Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Parking zamiast wieżowca. Co dalej z terenami pod planowaną Centralną Park?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
W centrum od lat działa wielki, betonowy parking. Miał go zastąpić wieżowiec, ale plany wstrzymano pięć lat temu. Kolejne pięć lat poczekamy na dalsze decyzje, bo na razie nikt parkingu nie chce ruszać.

„Gorący” teren, w samym centrum Warszawy, naprzeciw Dworca Centralnego i obok najwyższego wieżowca w Unii Europejskiej marnieje. Mowa o ponad dwuhektarowej działce na rogu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II. W 2015 roku kolejarze – do których należy ten teren – pokazali swoje plany. Spółka Xcity Investment należąca do PKP chciała zbudować 220-metrowy wieżowiec Centralna Park. Stałby tuż obok Varso, wspólnie wypełniając dwie duże i puste działki w centrum.

Parking zamiast wieżowca. Co dalej z terenami pod planowaną ...

W 2017 roku, po zmianie władzy w PKP plany zawieszono. Do dzisiaj nic w tej sprawie się nie ruszyło. Ze strony Xcity zniknęły nawet wizualizacje Centralnej Park. Zawieszono także wszystkie inne plany dotyczące stolicy: budowę wysokościowców przy Warszawie Główniej i przy Warszawie Gdańskiej oraz budowę osiedla mieszkaniowego na Odolanach.

Od kilku lat na rogu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II znajduje się szpetny parking. Czasem na działce staje też ogromny bilbord. - Obecnie teren jest wynajmowany podmiotowi zewnętrznemu, który prowadzi na nim parking samochodowy i nie planujemy jego sprzedaży – odpowiada nam Bartłomiej Sarna z PKP S.A.

Czy nad „średnicą” zawsze będzie parking?

- W związku z planowaną przez PKP PLK S.A. przebudową linii średnicowej, która obejmie również ten obszar, na ten moment wstrzymaliśmy się z planami zagospodarowania niniejszej nieruchomości oraz inwestycyjnymi aż do momentu zakończenia niniejszej inwestycji – dodaje Sarna. Remont ma zacząć się w przyszłym roku i potrwać przez kolejne co najmniej cztery lata. W planach przebudowy tunelu średnicowego jest również punkt o wzmocnieniu konstrukcji płyty przykrywającej tunel na wspomnianej działce. Byłby to idealny moment na rozpoczęcie równoległych prac nad fundamentami przyszłej wieży.

Wygląda na to, że ta szansa nie zostanie wykorzystana, a pierwsze prace w tym miejscu rozpoczną się najwcześniej pod koniec dekady.

Tak miał wyglądać wieżowiec Centralna Park

Gigantyczne inwestycje kolejarzy w Warszawie. Wieżowce tuż obok dworców

Gigantyczne inwestycje kolejarzy w Warszawie. Wieżowce tuż o...

Nim otrzymaliśmy odpowiedź na nasze pytania od kolejarzy, o parkingu napisała również „Stołeczna”, która skontaktowała się także z inwestorem wieżowca Varso powstającego w sąsiedztwie. W pierwotnych planach zakładano, że oba budynki będą powstawały w podobnym czasie. Zaplanowano m. in. przedłużenie ciągów pieszych przechodzących przez obie działki.

- Ze względu na bezpośrednie sąsiedztwo naszej inwestycji pozostajemy w kontakcie z właściwymi spółkami Grupy PKP od samego początku budowy. Badaliśmy też wstępnie możliwość uczestnictwa w estetyzacji parkingu na płycie tunelu średnicowego - powiedział „Stołecznej” Marcin Chruśliński z HB Reavis. Najprawdopodobniej nic z tego nie wyjdzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto