Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe stacje I linii metra. Projekt przystanków „Plac Konstytucji” i „Muranów” za ponad 7 milionów. Kiedy budowa?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Szymon Starnawski
Nowe stacje I linii metra. Miasto chce zbudować dwa przystanki „Plac Konstytucji” i „Muranów”. Mają być gotowe do 2026 roku. Na razie otwarto koperty w przetargu na dokumentację. Oferty mieszczą się w budżecie zakładanym przez Warszawę.

Nowe stacje miały powstać podczas budowy I linii metra. Ostatecznie usunięto je z projektów w latach 70. - ze względów finansowych. Później temat wielokrotnie powracał. Ostatnio w kampanii wyborczej. Rafał Trzaskowski – wtedy kandydat na prezydenta – zapowiedział budowę stacji A12 Plac Konstytucji i A16 Muranów.

- Niewątpliwie budowa stacji Muranów i Plac Konstytucji poprawi dostępność komunikacji miejskiej w centrum. Jeśli chodzi o odległości między stacjami będziemy mogli porównywać się z innymi sieciami tego typu w europejskich stolicach – mówił nam w maju Tomasz Demiańczuk ze sztabu prasowego. Wtedy też dowiedzieliśmy się, że na projekt i uzyskanie pozwolenia na budowę firma ma dwa lata od dnia podpisania umowy.

Nowe stacje I linii metra. Kto je zaprojektuje?

Nowe stacje mają zostać otwarte w 2026 roku. Zaprojektuje je firma wybrana w przetargu w oparciu o dwa kryteria: cena (40 proc.) oraz doświadczenie (60 proc.). Do postępowania zgłosiły się dwie firmy: Biuro Projektów „Metroporojekt” (7,3 mln zł) oraz ILF Consulting Engineers Polska (7,6 mln zł). Obydwie mieszczą się w budżecie zarezerwowanym na ten cel przez miasto, który wynosi nieco ponad 7,7 mln zł.

W przetargu chodzi zaprojektowanie dwóch nowych stacji na pierwszej linii metra:

  • A12 Plac Konstytucji (w ciągu ul. Marszałkowskiej, od pl. Konstytucji do rejonu skrzyżowania z ul. Wilczą)
  • A16 Muranów (w ciągu ul. gen. W. Andersa, od rejonu skrzyżowania z ul. M. Anielewicza do rejonu skrzyżowania z ul. Stawki)


Źródło: metro.waw.pl

Jak informowaliśmy w maju, stacja Pl. Konstytucji znajdowałaby się 600 metrów od Politechniki i 850 metrów od Centrum. Z kolei stacja Muranów byłaby oddalona 600 metrów od przystanku Ratusz Arsenał i 900 metrów od Dworca Gdańskiego. Informacje te podaje Metro Warszawskie, które w 2006 roku przygotowało szczegółowy raport na temat budowy dwóch dodatkowych stacji. „Co ważne uruchomienie tych stacji nie pociągnie za sobą zmiany częstotliwości kursowania pociągów na pierwszej linii metra” - czytamy w opracowaniu.

Warto dodać, że w czasie prac nad pierwszą linią metra przygotowano rezerwę pod dwie brakujące stacje. Ich budowa będzie zatem łatwiejsza. Należy jednak pamiętać, że będą to prace na „żywej tkance”, ponieważ metrem jeżdżą codziennie setki tysięcy pasażerów. Na pewno konieczne będą zamknięcia lub ograniczenia w kursowaniu pociągów.

- Wykonawca musi uwzględnić uwarunkowania eksploatacyjne dla pierwszej linii metra. Ważne jest utrzymanie maksymalnie długo pełnej przepustowości. Chodzi także o to, żeby ograniczenia odcinkowe były jak najkrótsze – tłumaczył nam w maju Demiańczuk. Miasto zapewnia, że nad stacjami utrzymany zostanie ruch kołowy.

POLECAMY TEŻ:



emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto