Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa organizacja ruchu w ścisłym centrum miasta

Małgorzata Stuch
Władze Krakowa deklarują, że chcą ochronić i wyciszyć zabytkowe centrum miasta. Dlatego planują od 1 października zmienić organizację ruchu w Śródmieściu.

Władze Krakowa deklarują, że chcą ochronić i wyciszyć zabytkowe centrum miasta. Dlatego planują od 1 października zmienić organizację ruchu w Śródmieściu. Chcą wyeliminować ruch tranzytowy samochodów z ulic wokół Plant, stanowiących tzw. pierwszą obwodnicę Krakowa. Dlatego poszerzą strefę B,do której wjadą tylko samochody ze specjalnymi identyfikatorami.

Od października kierowcy bez specjalnych zezwoleń nie wjadą w ul. Dunajewskiego, ulice wokół placu Szczepańskiego, ul. Podzamcze od Stradomskiej do ul. Straszewskiego oraz w ul. św. Gertrudy na odcinku od ul. Starowiślnej do Sarego. - Ruch tranzytowy zostanie przesunięty m.in. na wyremontowany ciąg ul. Wita Stwosza, rondo Mogilskie, al. Powstania Warszawskiego i rondo Grzegórzeckie - mówi Tomasz Zwoliński z Biura Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa.

Pomysł wyrzucenia samochodów ze Środmieścia popiera policja drogowa i taksówkarze, mniej zadowoleni są mieszkańcy i właściciele firm usługowych. - Dla nas nic się nie zmieni, i tak możemy wjeżdżać w strefę - mówi Stanisław Grzybowski, szef Radio Taxi Barbakan. - Ale mieszkańcy i kupcy będą mieć problem. Będą się musieli postarać o identyfikator, a to kosztuje - zaznacza.

Zdaniem handlowców ze Śródmieścia, nowa organizacja ruchu przysporzy im tylko kłopotów. - To absurd. Samochodów w centrum miasta nie będzie przez to mniej - przekonuje Janusz Kowalski, jubiler z ul. Siennej i mieszkaniec Starego Miasta. - Sprytni szybko znajdą sposób, aby zdobyć identyfikatory. Mniej sprytni będą mieć problemy np. z dostarczaniem towaru - dodaje. Krzysztof Burdak, naczelnik krakowskiej drogówki, chce ograniczenia ruchu.

- Będzie mniej korków w Środmieściu i mniej wypadków - mówi. - Wyrzucenie tranzytu z centrum to także jedyny sposób na zmniejszenie hałasu i zanieczyszczeń w zabytkowej dzielnicy. Trzeba tylko pilnować, by kierowcy stosowali się do znaków - dodaje. Wiceprezydent miasta Wiesław Starowicz, odpowiedzialny za infrastrukturę przyznaje, że spodziewał się negatywnej reakcji mieszkańców i protestu kupców.

- Nie ma jednak innego sposobu na ratowanie centrum Krakowa - tłumaczy. - Od lat nie zmienialiśmy zasad organizacji ruchu. Czas coś z tym zrobić, a w zamian będziemy mieć piękne miasto - przekonuje. Niewykluczone, że to dopiero I etap zmian. Być może wkrótce ruch zostanie ograniczony także na ulicach dochodzących do I obwodnicy, np. Piłsudskiego czy Karmelickiej.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto