Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Jest pierwszy przetarg. Dwa odcinki na zachód od Warszawy

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
mat. pras. / GDDKiA
Warszawa będzie miała obwodnicę aglomeracyjną. Ruszył pierwszy przetarg na trasę S50/A50. Docelowo połączy północne Mazowsze, CPK, A2 i trasę S7 w stronę Krakowa. Cały proces budowy potrwa zapewne ponad dekadę. Na razie obwodnica nie ma zapewnionego finansowania.

Warszawski „ring” ma powstać ok. 40 kilometrów od stolicy. Pierścień złożony z autostrady A50 i dróg ekspresowych S50 i S10 ma oddzielić tranzyt od ruchu aglomeracyjnego. Podobne rozwiązania stosowane są w większych aglomeracjach zachodniej Europy. Ale realizacja tak dużej inwestycji – mowa nawet o 400 km drogi i zakładanym koszcie 25 mld zł – jest niezwykle trudnym wyzwaniem.

- Nie ma w tej chwili w Polsce firmy, która „łyknęłaby” taką inwestycję na jeden raz. Będziemy (do priorytetowej realizacji – red.) wybierać te odcinki, które rozwiążą nam problemy komunikacyjne. W 2023 roku możemy mówić o wstępnym wariancie przebiegu drogi S50 – mówił w styczniu, podczas spotkań z samorządowcami, Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA. Teraz wykonano pierwszy krok.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Jest pierwszy przetarg. ...

Studium dużej obwodnicy Warszawy. Co dalej?

Na pierwszy ogień poszły dwa odcinki OAW od planowanego połączenia z drogą S10 – na północy, przez węzeł z A2 na wysokości miejscowości Wiskitki, aż do przecięcia z S7 między Grójcem a Tarczynem. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) drogi. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w maju 2022 roku. Prace mają zakończyć się wydaniem decyzji środowiskowej. Wtedy poznamy też ostateczny przebieg OAW na zachód od Warszawy. Na razie drogowcy podali cztery możliwe warianty trasy o długości ponad 160 km.

Zachodnie odcinki obwodnicy Warszawy będą miały – od S7 do A2 – parametry drogi ekspresowej (S50), a od węzła Wiskitki do przecięcia z S7 – status autostrady (A50). GDDKiA zaczyna od tego fragmentu, gdyż będzie on przebiegał w pobliżu Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także pozwoli wyprowadzić ruch pojazdów ciężarowych z A2 na A50.

Kiedy rozpocznie się budowa? Do tego jeszcze długa droga. Jeśli przetarg uda się rozstrzygnąć sprawnie, to w 2023 roku poznamy przebieg trasy. Później czas na projekt i budowę. „Dalsze prace będzie można prowadzić po pozyskaniu na nie środków finansowych” – podaje GDDKiA w komunikacie. A na same prace przygotowawcze potrzeba ok. 100 mln zł. Budowa pochłonie kilkanaście miliardów.

- Pewne odcinki A50, S50 i S10, z perspektywy dzisiejszej, będą gotowe do użytkowania w 2030 roku. Do 2035 roku, zakładając wariant optymistyczny, cała obwodnica jest do zrealizowania – powiedział w styczniu Tomasz Żuchowski z GDDKiA.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto