Paraliż komunikacyjny Warszawy. Jak będziemy jeździć po mieście w 2023 roku?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Krystian Dobuszyński
Zapowiada się paraliż komunikacyjny centrum Warszawy. Miasto szykuje się na zmianę organizacji ruchu i spieszy się z remontem Trasy Łazienkowskiej. Czy mimo wszystko mieszkańcy staną w gigantycznym korku?

Do trwającego remontu Trasy Łazienkowskiej, kolejarze w 2023 roku „dorzucą” remont linii średnicowej, który doprowadzi do zwężenia – a może i częściowego zamknięcia – Alej Jerozolimskich. Równolegle Tramwaje Warszawskie rozpoczną prace nad linią do Wilanowa w Al. Jana III Sobieskiego. Zapowiadają się gigantyczne utrudnienia, które potrwają przez kolejne lata.

Zapytaliśmy, jak miasto przygotowuje się na ograniczenie przejazdu na dwóch miastach (Łazienkowski i Poniatowskiego), a także przez kluczową arterię dla Mokotowa i Wilanowa – Al. Jana III Sobieskiego.

- Jesteśmy w kontakcie z wykonawcami i inwestorami, czy to są jednostki miejskie, czy państwowe – jak PKP. Powstały grupy robocze, które na bieżąco, co tydzień lub dwa, omawiają postęp robót oraz ustalają terminy, żeby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców – mówi nam Tomasz Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w ZDM.

Miasto zdaje sobie sprawę, że nie jest wstanie zapobiec korkom. Nie ma także możliwości, że wszyscy kierowcy „przerzucą się” na komunikację miejską. Kluczowy zatem staje się remont Trasy Łazienkowskiej.

- Spieszymy się z Trasą Łazienkowską, żeby zdążyć z zakończeniem remontu estakad do czasu rozpoczęcia prac na średnicy. Nie umiem powiedzieć, jakie są dokładne terminy, ponieważ harmonogram robót kolejarzy nie jest jeszcze do końca ustalony. Z naszej strony, w ciągu dwóch lat roboty na Trasie Łazienkowskiej na pewno się skończą – zapewnia Dombi.

To kluczowy warunek ratusza. Bez otwarcia Trasy, kolejarze nie będą mogli zamknąć czy zwęzić Alej Jerozolimskich.

Paraliż centrum szansą na zmiany?

Korki w centrum od 2023 roku wydają się nieuniknione. Ale paradoksalnie będzie to dla ratusza najlepszym moment do wprowadzenia swojej polityki transportowej.

- Na poziomie makro absolutnym priorytetem jest budowanie powiązań dzielnicowych tak, by odciążyć ścisłe Śródmieście, czyli obszar wytyczony obwodnicą Śródmiejską. Wszystkie trasy typu: Chełmżyńska, Branickiego, to rozwiązania mające doprowadzić do tego, żeby ruch samochodowy był bardziej ruchem obwodowym, a nie centrycznym – mówi nam Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Dodatkowo, w 2023 roku w Śródmieściu wytyczona zostanie Strefa Czystego Transportu. To ograniczy ruch starych samochodów po centrum. Miasto planuje również zmiany w Alejach Jerozolimskich po zakończeniu remontu przez kolejarzy. Droga będzie miała docelowo po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Podobne zmiany – choć nie aż tak radykalne – mogą czekać Marszałkowską. W kolejce jest też Krucza, która ma zostać zwężona, a być może zostanie tam wytyczony pasaż spacerowy w kierunku budowanego właśnie Placu Pięciu Rogów. Możemy spodziewać się też dalszych zmian, o których jesienią mówił nam prezydent Rafał Trzaskowski.

- Przed wojną Warszawiacy przychodzili tam (do centrum - red.) rozmawiać i spotykać się. Dziś Marszałkowska czy Aleje Jerozolimskie to ulice sieciówek i banków. Nie przypominam sobie, byśmy ze znajomymi umawiali się na Marszałkowskiej. Głównie arterie nie wyglądają tak, jak powinny – mówi Rafał Trzaskowski. Jak przyznał, podobne zmiany przechodzi obecnie Nowy Jork - który dla włodarza Warszawy stał się przykładem.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie