Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Park nad POW. Kiedy ruszy budowa nad tunelem nowej obwodnicy? Środki zarezerwowano na… 2024 rok

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
mat. pras.
Znaki zapytania wokół parku nad POW. Mieszkańcy czekają na spektakularny teren, ale urzędnicy są o dwa kroki do tyłu. - Budowa nie jest w żadnym wymiarze zagrożona - słyszymy. Ale wciąż brakuje porozumienia między GDDKiA odpowiedzialnym za tunel i miastem, które chce budować park. Szczegóły poniżej.

Park nad tunelem POW (Południowej Obwodnicy Warszawy) miał być jak Central Park wśród gęstej zabudowy Manhattanu. Śmiała koncepcja, którą w 2016 roku na zlecenie dzielnicy Ursynów przygotowała pracownia Proinwestycja pokazywała promenady, boiska sportowe i morze zieleni. Sam park zaplanowano bezpośrednio nad tunelem obwodnicy. Ma mieć dwa kilometry długości i sto metrów szerokości. Na razie to jednak wstępne plany.

Miasto dwa lata temu przeznaczyło na budowę parku 10 milionów złotych. Raz, że to zbyt mało, a dwa, że środki zarezerwowano dopiero na lata 2023-24. Co więcej, latem tego roku okazało się, że miasto nie zaczęło jeszcze rozmów na temat parku z GDDKiA, która buduje ekspresową drogę w tunelu. Wtedy padła deklaracja, że wszystko przyspieszy.

„Warszawa kontaktowała się z GDDKiA w celu współpracy przy budowie parku. Aktualnie 27.09.2019 r. Zarząd Zieleni m. st. Warszawy odebrał materiały projektowe mające służyć na cele związane z realizacją parku nad tunelem POW” - przekazała nam Małgorzata Tarnowska z GDDKiA. Miasto spotkało się z inżynierami z Egis Polska, którzy projektują POW. Dostarczyli oni dokumenty koniecznie do zaprojektowania parku (Projekt Zagospodarowania Terenu, przekrój podłużny drogi głównej, zagospodarowanie zielenią pasa drogowego oraz rysunki ogólne dotyczące konstrukcji tunelu). Na tej podstawie można rozpocząć przygotowania do wybrania projektanta dokumentacji technicznej parku.

Wydaje się, że jest pewna poprawa. Drogowcy jednak pozbawiają złudzeń. - Aktualnie miasto Warszawa nie przystąpiło do konkretnych uzgodnień warunków realizacji przedmiotowej inwestycji miasta – mówi Tarnowska. A prace, według drogowców, można by zacząć już w sierpniu 2020, tuż po otwarciu ekspresowego tunelu pod Ursynowem. Brak porozumienia grozi tym, że wykonawca prac odtworzy to, co na górze znajdowało się przed rozpoczęciem prac, czyli tylko ulicę Płaskowicką.

Miasto tłumaczy, że negocjacje już się rozpoczęły. - Porozumienie pomiędzy GDDKiA, Astaldi i m.st. Warszawa miałoby regulować kwestie finansowania, koordynowania i wykonania prac zagospodarowania terenu nad tunelem POW, które zgodnie z koncepcją wypracowaną w konsultacjach w 2016 r. jest odmienne od kontraktowego (czyli odtworzenie stanu istniejącego przed rozpoczęciem budowy) - tłumaczy Dominika Wiśniewska ze stołecznego ratusza. Z tym, że tego porozumienia jeszcze nie ma.

Kwestią sporną jest sprawa gwarancji. Park ma powstać nad tunelem, którego budowa została dofinansowana ze środków UE. W uproszczeniu, chodzi o to, czy w tym przypadku gwarancja nie wygaśnie. A na to inwestor - czyli GDDKiA - nie może sobie pozwolić.

- Budowa nie jest w żadnym wymiarze zagrożona. Trwa wznowiony proces uzgodnień pomiędzy m.st. Warszawa, a GDDKiA – tłumaczy Barbara Mąkosa-Stępkowska, rzeczniczka Ursynowa. Dowiadujemy się od niej, że 25 lipca Zarząd Zieleni powołał zespół koordynujący powstawanie parku. Wśród jego członków jest pięciu przedstawicieli dzielnicy, na czele z burmistrzem Robertem Kempą.

- Projekt budowlany parku linearnego, a raczej kilka projektów dla różnych części parku linearnego, powinniśmy mieć gotowy na przełomie 2020/21 roku lub później – zależy to od momentu wydania miastu gruntu nad tunelem POW – twierdzi Mąkosa-Stępkowska. Według drogowców, o czym piszemy wcześniej, prace można by zacząć już w sierpniu przyszłego roku.

- Pieniądze wpisane są w wieloletnią prognozę finansową na lata 2023, 2024. Jednak, jeżeli zajdzie taka potrzeba, będzie można przyspieszyć ich wykorzystanie. Wcześniej musimy przede wszystkim dojść do porozumienia z podmiotem zlecającym wykonanie POW [czyli z GDDKiA - red.] - tłumaczy Dominika Wiśniewska.

Jak widać kluczowe do rozpoczęcia budowy parku jest porozumienie z GDDKiA. A konkretniej, chodzi o wspominane gwarancje. Jeśli nie dojdzie do porozumienia, prace będą mogły rozpocząć się najwcześniej w... 2025 roku, czyli po wygaśnięciu gwarancji.

Obecnie trwają również dyskusje nad losami bazarku „Na dokłu”, przeniesionego ze względu na trwającą budowę POW. Dzielnica chce przywrócić go na starą lokalizację. „Bazarek nad tunelem obwodnicy ma mieć nowoczesną, przyjazną dla mieszkańców formę” - usłyszeliśmy.

POLECAMY TEŻ:


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto