Po otwarciu kolejnego odcinka metra na Targówku, w połowie ubiegłego roku, pojawił się problem z miejscami parkingowymi w pobliżu stacji M2. Najpierw dodatkowych miejsc dla samochodów nie przewidziano wcale. Potem, po apelach kierowców - w szczególności mieszkańców pobliskiej Białołęki - wyznaczono prowizoryczny parking pod Urzędem Dzielnicy Targówek. Kilka lat temu plany były zupełnie inne.
W tym miejscu miał jednak powstać profesjonalny P+R, podobny do tych, które są już przy stacjach M1 na Młocinach czy Marymoncie. Do tego jednak wciąż daleka droga. Alicja Żebrowska, wiceprzewodnicząca Rady Warszawy (PIS), zapytała ratusz o plany dotyczące wspomnianych parkingów na Targówku.
Kiedy P+R na Targówku. Plan był ambitny
Okazuje się, że Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) chciał zbudować trzy parkingi P+R na Targówku. W pobliżu stacji metra: Bródno, Kondratowicza i Trocka. „ZTM prowadzi prace przygotowawcze (...). Działania te są związane m. in. z analizami napełnień parkingów istniejących przy stacjach metra, analizami zachowań komunikacyjnych kierowców w tych rejonach, przygotowaniem założeń do oszacowania kosztów inwestycji związanych z budową parkingów P+R” - odpowiada na pytania radnej Włodzimierz Karpiński, sekretarz miasta. Dopiero po tych analizach pieniądze potrzebne na budowę zostaną wpisane do wieloletniego budżetu.
Kiedy rozpocznie się budowa? Najszybciej należy spodziewać się prac nad P+R Bródno. Przy skrzyżowaniu Kondratowicza i Rembielińskiej powstać ma wyglądająca spektakularnie inwestycja. ZTM kilka lat temu przygotował nawet jej wizualizację. Oto podstawowe informacje:
- 475 miejsc dla samochodów i 116 dla rowerów
- strefa relaksu z zielenią na dachu jednego budynku
- panele fotowoltaiczne na dachu drugiego.

Niestety plany z 2020 roku na razie nie są realizowane. Inwestycja nie ma zapewnionego finansowania, ani nawet decyzji środowiskowej, o którą ubiega się ZTM. „W zależności od zabezpieczenia środków finansowych będzie możliwe ogłoszenie przetargu, co najmniej na prace projektowe i uzyskanie pozwolenia na budowę oraz, po jego zakończeniu, rozpoczęcie prac projektowych” - wyjaśnia Włodzimierz Karpiński. Czyli o samej budowie na razie nie ma mowy.
Budowa dwóch pozostałych parkingów wydaje się jeszcze odleglejsza. W pobliżu Urzędu Dzielnicy Targówek otwarto co prawda parking tymczasowy, na wpół dziki. Na podstawie jego wypełnienia ZTM zamierza podjąć decyzję czy powstanie tam pełnoprawny P+R. Już teraz po zapełnieniu tego miejsca widać, że jest niezbędny. Jednak początek budowy parkingu kubaturowego nastąpi dopiero po uruchomieniu P+R Bródno i tylko jeśli okaże się, że tamten parking nie wystarczy.

Jeszcze mniej pewna jest budowa P+R Trocka. W tej sprawie sekretarz miasta pisze tak:
„W roku 2017 ZTM pozyskał dla parkingu przesiadkowego, zlokalizowanego w sąsiedztwie stacji C18 Trocka (na terenie pętli autobusowej) dokumenty przedprojektowe: koncepcję, Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia niezbędną do pozyskania Decyzji Środowiskowej oraz Studium Wykonalności. Niestety, konieczność funkcjonowania nieprzerwanie pętli autobusowej, w miejscu, w którym został zaplanowany obiekt P+R Trocka, do czasu zakończenia budowy końcowego odcinka II linii metra w Dzielnicy Targówek spowodował przesuniecie tej inwestycji na lata następne.”
Jednak już po uruchomieniu pozostałych stacji metra na Targówku, w 2022 roku, ZTM stwierdził, że P+R Trocka nie jest niezbędny. Dokumenty sporządzono na marne. W tym miejscu rozpocznie się budowa tylko i wyłącznie, gdy dwa powyższe parkingi powstaną i skończy się na nich miejsce.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?