Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Park linearny nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy zagrożony? "Brakuje około połowy środków". W budżecie 44 miliony złotych

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Palmett / Zarząd Zieleni
Jak alarmują radni Ursynowa, jedna z najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców inwestycji w tej dzielnicy, może być zagrożona. Zapowiadany park linearny nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy ma być bowiem niedoinwestowany. Obecnie w budżecie znajdują się 44 miliony złotych. Czy to wystarczy?

Zacznijmy od początku. Skąd szacunki, że brakuje około połowy środków na park nad tunelem POW? - Informacje pochodzą od burmistrza Roberta Kempy. W tej chwili mamy 44 miliony złotych. Brakuje przede wszystkim środków na część pomiędzy Al. KEN a ulicą Jana Rosoła. To miała być część rekreacyjno-sportowa. Na razie są pieniądze na zieleń, a brakuje pieniędzy na tę część - mówił radny Maciej Antosiuk z Projektu Ursynów.

Park linearny nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy zag...

Zapytaliśmy rzeczniczkę dzielnicowego ratusza o tę kwestię. - Jeśli chodzi o szczegóły przetargu i kwestie techniczne to inwestycją zajmuje się Zarząd Zieleni. Natomiast dopytam burmistrza o to czy chciałby skomentować jakoś tę wypowiedź radnych czy też się do niej odnieść - powiedziała nam Kamila Terpiał. Do czasu publikacji nie otrzymaliśmy jednak dodatkowego komentarza burmistrza. Do zrealizowania pełnej wizji parku linearnego nad tunelem POW może zabraknąć środków. Burmistrz tłumaczy, że za część rekreacyjno-sportową odpowiada dzielnica. Cały park to z kolei inwestycja miejska.

Jaki park nad tunelem obwodnicy?

Przypomnijmy, że na początku kwietnia Zarząd Zieleni ogłosił przetarg na wykonanie parku. Pod koniec lutego informowano z kolei o tym, że na ukończeniu są prace projektowe. Nad Południową Obwodnicą Warszawy, na długości niemal 2 km, ma powstać park linearny. To znaczy długi, ale wąski teren zielony. Według planu ma się tam znaleźć około tysiąca drzew, ponad 100 tysięcy krzewów, pnącza, byliny i trawy ozdobne.

Palmett / Zarząd Zieleni

Od początku poddawaliśmy w wątpliwość czy planowana kwota wystarczy. Dowiemy się oczywiście dopiero po otwarciu ofert w przetargu. Uważamy jednak za mylącą zapowiedź, zrealizowania całej inwestycji w planowanej kwocie (44 miliony złotych). Oferty w przetargu można składać do 19 czerwca do 11:30. O godzinie 12:00 planowane jest otwarcie ofert. Pierwotnie oferty planowano otworzyć już 8 maja.

Na co opiewa obecne zamówienie? Sprawdzamy:

  • odcinek 1 zlokalizowany pomiędzy ulicami Pileckiego i Stryjeńskich (opcja),
  • odcinek 2 zlokalizowany pomiędzy ulicami Stryjeńskich i Braci Wagów (zamówienie podstawowe),
  • odcinek 3 zlokalizowany pomiędzy ulicami Braci Wagów – KEN (zamówienie podstawowe),
  • odcinek 4 zlokalizowany pomiędzy ulicami KEN – Lanciego (przeważająca część terenu przewidziana do realizacji w ramach zamówienia podstawowego oraz niewielka część wzdłuż ul. Płaskowickiej do realizacji w ramach zamówienia uzupełniającego po budowie ronda na skrzyżowaniu ulic Płaskowickiej i Lanciego),
  • odcinek 5 zlokalizowany pomiędzy ulicami Lanciego – Rosoła (przeważająca część terenu przewidziana do realizacji w ramach zamówienia podstawowego oraz niewielka część wzdłuż ul. Płaskowickiej do realizacji w ramach zamówienia uzupełniającego po budowie ronda na skrzyżowaniu ulic Płaskowickiej i Lanciego),
  • odcinek 6 zlokalizowany pomiędzy ulicami Rosoła – Nowoursynowską (zamówienie podstawowe).
Palmett / Zarząd Zieleni

Pierwsze prace miały objąć odcinki nr 2 i 3. W tych miejscach zapowiadano roboty nawet jeszcze w tym roku. Na 2024 r. zaplanowano realizację odcinków nr 4 i 5, a na 2025 r. – odcinków krańcowych. Czy tak będzie?

Jeśli oferty złożone w przetargu, faktycznie będą wykraczać poza przewidziany budżet to możliwych jest kilka rozwiązań. Powtórzenie postępowania (zależy oczywiście od różnicy między ofertami a budżetem), które oznacza także opóźnienie początku prac, dofinansowanie inwestycji lub jej fazowanie. Obecnie jako opcję zaznaczono jeden z odcinków, ale jeśli będzie brakować środków mogą być to np. dwa lub trzy odcinki. Za niecały miesiąc nastąpi otwarcie ofert, a wtedy przekonamy się czy mamy sukces czy twardy orzech do zgryzienia. Do tematu będziemy wracać.

AKTUALIZACJA

Po publikacji tekstu odniósł się do niego burmistrz Ursynowa, Robert Kempa. Zwrócił uwagę, że za część sportową (wspomnianą przez radnych od Al. KEN do ul. Rosoła) odpowiada dzielnica Ursynów, a nie miasto. Dalej przytaczamy wypowiedź burmistrza dotyczącą finansowania parku.

Nie, nie jest to prawda. Radny Antosiuk wrzuca do jednego worka park linearny (44 mln) drogi rowerowe (ZDM) wyniesienia (ZDM) z których nie wszystkie są możliwe. Do tego bazarek i część sportowa. Koszt realizacji wszystkich tych elementów, gdyby były możliwe do realizacji 1:1 w stosunku do koncepcji z 2016 r. to szacunkowo 80-90 mln zł. Część już zrealizowana, jak część DDR wzdłuż Płaskowickiej, część ma zabezpieczone finansowanie, jak druga część DDR wraz z rondem. Część prac będzie realizowana wraz z modernizacją infrastruktury drogowej w przyszłości. Po rozstrzygnięciu przetargu na część parkową będziemy mogli określić czy, a jeśli tak to ile nam brakuje - napisał burmistrz

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto