowy tunel przechodziłby pod dnem Wisły, pod Starówką do stacji Ratusz Arsenał (węzeł z metrem). Potem w kierunku al. Jana Pawła II i dalej do Dworca Głównego.

Drugi tunel miałby łączyć Dworzec Gdański i Główny. Zapewne znalazłby się pod Okopową i Towarową. Kolejarze na razie nie ujawniają szczegółów. - Będzie to kolej zagłębiona na poziomie -1 i -2 – odpowiadają jedynie. - Pozostałe kwestie będą przedmiotem analiz – tłumaczą.

Czy plan powstał w porozumieniu z miastem? - Nic nie wiemy o tym planie – słyszymy w ratuszu. - Przekażemy nasz „Master Plan” miastu tak, by wziąć pod uwagę planowane inwestycje przy tworzeniu planów miejscowych – tłumaczył szef PKP PLK, Ireneusz Merchel.

Nowa linia z dworca Warszawa Główna miałaby biec w kierunku „Mordoru”. W ten sposób udałoby się połączyć dwa zagłębia biurowe: na Woli i na Mokotowie. W tunelu pociągi jeździłyby po starej i nowej średnicy. Co więcej byłoby miejsce na kilka węzłów przesiadkowych metro-kolej (m.in. Centrum, Dworzec Wileński, Dworzec Gdański, Ratusz Arsenał). Warszawa miałaby swój odpowiednik berlińskiego S-Bahn. Na razie jest to jednak tylko plan, a biorąc pod uwagę przesuwanie remontu linii średnicowej, nie wiadomo czy kiedykolwiek powstanie.

POLECAMY TEŻ:



od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto