Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa Sól będzie dostarczać odlewy samochodowe do... Chin!

Redakcja MM
Redakcja MM
– Od stycznia zaczynamy dostawy odlewów samochodowych do Chin (Fot. Filip Pobihuszka)
– Od stycznia zaczynamy dostawy odlewów samochodowych do Chin (Fot. Filip Pobihuszka) Ilustracja Redakcji MM
Zakład Voit umieszczony w nowosolskiej strefie ekonomicznej będzie dostarczać specjalne radiatory, do nowatorskiego systemu ograniczającego zużycie paliwa. Od stycznia zaczną się również dostawy odlewów samochodowych do Chin.

System Start – Stop, opracowany przez firmę Continantal Automotiv, dzięki kontrolowanemu wyłączaniu silnika podczas postoju na światłach, pozwala ograniczyć zużycie paliwa nawet do 15%, jeśli chodzi o jazdę w mieście. W podobnym przedziale plasuje się ograniczenie emisji dwutlenku węgla.
Jeden z elementów składowych nowego systemu – radiator, odpowiedzialny za odbiór nadwyżek ciepła, produkowany będzie w nowosolskim zakładzie Voit. O szczegółach projektu opowiada Zbigniew Psikus, prezes firmy. – System Start – Stop po wyłączeniu silnika, pozwala na łatwe odpalenie go z automatu, po naciśnięciu pedału gazu. Kierowca nie musi nic robić, tylko operuje gazem i hamulcem – wyjaśnia. – Ponowny rozruch trwa zaledwie 400 milisekund czyli 0,4 sekundy – dodaje. – Były głosy, że system rozwali akumulator, jednak zostało to rozwiązane dzięki zastosowaniu dodatkowego kondensatora, który odciąża akumulator podczas rozruchu – tłumaczy Z. Psikus.
System będzie dostarczany do samochodów koncernu PSA (właściciela marek Peugeot i Citroën) tylko przez firmę Continental. Z kolei producentem radiatorów będzie tylko nowosolski Voit. – Prototypy są już wdrożone i przebadane, a od nowego roku rusza produkcja seryjna. Specjalnie pod nowy system uruchomimy nową linię technologiczną – mówi Z. Psikus.
Koncern PSA przewiduje sprzedaż samochodów na poziomie 1 miliona rocznie. Szefostwo Voit-a zapewnia, że jest w stanie pokryć to zapotrzebowanie.
To nie koniec rewelacji z nowosolskiego zakładu. – Od stycznia zaczynamy dostawy odlewów samochodowych do Chin, do fabryki Continental w Changchun – mówi Z. Psikus. Jak to się stało, że nowosolski zakład pokonał chińską, tanią siłę roboczą? – Wygraliśmy technologią – wyjaśnia Z. Psikus. – Według naszych, polskich tradycji odlewniczych, każdy wyrób wykańczany był obróbką skrawaniem. Podobnie wyglądała oferta chińska. Z kolei my wyeliminowaliśmy proces skrawania. Złożoność procesu spowodowała, że Chińczycy byli drożsi. – mówi.
Duży wpływ na konkurencyjność firmy będzie mieć powstająca na strefie huta aluminium. – Będziemy mogli kupować od nich ciekłe aluminium, zamiast roztapiać towar od innego dostawcy. Oni zaoszczędzą na energii potrzebnej do chłodzenia, a my na ponownym ogrzewaniu – cieszy się Z. Psikus.
Jak rozwój firmy w płynie na zatrudnienie? – Obecnie mamy 68 pracowników i 5 stażystów, którzy od grudnia również zaczną pracę. W najbliższym czasie planujemy zwiększyć ilość zatrudnionych do około 90 osób. Dlatego potrzebujemy dobrze wykształconych specjalistów – mówi Z. Psikus.- Razem z kolegami śmiejemy się, że niedługo w Nowej Soli złożymy cały samochód – dodaje Z. Psikus.
Autor artykułu: Filip Pobihuszka

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto