Opłaty za parkowanie w Warszawie. Niemal połowa warszawiaków chce droższego parkowania w centrum miasta

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
Dariusz Blach / archiwum Polska Press Grupy
Polski Alarm Smogowy zapytał warszawiaków, jak chcieliby rozwijać transport w mieście, co im przeszkadza, co liczy się najbardziej. Okazuje się, że niemal połowa badanych jest za podwyższeniem opłat za parkowaniem w centrum miasta. Z kolei 76% respondentów chce zmiany części pasów drogowych na buspasy. Szczegóły w tekście poniżej.

83 % badanych nie ma wątpliwości, że auta są współodpowiedzialne za wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza w miastach.

Polski Alarm Smogowy opublikował raport z badań społecznych, zrealizowanych wśród mieszkańców pięciu największych miast w Polsce, m.in. Warszawy. - Chcieliśmy sprawdzić, jak mieszkańcy chcieliby rozwijać transport w mieście, co im przeszkadza, co liczy się najbardziej - informuje PAS. Okazuje się, że warszawiacy chcą jeździć transportem zbiorowym, ale oczekują buspasów oraz większej liczby kursów. Chcą także ograniczeń wjazdu dla samochodów emitujących najwięcej spalin, bo wiedzą że auta są źródłem zanieczyszczeń powietrza. Aż połowa kierowców zadeklarowała, że byłaby chętna do rezygnacji z codziennego korzystania z auta. Jednak tylko w przypadku, gdy miasto zagwarantuje odpowiednią liczbę kursów transportu zbiorowego, bliskość przystanków, mniejsze korki oraz więcej buspasów w mieście. Dla podróżujących po miastach ważna jest jakość i czas podróży, a nie konkretny środek transportu. W Warszawie komunikację zbiorową za efektywną ocenia 59 proc. badanych, jazdę autem 22 proc. Pomysł zmiany części pasów drogowych na buspasy popiera 76 proc. badanych.

Najdłuższe dystanse w codziennych podróżach zmuszeni są pokonywać mieszkańcy Warszawy. W jedną stronę, 43 proc. z nich przejeżdża codziennie ponad 10 km - w Krakowie, Poznaniu czy Wrocławiu tylko 28 proc. badanych pokonuje codziennie taką odległość.

Tak dla droższego parkowania, nie dla starych diesli

Podnoszenie opłat za parkowanie w centrum miasta popiera 47 proc. badanych warszawiaków. Akceptacja dla zakazu wjazdu starych samochodów z silnikiem diesla do centrów miast jest na poziomie 67 proc. Najwyższe poparcie zyskały te rozwiązania, które zmierzają do penalizacji osób ewidentnie łamiących prawo – zwiększenie kar dla kierowców i mechaników wycinających filtry DPF oraz surowsze kary dla kierowców korzystających z pojazdów bez badań technicznych. Aktywności w tym względzie oczekuje 91 proc. badanych warszawiaków. - Czas też na ulepszenie ustawy, która pozwala tworzyć Strefy Czystego Transportu. Konieczny jest jasny zapis, który pozwoli gminom wyznaczać obszary, do których nie będą mogły wjeżdżać pojazdy nie spełniające odpowiednich norm - pisze PAS. Tak przedstawiają się wyniki badań odnośnie poparcia dla działań zmierzających do ograniczenia zanieczyszczenia powietrza w Warszawie:

  • Podwyższenie opłat za parkowanie w centrum - 47% badanych warszawiaków jest za tym pomysłem
  • Zwiększenie opłat wnoszonych przy rejestracji dla samochodów emitujących dużo zanieczyszczeń - 78% badanych warszawiaków jest za tym pomysłem
  • Zakaz wjazdu starych samochodów z silnikiem diesla do centrum miasta - 67% badanych warszawiaków jest za tym pomysłem
  • Surowsze kary dla kierowców korzystających z pojazdów bez aktualnych badań technicznych - 91% badanych warszawiaków jest za tym pomysłem
  • Zmiana części pasów drogowych na buspasy - 76% badanych warszawiaków jest za tym pomysłem
  • Surowsze kary dla warsztatów i kierowców, którzy wycinają z samochodów filtry spalin DPF - 88 % badanych warszawiaków jest za tym pomysłem

Auto to problem

Badani postrzegają rolę samochodu w mieście, jako negatywną. Są ich zdaniem odpowiedzialne za korki (68 proc.), zanieczyszczenie powietrza (56 proc. ankietowanych wskazało ten problem), a kierowcy odpowiadają za zatłoczenie miasta parkującymi autami (38 proc.), za niszczenie zieleni (20 proc.) i hałas (18 proc.). Połowa kierowców jest gotowa z samochodu zrezygnować. Jeśli mieliby się przesiąść do komunikacji zbiorowej chcieliby większej liczby bezprzesiadkowych połączeń (średnio 36 proc. w badanych miastach) i częstszych kursów (30 proc.). Bezpośrednie połączenia są szczególnie ważne dla kierowców z Warszawy - takie oczekiwanie zgłosiło aż 43 proc. z nich.

Fatalna jakość powietrza w Warszawie

PAS zbadał stężenia dwutlenku azotu w Warszawie i Krakowie. Wyniki pokazują, że przy normalnym natężeniu ruchu samochodowego w niemal każdym punkcie Krakowa i Warszawy dopuszczalne normy stężenia tego zanieczyszczenia są przekroczone. Głównym źródłem tlenków azotu są najstarsze samochody z silnikiem Diesla. Polski Alarm Smogowy zmierzył stężenia dwutlenku azotu Warszawie (121 lokalizacji) i w Krakowie (91 lokalizacji). Były to pierwsze pomiary tego typu przeprowadzone na taką skalę w Polsce. W stolicy w 70 proc. punktów pomiarowych odnotowano przekroczenie dopuszczalnych stężeń, w Krakowie - w 80 proc. z nich. W najgorszych punktach stężenia sięgały 200% rocznej normy.

W Warszawie najwyższe zanieczyszczenie odnotowano na:

  • Wale Miedzeszyńskim (87.5 µg/m3),
  • ul. Raszyńskiej (87.1 µg/m3),
  • ul. Paryskiej na Saskiej Kępie
  • skrzyżowaniu Kruczej z al. Jerozolimskimi
  • ul. Wawelskiej
  • ul. Targowej
  • Al. Solidarności (przy Zamku Królewskim)
  • skrzyżowaniu Doliny Służewieckiej i al. Wilanowskiej
  • Al. Armii Krajowej / Broniewskiego

Więcej informacji na ten temat przeczytasz TUTAJ.

Zobaczcie też: Ciekawostki o tramwajach warszawskich. Skąd się biorą numery linii?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3