Ochota i Żoliborz w warszawskiej strefie płatnego parkowania. Mieszkańcy dzielnic nie są zadowoleni z wprowadzonych zmian

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Ochota i Żoliborz w warszawskiej SPPN. Mieszkańcy dzielnic protestują
Ochota i Żoliborz w warszawskiej SPPN. Mieszkańcy dzielnic protestują Krystian Dobuszyński
Warszawska strefa płatnego parkowania rozszerzyła się o Ochotę i Żoliborz. Zmiany, które od kilku tygodni przygotowywał Zarząd Dróg Miejskich, zaczęły obowiązywać w poniedziałek 15 listopada. Zdaniem urzędników, nowe zasady wpłyną na poprawę bezpieczeństwa i komfortu kierowców. Z tą opinią nie zgadzają się jednak mieszkańcy wspomnianych dzielnic. Ich sprzeciw popierają m.in. samorządowcy z Ochoty.

W poniedziałek 15 listopada 2021 roku na terenie dwóch stołecznych dzielnic: Ochoty i Żoliborza, zaczęła obowiązywać strefa płatnego parkowania. Do wejścia w życie nowych zasad Zarząd Dróg Miejskich przygotowywał się od kilku tygodni. Drogowcy montowali parkometry, wytyczali miejsca parkingowe i zmieniali organizację ruchu na wielu ulicach. Łącznie w tych dwóch dzielnicach powstało ok. 14,5 tysiąca miejsc parkingowych w płatnej strefie.

Nie wszystkie zmiany spotkały się z pozytywnym odbiorem kierowców i okolicznych mieszkańców. Domagali się oni m.in. rozszerzenia rejonu zameldowania służącego do wyznaczania stref parkingowych z obecnego promienia 150 m do 300 m, poszanowania ustaleń konsultacji społecznych oraz zaprzestania zmniejszania miejsc parkingowych. Ich postulaty poparli radni i przedstawiciele władz dzielnicy Ochota, którzy wezwali Zarząd Dróg Miejskich do rozmów w sprawie SPPN.

Ochota i Żoliborz w warszawskiej SPPN. Mieszkańcy dzielnic protestują

Ochota i Żoliborz w warszawskiej strefie płatnego parkowania...

Ochota i Żoliborz w SPPN. Mieszkańcy dzielnic protestują

Mieszkańcy i samorządowcy z Ochoty sprzeciwiają się m.in. zmianie sposoby parkowania ze skośnego na równoległe. Ich zdaniem, nowe zasady przyczynią się do znacznego zmniejszenia się liczby miejsc parkingowych. Urzędnicy wyjaśniają, że w większości przypadków na wąskich ulicach nie ma miejsca na pełnowymiarowe miejsce skośne.

Do tej pory parkujące w ten sposób auta często de facto wjeżdżały na chodnik. Nie było to ani bezpieczne, ani zgodne z przepisami. Wyznaczenie miejsc równoległych wzdłuż całej długości jezdni nie spowoduje, że możliwość parkowania znacząco się zmniejszy - tłumaczy rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski, cytowany przez PAP.

Rzecznik ZDM poinformował w rozmowie z portalem "Radio dla Ciebie", że strefą płatnego parkowania zostało objętych łącznie 266 ulic znajdujących się na terenie Ochoty i Żoliborza. Powstało tam blisko 15 tys. miejsc parkingowych w strefie i 250 nowych parkometrów. Jakub Dybalski zapewnił, że rozszerzenie SPPN to znakomity sposób na poradzenie sobie z zatłoczeniem parkingowym w Warszawie.

Dwa abonamenty do wyboru

Od poniedziałku 15 listopada kierowcy mogą korzystać z jednego z dwóch rodzajów abonamentu, pozwalającego na parkowanie w bliskim sąsiedztwie swojego domu. Są to abonamenty: rejonowy i obszarowy.

Pierwszy z nich działa na takiej zasadzie, jaką kierowcy znają od lat. Jego roczny koszt to 30 zł. Za tę kwotę mieszkańcy będą mogli zaparkować na wszystkich wyznaczonych miejscach postojowych tylko w bezpośredniej okolicy, czyli mniej więcej w promieniu 150-250 m od miejsca zameldowania.

Ochota i Żoliborz w warszawskiej SPPN. Mieszkańcy dzielnic protestująKrystian Dobuszyński

Nowością jest z kolei abonament obszarowy. Jak czytamy na stronie ZDM, kosztuje on 600 zł rocznie (można płacić w dwóch ratach po 300 zł) i zapewnia parkowanie na znacznie większym obszarze niż tylko pobliskie ulice.

Umożliwia postój w całym jednym sektorze ("obszarze” - stąd nazwa), obejmującym jedno lub kilka osiedli. Takich sektorów jest 50, a w każdym mniej więcej podobna liczba ogólnodostępnych miejsc postojowych w stosunku do liczby mieszkańców (ok. 800-1200). Mieszkaniec, który wybierze taki abonament, będzie mógł parkować bez opłaty na wszystkich ulicach w całym obszarze - zarówno na wyznaczonych miejscach, jak i na ulicach oznaczonych znakami B-35 i B-39, jeśli takie się w nim znajdą - informuje Zarząd Dróg Miejskich.

Z szacunków urzędników wynika, że do 15 listopada zostanie wydanych około 8 tys. abonamentów.

Nie tylko Ochota i Żoliborz

W sumie cała warszawska strefa płatnego parkowania ma liczyć 52 tysiące miejsc. Kolejne rozszerzenia SPPN mają objąć m.in. Pragę (okolice placu Hallera, Szmulowiznę oraz Saską Kępę), Dolny i Górny Mokotów.

iPolitycznie - Dominik Tarczyński - skrót 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie