Z Warszawy do Krakowa szybciej niż z Białołęki do „Mordoru” w godzinach szczytu? Taki jest plan kolejarzy, którzy modernizują Centralną Magistralę Kolejową (CMK). Zgodnie z ustawą Ministra Infrastruktury sprzed miesiąca pociągi przyspieszą tam do 250 km/h. Będzie to możliwe po „podrasowaniu” trasy kolejowej. Nastąpi to jednak dopiero w 2023 roku.
Już teraz trwają testy. W miejscowości Strzałki (na Mazowszu) oraz Psary (Świętokrzyskie) pociągi rozpędzono aż do 279 km/h. To bardzo blisko rekordu Polski, który wynosi 293 km/h (osiągnęło go Pendolino w 2013 roku). Jak podaje PKP PLK w tym momencie trwają testy rozjazdów. Odbywają się w przerwie między regularnymi kursami pociągów, zazwyczaj nocą.
W najbliższych latach konieczna jest przebudowa stacji technicznej Idzikowice, która będzie odpowiadać za sterowanie CMK. Potrzebne są nowe systemy, które będą w stanie obsługiwać pociągi pędzące 250 km/h. Wymienione zostaną tory (18 km), rozjazdy (43) oraz trakcja.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?