Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opera Królewska zyska nowy gmach. Rusza konkurs na projekt. Budynek stanie w Łazienkach Królewskich

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
mat. pras. / M. Czerski
Ogłoszono konkurs na projekt nowego budynku Polskiej Opery Królewskiej. Minister kultury Piotr Gliński przekazał, że dotychczasowa główna scena jest niewystarczająca do dalszego funkcjonowania i rozwoju opery, dlatego rozpoczynają się poszukiwania projektanta gmachu. Nowy obiekt stanie w Łazienkach Królewskich i zachowa kameralny charakter. Szczegóły poniżej.

Ogłaszamy kolejny etap realizacji bardzo potrzebnej inwestycji, jaką jest budowa nowej siedziby Polskiej Opery Królewskiej - konkurs na koncepcję architektoniczną budynku opery - powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński podczas konferencji prasowej w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Od początku istnienia Polskiej Opery Królewskiej jej główną sceną jest Teatr Stanisławowski w Łazienkach Królewskich. Jak jednak zaznaczył wicepremier Gliński, miejsce to jest niewystarczające do dalszego funkcjonowania i rozwoju Polskiej Opery Królewskiej. Mała liczba miejsc na widowni – zaledwie 180 – znacząco ogranicza liczbę odbiorców spektakli.

W tej chwili potrzebujemy dobrego pomysłu na ten wspaniały, mam nadzieję, budynek. On będzie miał według założeń do 18 tys. metrów kwadratowych, więc to będzie opera w skali średniej czy niewielkiej, takie jest też miejsce, które wybraliśmy. (...) Polacy kochają teatr muzyczny, teatr operowy. Musimy rozwijać inwestycje w tym obszarze, bo Polacy tego oczekują - ocenił Gliński.

Działka, na której ma stanąć nowy budynek Polskiej Opery Królewskiej, mieści się na terenie Łazienek Królewskich. Jest ograniczona ul. Myśliwiecką, Kanałem Piaseczyńskim i kanałem Stawu Łazienkowskiego. Według założeń konkursu, nowa siedziba Polskiej Opery Królewskiej ma mieć 350 miejsc na widowni. Prace konkursowe oceni zespół sędziowski pod przewodnictwem dziekan Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej dr hab. Magdaleny Kozień-Woźniak. Jak przypomniała przewodnicząca gremium, konkurs jest oczekiwany od wielu lat - również przez środowisko architektów.

Dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Andrzej Klimczak przyznał, że marzy mu się "teatr taki, jakiego w Warszawie nie ma".

Nie chodzi o teatr ogromny tylko o teatr, który sprawi, że publiczność poczuje się jak współtwórca wydarzenia. Chodzi o to, że ta przestrzeń musi odpowiadać muzyce barokowej, XVIII-wiecznej i wtedy nie ma mowy o wielkich przestrzeniach. Dźwięk musi docierać bez specjalnego opóźnienia, nagłaśniania (…). Jestem przeciwnikiem wszelkiego wzbogacania technicznego dźwięku. Dźwięk musi być żywy. To jest opera i to jest muzyka, która absolutnie – według mnie, oczywiście – wyklucza wszelkiego rodzaju nagłośnienie. My musimy wiedzieć, jak brzmi głos tego człowieka na żywo, bez nagłośnienia, jak skrzypce grają na żywo - wyjaśnił.

Konkurs będzie dwuetapowy – I etap będzie obejmował przesłanie opracowań studialnych, zaś II etap – przesłanie prac konkursowych. Ostateczne rozstrzygnięcie po drugim etapie, do którego zostanie wybranych pięć do sześciu prac, nastąpi we wrześniu

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto