Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Jest pierwszy przetarg. Dwa odcinki na zachód od Warszawy

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
mat. pras. / GDDKiA
Udostępnij:
Warszawa będzie miała obwodnicę aglomeracyjną. Ruszył pierwszy przetarg na trasę S50/A50. Docelowo połączy północne Mazowsze, CPK, A2 i trasę S7 w stronę Krakowa. Cały proces budowy potrwa zapewne ponad dekadę. Na razie obwodnica nie ma zapewnionego finansowania.

Warszawski „ring” ma powstać ok. 40 kilometrów od stolicy. Pierścień złożony z autostrady A50 i dróg ekspresowych S50 i S10 ma oddzielić tranzyt od ruchu aglomeracyjnego. Podobne rozwiązania stosowane są w większych aglomeracjach zachodniej Europy. Ale realizacja tak dużej inwestycji – mowa nawet o 400 km drogi i zakładanym koszcie 25 mld zł – jest niezwykle trudnym wyzwaniem.

- Nie ma w tej chwili w Polsce firmy, która „łyknęłaby” taką inwestycję na jeden raz. Będziemy (do priorytetowej realizacji – red.) wybierać te odcinki, które rozwiążą nam problemy komunikacyjne. W 2023 roku możemy mówić o wstępnym wariancie przebiegu drogi S50 – mówił w styczniu, podczas spotkań z samorządowcami, Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA. Teraz wykonano pierwszy krok.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Jest pierwszy przetarg. ...

Studium dużej obwodnicy Warszawy. Co dalej?

Na pierwszy ogień poszły dwa odcinki OAW od planowanego połączenia z drogą S10 – na północy, przez węzeł z A2 na wysokości miejscowości Wiskitki, aż do przecięcia z S7 między Grójcem a Tarczynem. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) drogi. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w maju 2022 roku. Prace mają zakończyć się wydaniem decyzji środowiskowej. Wtedy poznamy też ostateczny przebieg OAW na zachód od Warszawy. Na razie drogowcy podali cztery możliwe warianty trasy o długości ponad 160 km.

Zachodnie odcinki obwodnicy Warszawy będą miały – od S7 do A2 – parametry drogi ekspresowej (S50), a od węzła Wiskitki do przecięcia z S7 – status autostrady (A50). GDDKiA zaczyna od tego fragmentu, gdyż będzie on przebiegał w pobliżu Centralnego Portu Komunikacyjnego, a także pozwoli wyprowadzić ruch pojazdów ciężarowych z A2 na A50.

Kiedy rozpocznie się budowa? Do tego jeszcze długa droga. Jeśli przetarg uda się rozstrzygnąć sprawnie, to w 2023 roku poznamy przebieg trasy. Później czas na projekt i budowę. „Dalsze prace będzie można prowadzić po pozyskaniu na nie środków finansowych” – podaje GDDKiA w komunikacie. A na same prace przygotowawcze potrzeba ok. 100 mln zł. Budowa pochłonie kilkanaście miliardów.

- Pewne odcinki A50, S50 i S10, z perspektywy dzisiejszej, będą gotowe do użytkowania w 2030 roku. Do 2035 roku, zakładając wariant optymistyczny, cała obwodnica jest do zrealizowania – powiedział w styczniu Tomasz Żuchowski z GDDKiA.

Nowe pociągi dla SKM Warszawa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie