„Gorący” teren, w samym centrum Warszawy, naprzeciw Dworca Centralnego i obok najwyższego wieżowca w Unii Europejskiej marnieje. Mowa o ponad dwuhektarowej działce na rogu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II. W 2015 roku kolejarze – do których należy ten teren – pokazali swoje plany. Spółka Xcity Investment należąca do PKP chciała zbudować 220-metrowy wieżowiec Centralna Park. Stałby tuż obok Varso, wspólnie wypełniając dwie duże i puste działki w centrum.
W 2017 roku, po zmianie władzy w PKP plany zawieszono. Do dzisiaj nic w tej sprawie się nie ruszyło. Ze strony Xcity zniknęły nawet wizualizacje Centralnej Park. Zawieszono także wszystkie inne plany dotyczące stolicy: budowę wysokościowców przy Warszawie Główniej i przy Warszawie Gdańskiej oraz budowę osiedla mieszkaniowego na Odolanach.
Od kilku lat na rogu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II znajduje się szpetny parking. Czasem na działce staje też ogromny bilbord. - Obecnie teren jest wynajmowany podmiotowi zewnętrznemu, który prowadzi na nim parking samochodowy i nie planujemy jego sprzedaży – odpowiada nam Bartłomiej Sarna z PKP S.A.
Czy nad „średnicą” zawsze będzie parking?
- W związku z planowaną przez PKP PLK S.A. przebudową linii średnicowej, która obejmie również ten obszar, na ten moment wstrzymaliśmy się z planami zagospodarowania niniejszej nieruchomości oraz inwestycyjnymi aż do momentu zakończenia niniejszej inwestycji – dodaje Sarna. Remont ma zacząć się w przyszłym roku i potrwać przez kolejne co najmniej cztery lata. W planach przebudowy tunelu średnicowego jest również punkt o wzmocnieniu konstrukcji płyty przykrywającej tunel na wspomnianej działce. Byłby to idealny moment na rozpoczęcie równoległych prac nad fundamentami przyszłej wieży.
Wygląda na to, że ta szansa nie zostanie wykorzystana, a pierwsze prace w tym miejscu rozpoczną się najwcześniej pod koniec dekady.
Tak miał wyglądać wieżowiec Centralna Park
Nim otrzymaliśmy odpowiedź na nasze pytania od kolejarzy, o parkingu napisała również „Stołeczna”, która skontaktowała się także z inwestorem wieżowca Varso powstającego w sąsiedztwie. W pierwotnych planach zakładano, że oba budynki będą powstawały w podobnym czasie. Zaplanowano m. in. przedłużenie ciągów pieszych przechodzących przez obie działki.
- Ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo naszej inwestycji pozostajemy w kontakcie z właściwymi spółkami Grupy PKP od samego początku budowy. Badaliśmy też wstępnie możliwość uczestnictwa w estetyzacji parkingu na płycie tunelu średnicowego - powiedział „Stołecznej” Marcin Chruśliński z HB Reavis. Najprawdopodobniej nic z tego nie wyjdzie.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?