Producent pociągów Varsovia otrzymał już zatwierdzony przez Urzędu Transportu Kolejowego komplet dokumentów pozwalający na użytkowanie pojazdu na liniach Metra Warszawskiego. Pierwszy z pociągów zacznie wozić pasażerów do końca tygodnia - poinformowało Metro Warszawskie swoimi oficjalnymi kanałami.
Wyjątkowo długi proces dopuszczania do ruchu
Metro potwierdziło nam, że producent pociągów Varsovia otrzymał już zatwierdzony przez Urzędu Transportu Kolejowego komplet dokumentów pozwalający na użytkowanie pojazdu na liniach Metra Warszawskiego, a pierwszy z pociągów zacznie wozić pasażerów do końca tygodnia. Oczekiwanie było wyjątkowo długie, ale jak tłumaczyło nam metro cały proces leżał po stronie producenta - Skody.
30 maja otrzymaliśmy informacje, że nowy pociąg Skoda Varsovia wjechał już w tunele warszawskiego metra. Były to przejazdy techniczne, które odbywały się nocami. Jak wyjaśniało miasto podczas takich kursów sprawdza się przede wszystkim działanie systemów składu. Według ówczesnych zapowiedzi do ruchu pasażerskiego pociągi miały zostać dopuszczone pod koniec wakacji. Jeszcze wcześniej, bo 5 maja nowy pociąg miał zostać zaprezentowany mediom. Wydarzenie zostało w ostatnim momencie odwołane i miasto ani Metro Warszawskiego już do niego nie powróciło.
Wielki kontrakt dla Warszawy
Umowa Metra Warszawskiego z grupą Škoda Transportation zakłada dostawę 37 sześciowagonowych pojazdów metra (z opcją na zakup kolejnych 8), a łączna wartość kontraktu to ponad 1,3 mld złotych. Pociągi będą jednoprzestrzenne, a więc umożliwią poruszanie się pomiędzy wagonami podobnie jak pociągi Inspiro. Złożone będą z sześciu wagonów. Długość jednego wagonu wynosi około dwudziestu metrów, a całkowita długość kompletnego pojazdu wynosi 118,2 metra. Maksymalna prędkość nowych pojazdów wynosi 90 km/h.
Jeden pociąg może pomieścić do 1500 osób. Pociągi Skody, zgodnie z nazwą wybraną przez mieszkańców, będą nazywały się „Varsovia”. Warszawa będzie ósmą europejską stolicą, w której będą jeździć pojazdy pilzneńskiej Škody. Umowa obejmuje między innymi również dostawę części zamiennych i symulatora, przedłużony okres gwarancji oraz przeprowadzenie szkoleń personelu.
Rosyjskie składy trafią do Kijowa?
Po odebraniu tabor Skody docelowo wyjedzie na I i II linię metra. Początkowo miały zastąpić rosyjskie wagony, ale wobec powyższych deklaracji może okazać się, że przez jakiś czas na stacjach zobaczymy jedne i drugie. Możliwe, że wycofywane stopniowo rosyjskie wagony trafią do Kijowa. Miasto informowało niedawno o wsparciu, które zamierza przekazać metru w stolicy Ukrainy. Tabor metra w Kijowie oparty jest w całości na rosyjskich składach serii 81.
Metro Warszawskie również korzysta z podobnego taboru, dlatego przedstawiciele kijowskiego metra zwrócili się do Warszawy – za pośrednictwem Międzynarodowego Stowarzyszenia Przedsiębiorców Polskich na Ukrainie – z prośbą o wsparcie. Nie są to identyczne jednostki z tymi użytkowanymi w Kijowie – rozstaw szyn w Polsce jest nieco węższy. Jednak poza szerszymi osiami kół, pociągi są bardzo podobne. Dlatego przedstawiciele warszawskiej Spółki zadeklarowali wsparcie w dostarczeniu części zamiennych, a także pomoc w zakresie wymiany wiedzy i doświadczenia potrzebnego do modernizacji ukraińskich pociągów. Być może jednak będzie możliwość by wagony trafiły w całości na Ukrainę i przystosowane do kursowania w Kijowie.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?