Tramwaje Warszawskie poinformowały w komunikacie o odkryciu, którego dokonano na ulicy Książęcej. Pracownicy odpowiedzialni za przebudowę placu Trzech Krzyży, po zerwaniu asfaltu, natrafili tam na fragment starych torów tramwajowych.
Odkrycie na ul. Książęcej w Warszawie. Podczas remontu natra...
Historia tramwaju na ulicy Książęcej
W związku z odkryciem, Tramwaje Warszawskie zamieściły w mediach społecznościowych wpis dotyczący historii torów tramwajowych na ulicy Książęcej.
Ulica Książęca wraz z ulicami Wybrzeże Kościuszkowskie, Dobra czy Solec stanowiły główne punkty komunikacyjne Powiśla. Już podczas procesu elektryfikacji tramwajów konnych pojawiały się pierwsze plany budowy trasy tramwajowej przez ulicę Książęcą. Jednakże, rzeczywista pasażerska trasa tramwajowa przez ten odcinek pojawiła się dopiero po I wojnie światowej - czytamy w poście zamieszczonym na Facebooku.
TW informują, że ruch tramwajowy na tej trasie został wstrzymany 8 września 1939 roku. W poście dodano, że jedynie częściowo przywrócono go 17 marca 1940 roku, poprzez przeprowadzenie linii 2 na Książęcej.
Kolejną linią, która została przywrócona na tym odcinku, była linia P, której kursy wznowiono 12 maja 1940 roku. 1 sierpnia 1944 roku tramwaje ponownie stanęły. 22 lipca 1946 roku uruchomiono linię 23 na trasie Pl. Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – Solec – Most Poniatowskiego. Niestety, z powodu "niskiej frekwencji" zlikwidowano ją już po dwóch dniach. Tory wykorzystywano do transportu towarowego - przekazały Tramwaje Warszawskie.
Tramwaje pasażerskie pojawiły się na ul. Książęcej ponownie w dniu 16 września 1947 roku, z linią 8, którą niedługo potem zastąpiono linią 9. Ruch liniowy na tym odcinku został całkowicie zlikwidowany wraz z wyłączeniem z użytku zajezdni Solec w 1960 roku.
Prace na placu Trzech Krzyży
Przypomnijmy, że we wrześniu 2022 roku rozpoczęły się prace związane z przebudową placu Trzech Krzyży. Po generalnym remoncie, w jego centralnej części pojawi się przejście dla pieszych, uzupełnione o sygnalizację świetlną oraz azyle. Pasażerowie komunikacji miejskiej będą mogli łatwiej się przesiadać dzięki skupieniu rozrzuconych dziś przystanków w jednym miejscu: w sąsiedztwie Instytutu Głuchoniemych.
Sam plac, dziś jeden z głównych "teleportów rowerowych” stolicy, zyska ponadto pełną infrastrukturę rowerową. Na jezdniach zostaną wyznaczone nowe pasy rowerowe, które zapewnią połączenie istniejącej infrastruktury dla cyklistów w Alejach Ujazdowskich aż do Nowego Światu, a także ciągów rowerowych poprzecznie przecinających plac. Uzupełnieniem takiego układu będzie dwukierunkowa droga rowerowa po wschodniej stronie placu od Alej Ujazdowskich do ulicy Książęcej.
Ponadto plac zyska sporo elementów zielonych.
Inwestycja ma zostać zakończona latem tego roku.
Minister Ziobro: nie chodzi o to, aby złodziej kury trafiał za kratki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?