Nowy dowód osobisty od 1 marca. Co się zmieni?

st/gov
Nowy dowód osobisty od 1 stycznia. Co się zmieni?
Nowy dowód osobisty od 1 stycznia. Co się zmieni? msw.gov.pl
Nowy dowód osobisty ma obowiązywać od marca. Zniknie z niego adres zameldowania. Czy z tego powodu możemy mieć kłopoty przy załatwianiu ważnych spraw?

Nowy dowód osobisty od 1 stycznia. Co się zmieni?

Nowy dowód osobisty nie będzie zawierał już informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Zabraknie w nim też zeskanowanego podpisu jego posiadacza. Zatem zmieniając adres zameldowania nie będziemy musieli wymieniać dokumentu tożsamości, co ma przynieść oszczędności budżetowe.

- Wniosek będzie można składać w każdym urzędzie miasta lub gminy na terenie całego kraju. To nowość. Podobnie jak to, że będzie to można zrobić za pośrednictwem Internetu - mówi Elżbieta Kondraciuk, kierowniczka Referatu Dowodów Osobistych Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Bydgoszczy. - W dowodzie pojawi się informacja o obywatelstwie. Dokument zostanie wydany na 10 lat, a w przypadku dzieci do 5. roku życia na 5 lat - dodaje. Co istotne - dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie zatem konieczności ich wymiany. Najwięcej jednak niepokoju budzi brak w nowych dokumentach adresu zameldowania. Co może być kłopotliwe, przy braniu kredytu w banku np. na zakup samochodu czy mieszkania. Problem może pojawić się też przy rejestracji auta.

- Prawdopodobnie będziemy wymagali od osoby, która będzie chciała zarejestrować u nas samochód, oświadczenia, że miejscem jej pobytu i zamieszkania jest Bydgoszcz. Takie praktyki już stosujemy w przypadku, gdy ktoś przeprowadził się do naszego miasta - mówi Waldemar Winter, dyrektor Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych Urzędu Miasta Bydgoszczy. - W razie wątpliwości, nie wykluczam, że poprosimy o przedstawienie nam zaświadczenia z biura meldunkowego. Banki z niepokojem obserwują zmiany, które mają nastąpić w dowodach osobistych. - Adres zameldowania jest obecnie kluczowy w procedurach bankowych - mówi Tadeusz Białek, dyrektor Zespołu Prawno-Legislacyjnego Związku Banków Polskich. - Jego brak w dowodzie osobistym - w naszej ocenie - wywoła wiele komplikacji. Nie chcemy utrudniać życia klientom, ale będziemy zobowiązani żądać od nich oświadczenia o rzeczywistym adresie zamieszkania. Otrzymaliśmy już pismo od generalnego inspektora informacji Finansowej, że w przypadku wątpliwości co do oświadczenia, możemy wymagać od klienta dodatkowego źródła weryfikacji. A to oznacza, że poprosimy o okazanie dodatkowo innego dokumentu, zawierającego adres, np. faktury za gaz lub prąd. Jeśli to nie wystarczy, zażądamy urzędowego poświadczenia adresu - dodaje.

W rezultacie klient banku będzie musiał udać się do biura meldunkowego. - Obecnie za wydanie takiego zaświadczenia trzeba zapłacić 17 zł - mówi Lilianna Piskorska z Biura Meldunkowego nr 2 w Bydgoszczy.

A co w przypadku, gdy będziemy chcieli kupić lub sprzedać mieszkanie? - Brak adresu w dowodzie osobistym może być kłopotliwy. Jednak klient podaje nam w umowie adres do korespondencji. Jeśli tam nie przebywa, to może być problem ze skutecznym dostarczeniem listu - mówi Dariusz Rogowski, dyrektor generalny Kancelarii Nieruchomości Class.

Czytaj też: EC Powiśle. Nie będzie Skweru Kopernika [FOTO,VIDEO]

- Nowością będzie możliwość złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie w kraju lub drogą elektroniczną. Wniosek składany w gminie będziemy musieli podpisać własnoręcznie, ale formularz będzie mógł wypełnić za nas pracownik gminy w oparciu o nasze dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podamy. Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego będziemy musieli uwierzytelnić podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP - informuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.

A co zrobić z dotychczasowym dowodem? Czy trzeba go będzie po 1 stycznia wymienić?
- Po 1 stycznia 2015 dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie konieczności wymiany dokumentów - możemy znaleźć na stronie Ministerstwa.

Na stronie Ministerstwa znajdziemy także dokładne wymagania co do wymiaru składanego zdjęcia zarówno drogą tradycyjną, jak i elektroniczną. Znajdują się tam także informacje co do odbioru dokumentu przez pełnomocnika. Można także przeczytać, co zrobić w przypadku zgubienia dokumentu czy unieważnienia. Wszelkie dokładne instrukcje znajdziesz TUTAJ

Znamy decyzję w sprawie trzeciej dawki szczepionki.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie