Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe zabytki Warszawy, XIX-wieczny warsztat Kolei Nadwiślańskiej objęty ochroną konserwatorską

Kacper Komaiszko
Kacper Komaiszko
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków poinformował o objęciu ochroną kolejnego obiektu w Warszawie. Tym razem do rejestru wpisano - jak opisuje konserwator - relikt dawnej infrastruktury kolejowej. Budynek jest jedną z ostatnich pamiątek po Zespole Warsztatów Kolei Nadwiślańskich. Większość kompleksu została zniszczona przez wojska niemieckie w 1944 roku. Szczegóły w artykule poniżej.

Świadek przewrotu społecznego

Budynek, jaki zasilił rejestr zabytków powstał w końcówce XIX wieku i był częścią Zespołu Warsztatów Kolei Nadwiślańskich. Stworzona wówczas sieć kolejowa - zwana właśnie Koleją Nadwiślańską - była niezwykłym przewrotem społecznym. Możliwość przemieszczania się na dalekich dystansach na zawsze zmieniła wygląd przestrzeni i życie człowieka. Kolej szybko stała się najważniejszym ciągiem komunikacyjnym łączącym rosyjskie twierdze na Wołyniu: Łuck-Dubno-Równe z twierdzami wzdłuż Wisły: Dęblin-Warszawa-Modlin-Mława.

Obiekt przy ul. Oliwskiej 11B na warszawskim Targówku to jeden z ostatnich takich budynków. Cała infrastruktura budowana w ramach Kolei Nadwiślańskiej charakteryzowała się spójną koncepcją stylistyczną. Nowy warszawski zabytek prezentuje najważniejsze z nich: zastosowanie cegły licowej na ścianach zewnętrznych, bogaty detal architektoniczny, elementy kamienne, czy łuki pełne zamykające otwory okienne.

- Stanowi on istotne źródło wiedzy na temat historii architektury technicznej okresu carskiego na ziemiach polskich - twierdzi MWKZ.

Większość budynków wchodzących w skład warsztatów Kolei Nadwiślańskiej została zniszczona przez wojska niemieckie w roku 1944.

Nowe zabytki Warszawy, XIX-wieczny warsztat Kolei Nadwiślańs...

W zachowanym budynku warsztatowym mieścił się dział elektryczny, który obsługiwał wszystkie działy w zakresie naprawy urządzeń elektrycznych oraz dostarczenia energii. Umiejscowienie tego rodzaju kompleksu przy ul. Oliwskiej miało ogromny wpływ na dalszy rozwój całej dzielnicy - Targówka i Pelcowizny.

Przekształcenia budynku i jego adaptacja na potrzeby działu elektrycznego dokumentują ponadto postęp techniczny dokonujący się w dziedzinie kolejnictwa. Nie bez znaczenia są również epizody II wojny światowej, związane z ludnością żydowską pracującą na terenie Warsztatów oraz podejmowanymi przez polskich pracowników akcjami sabotażowymi - pisze konserwator.

Decyzja o wpisie obiektu przy Oliwskiej 11B nie jest ostateczna. Stronom przysługuje odwołanie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziwne wpisy Jacka Protasiewicz. Wojewoda traci stanowisko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto