Pierwsze dwa tramwaje wyprodukowane przez firmę Hyundai Rotem dla Warszawy są już gotowe. Wagony po zakończonej budowie przeszły pozytywne testy w Republice Korei. Producent przeprowadził kilkadziesiąt badań fabrycznych oraz tych na potrzeby homologacji. Sprawdzono m.in. urządzenia elektryczne, hamulce i systemy związane z bezpieczeństwem.
- Tramwaj został podniesiony, przetestowano jak zachowuje się na ciasnych zakrętach. Sprawdzono też jego szczelność, działanie klimatyzacji, oświetlenia, a nawet wyregulowano głośność dzwonka - informują Tramwaje Warszawskie na swojej stronie internetowej.
Pierwsze kursy w wakacje
Urzędnicy informują, że pojazdy zostaną przetransportowane do Polski drogą morską. Do Warszawy trafią na początku lata, gdzie przejdą szereg testów homologacyjnych. Mieszkańcy stolicy nowymi tramwajami zaczną podróżować po zakończeniu wakacji.
- Jesienią powinny podróżować nimi warszawianki i warszawiacy. Kolejne 121 tramwajów będzie ostatecznie odbierane od początku 2022 aż do końca kwietnia 2023 roku - zapewniają tramwajarze w komunikacie prasowym.
Nowe tramwaje w Warszawie. Jak będą wyglądały?
Pojazdy wyprodukowane przez koreańską firmę będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z dostępem on-line oraz w system informacji liniowej. Producent zapewnia, że tramwaje będą przyjazne środowisku, spełniając wysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków. Jak wyjaśniają Tramwaje Warszawskie, oszczędność energii zapewnią im fabrycznie zamontowane zasobniki.
- Nowe tramwaje są specjalną konstrukcją "szytą na miarę" dla Warszawy z całkowicie płaską podłogą i skrętnymi wózkami. W odróżnieniu od obecnie używanych tramwajów, w nowych wagonach przedni i ostatni wózek będzie tzw. wózkiem obrotowym. Rozwiązanie to pozwoli na ograniczenie zużycia szyn, a także zapewni cichszą jazdę na łukach. Aby jazda po warszawskich torowiskach była jeszcze cichsza, każde koło zostanie wyposażone w absorber hałasu - informują urzędnicy.
Do Warszawy trafią w sumie trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Będą one najdłuższymi tego typu pojazdami w stolicy. Ich długość wynosi 33 metry, a więc 2,5 metra więcej niż używane obecnie w mieście najpopularniejsze tramwaje niskopodłogowe. Szacuje się, że dzięki nowym udogodnieniom, w każdym długim tramwaju będzie mogło podróżować nawet 240 osób.
Największa flota tramwajów niskopodłogowych w kraju
Aktualnie po warszawskich torach jeździ blisko 530 tramwajów i składów tramwajowych. Jak informują urzędnicy, 311 wagonów, czyli aż 59 procent floty tramwajowej stanowią wagony niskopodłogowe.
- Dołączą do nich kolejne 123 wagony zbudowane przez Hyundai Rotem. Warszawa będzie miała najwięcej niskopodłogowych tramwajów w Polsce - informują Tramwaje Warszawskie.
Aż 60 procent komponentów w produkowanych specjalnie dla Warszawy tramwajach będzie pochodziło z Polski i Unii Europejskiej. Urzędnicy informują, że cały osprzęt energoelektroniczny powstanie w stolicy i zostanie dostarczony przez współpracują ze światowymi producentami taboru szynowego firmą Medcom. Rejestratory parametrów jazdy będą pochodziły z kolei od innej innej polskiej firmy - ATM. Za dostarczenie foteli dla motorniczych będzie odpowiadać natomiast śląska firma Damiro.
Przypomnijmy, że dostawa nowych pojazdów odbędzie się na mocy umowy podpisanej w czerwcu 2019 roku pomiędzy Tramwajami Warszawskimi i firmą Hyundai Rotem. Jej wartość oszacowano na 1,825 mld złotych netto. Wspomniany koncern jest jednym z największych producentów pojazdów szynowych. Dostarczył ich łącznie kilka tysięcy do 36 krajów na świecie.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?