Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica i drugi most w Głogowie

Grażyna Szyszka
fot.grażyna Szyszka
fot.grażyna Szyszka
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała siedem koncepcji budowy drugiego mostu na Odrze. Samorządowcy mają trzy tygodnie na wybranie dwóch z nich.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała siedem koncepcji budowy drugiego mostu na Odrze. Samorządowcy mają trzy tygodnie na wybranie dwóch z nich.

Dlaczego jest tak ważny?

W pobliżu Głogowa znajdują się dwa inne mosty na Odrze. Jeden w Nowej Soli (ok. 30 km), drugi w Ścinawie (ok. 35 km). W tym roku ma się rozpocząć budowa trzeciego, łączącego Ciechanów z Radoszycami (gm. Runda).

O drugiej przeprawie mostowej w Głogowie mówi się od lat. Temat powraca szczególnie podczas remontu jedynego mostu na Odrze, przez który przebiega krajowa droga nr 12. Duże kłopoty z przejazdem trasą z Legnicy do Leszna są i wtedy, gdy na jezdnię, po jednej albo po drugiej stronie mostu, wchodzą drogowcy.

Już w lipcu Głogów stanie w korkach, bo GDDKiA rozpocznie remont odcinka jezdni w Serbach. Ma on potrwać dwa miesiące.

Wyczekiwana przez mieszkańców budowa drugiego mostu na Odrze ma szansę na realizację. Nadzieja pojawiła się na wtorkowym spotkaniu zorganizowanym przez Starostwo Powiatowe w Głogowie. Zaproszono na nie wszystkie zainteresowane strony, czyli GDDKiA, samorządowców, leśników, przedstawicieli KGHM oraz posłankę Ewę Drozd.
- Przedstawiamy siedem wariantów budowy obwodnicy Głogowa wraz z przeprawą mostową - mówił Grzegorz Obara z departamentu studiów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Spóźnił się na spotkanie, bo jak stwierdził, droga z Warszawy do Głogowa jest fatalna. - Trzy z nich zaplanowaliśmy po stronie południowej, a cztery po północnej stronie miasta. To są już konkretne, przeanalizowane projekty, gotowe pod dyskusję.

Dokumentacja, którą na spotkanie przygotowało specjalistyczne biuro z Krakowa, zawiera warianty budowy dróg i węzłów komunikacyjnych. Dołączono do nich mapy, na których zaznaczono siedem proponowanych miejsc na nowy most. Według nich przeprawa przez Odrę mogłaby zostać wybudowana w okolicy osiedli Krzepów oraz Nosocice, ale także z drugiej strony miasta, czyli w pobliżu głogowskiej huty. Opracowania otrzymały wszystkie zainteresowane inwestycją strony.
- Proszę je przeanalizować, skonsultować, ewentualnie nanieść własne sugestie i wybrać dwa najlepsze rozwiązania - mówił Grzegorz Obara. - Jeśli uda nam się wspólnie ustalić konkretne warianty, będzie łatwiej ubiegać się o opinie środowiskowe, najważniejsze na etapie projektowania.
Na wybranie dwóch projektów, samorządy mają trzy tygodnie. GDDKiA chce, by pieczę nad inwestycją przejęło głogowskie starostwo.

Prezydent Głogowa Jan Zubowski, który również uczestniczył w spotkaniu, uważa, że nie ważne jest kto będzie firmował inwestycję, tylko jej efekt.
- Z kilku przedstawionych opcji nie wybrałem tej konkretnej - przyznaje. - Jestem za połączeniem dwóch w jedną sensowną. Most w okolicy huty to dobry pomysł, ale pod warunkiem, że dojazd do niego zostanie połączony z drogą nr 329, popularną "jerzmanówką".

Prezydent dodaje jednak, że dla powiatu działania w kwestii budowy mostu to nic innego jak rodzaj podniesienia swojego prestiżu. - Jak się uda, będą się mieli czym pochwalić - stwierdził.
Wszystkie planowane drogi i mosty przechodzą przez tereny gmin powiatu głogowskiego. W jednej z opcji obwodnica przecina grunty należące do huty miedzi. Dorota Włoch, dyrektor departamentu inwestycji i rozwoju w KGHM, przyznaje, że poprowadzenie obwodnicy w pobliżu huty jest jednym z lepszych rozwiązań.
- Czeka nas spotkanie w hucie - dodaje. - Musimy przeanalizować wszystkie plusy i minusy tej drogi.

Koszty poszczególnych propozycji inwestycyjnych wahają się od 340 do ponad 400 mln złotych.
- Na wykonanie dokumentacji budowy mostu w Głogowie, w budżecie województwa zabezpieczono trzy miliony złotych - mówi Grzegorz Aryż z głogowskiego powiatu. - Uważam, że to wystarczy.
Mocno wątpi w to prezydent miasta. Uważa, że na przygotowanie niezbędnej dokumentacji potrzeba około 30 mln.

Według przedstawicieli GDDKiA, wybranie konkretnego projektu budowy obwodnicy i mostu to jeden z najważniejszych kroków przyszłej inwestycji. - Będziemy mogli ubiegać się o opinie środowiskowe - dodaje Grzegorz Obara. - Ale budowa drugiego mostu w Głogowie nie ruszy wcześniej niż po 2012 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto