Nowe Rondo Dmowskiego już za 6 miesięcy. Będą przejścia naziemne i przejazdy rowerowe

Redakcja
Miasto podpisało umowę z wykonawcą, który przeprowadzi metamorfozę ronda Dmowskiego w Warszawie. U zbiegu Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich powstaną cztery naziemne przejścia dla pieszych. Jak zapowiedział ratusz, mieszkańcy będą mogli z nich korzystać za około 6 miesięcy. Szczegóły w tekście poniżej.

Nowe Rondo Dmowskiego już za 6 miesięcy

Miasto właśnie podpisało umowe z wykonawcą prac, który przeprowadzi metamorfozę ronda Dmowskiego w Warszawie. Tym samym już za pół roku mieszkańcy stolicy korzystać będą z nowych naziemnych przejść, przebudowanych przystanków tramwajowych oraz nowej zieleni. – Ruszamy ze zmianami na rondzie Dmowskiego. Powstaną nowe przejścia naziemne i przejazdy dla rowerów, pojawi się też dużo nowej zieleni. Będzie bardziej estetycznie, wygodnie i zielono. Budujemy Nowe Centrum Warszawy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Za realizację zadania odpowiadać będzie firma Balzola, która w ubiegłym roku realizowała prace związane z przebudową al. Jana Pawła II i ronda Czterdziestolatka. Finalizacja przebudowy ronda u zbiegu ul. Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich planowana jest na przełomie 2021 i 2022 r. Koszt inwestycji wyniesie 11 mln 42 tys. zł brutto.

Zmiany wokół ronda Dmowskiego

Metfmofrozę ronda Dmowskiego dostrzegą przede wszystkim piesi. Wyznaczone zostaną cztery naziemne przejścia z azylami między jezdniami:

  • przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;
  • przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);
  • przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);
  • przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.

Przejście podziemne zostaje

Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe. Wejście na perony ułatwią pasażerom łagodne rampy. Ze względu na liczne sklepy i punkty usługowe, dotychczasowe przejście podziemne będzie nadal funkcjonować.

Plusy dla rowerzystów

Inwestycja w obrębie ronda Dmowskiego oznacza również udogodnienia dla rowerzystów, którzy swoimi jednośladami będą mogli bezpiecznie przejechać przez centrum miasta. Nowe przejazdy zapewnią ciągłość trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej, a przebudowa skrzyżowania tej ulicy z ulicą Nowogrodzką pozwoli na przejazd rowerem w każdym kierunku. W ten sposób ul. Nowogrodzka stanie się dla cyklistów wygodną alternatywą dla Alej Jerozolimskich. Dodatkowym udogodnieniem dla tej grupy mieszkańców Warszawy będzie kilkadziesiąt stojaków rowerowych, które pojawią się w okolicach skrzyżowania Marszałkowskiej z Alejami Jerozolimskimi.

Skąpane w zieleni

Nowe rondo będzie również bardziej przyjazne dla oka. Na wyspie i wokół niej zwiększy się ilość zieleni – posadzonych zostanie ponad 20 tys. roślin. Jak przekazuje miasto, nowe drzewa (platany, dęby i lipy) pojawią się m.in. na rondzie i na wysepkach przy przystankach tramwajowych. 58 drzew zostanie posadzonych w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa linii średnicowej. Pojawi się też kilkanaście gatunków krzewów, bylin i innych roślin. Łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to aż 6,6 tys. mkw.

Skrzyżowanie zamiast ronda

Mimo dużego zakresu inwestycji należy pamiętać, że jest to rozwiązanie etapowe. Zebry planowane w ramach prac będą bowiem zlokalizowane dalej od ronda – bez jego likwidacji, przebudowy wyjść z podziemi i podnośników windowych nie ma możliwości stworzenia już teraz przejść przy samym rondzie. Docelowo, wraz z planowaną przez PKP w najbliższych latach przebudową linii średnicowej, przewidziana jest pełna przebudowa ronda. Wówczas zmieni się ono w zwykłe skrzyżowanie, pojawią się też przejścia dla pieszych bezpośrednio przy skrzyżowaniu. Przetarg na projekt tej przebudowy jest w toku, w ostatnich dniach poznaliśmy oferty 4 firm chętnych do realizacji tego zadania.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie