Nowy odcinkowy pomiar prędkości na S8
Wielu kierowców narzekało na trasę S8, która przebiega przez Warszawę. Przyczyną były nieustanne korki, w których przyszło im spędzić sporo czasu.
- Okazało się jednak, że na odcinku nie było aż takich spowolnień, skoro nowy OPP zarejestrował ogromną liczbę przekroczeń prędkości - zaznacza Yanosik.
Odcinkowy pomiar na S8 przebiega dokładnie przez fragment od węzła Łabiszyńska - Marki, który liczy 12 km, a także od węzła Warszawa Zachód do węzła Bemowo przez ok. 5 km. Pomiary są prowadzone w obu kierunkach na głównych nitkach trasy S8.
- Na monitorowanym odcinku S8 obowiązuje limit 120 km/h dla samochodów osobowych, a dla ciężarowych 80 km/h. Z naszych doświadczeń wynika, że kierowcom niestety zdarza się przekraczać takie ograniczenie o 10-20 km/h. Oczywiście nowy OPP w Warszawie znajduje się w naszym systemie, a kierowcy są o nim informowani na bieżąco. Dodatkowo informują o nim również znaki. Wciąż jednak niektórym zmotoryzowanym zdarza się nie zachowywać odpowiedniej prędkości, co kończy się dla nich mandatem – mówi Julia Langa, Yanosik Autoplac
900 mandatów na dobę
Według informacji GITD wszystkie urządzenia monitorujące prędkość na S8, od momentu uruchomienia, zarejestrowały ponad 6 tys. przypadków niestosowania się kierowców do obowiązującego limitu prędkości.
Jak podaje Yanosik, w pierwszym tygodniu monitorowania prędkości na S8 system CANARD wystawił aż 900 mandatów na dobę. Natomiast w kolejnym tygodniu liczba ta spadła o prawie połowę – rejestrując 460 wykroczeń na dobę.
Rzeczniczka GITD poinformowała, że niestety zdarzali się również rekordziści, którzy monitorowanym odcinkiem S8, pędzili z prędkością 170 km/h. Odnotowano aż 60 takich przypadków.
Co dzieje się teraz na OPP na S8?
Twórcy systemu Yanosik sprawdzili, z jaką średnią prędkością poruszają się kierowcy na monitorowanym odcinku S8 w jednym z grudniowych tygodni.
- Zweryfikowaliśmy średnią prędkość jazdy kierowców na odcinkowym pomiarze prędkości na S8 w dniach od 13 do 19 grudnia tego roku. To okres przedświąteczny, w którym naturalnie odnotowujemy większy ruch w miastach, jednak zależało nam również na tym, by sprawdzić jak wygląda obecnie sytuacja na nowym OPP, po dwóch tygodniach jego funkcjonowania. Wnioski są bardzo ciekawe – wyjaśnia Julia Langa.
- Z naszych danych wynika, że kierowcy stosują się do obowiązującego limitu prędkości 120 km/h dla samochodów osobowych. Zauważalne są różnice podczas weekendów, w trakcie których panuje mniejszy ruch, a tym samym średnia prędkość jazdy wzrasta. Najwolniej pokonuje się ten odcinek w godzinach szczytu w tygodniu – wówczas kierowcy jadą nawet z prędkością 35 km/h – tłumaczy Langa.
To krótszy monitorowany odcinek na S8. Jego długość to zaledwie 5 km.
- Dłuższy monitorowany odcinek trasy S8 wypada nieco lepiej. Tu kierowcy jadą ze średnią prędkością nie przekraczającą 98 km/h, która mieści się w granicach obowiązującego limitu. Ciężko jest powiedzieć, że trasa ta się korkuje, gdyż nasze dane wykazują, że ruch na niej zachodzi w sposób płynny i jedynie w weekendy widać wyższe prędkości, aniżeli w tygodniu roboczym. Jednak różnica tu zachodzi na poziomie 2-3 km/h, co również może być spowodowane mniejszym natężeniem pojazdów na fragmencie objętym odcinkowym pomiarem prędkości – wylicza Julia Langa.
W swoim raporcie Yanosik wywnioskował, iż trzeci tydzień grudnia pokazał, że odcinkowy pomiar prędkości na S8 jest skutecznym sposobem na walkę z piratami drogowymi, którzy znacznie zwolnili w trakcie jego pokonywania.
Istnieje duża szansa, że tak już zostanie, gdyż już od 1 stycznia 2022 roku wejdzie w życie nowy taryfikator mandatów.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?