Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Plac Zawiszy do przebudowy? Są plany, deklaracje, ale nie ma pieniędzy. Inwestycja znów odłożona na półkę

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Google Street View
Plac Zawiszy, ze względu na charakterystyczny pięciowlotowy układ, jest czarnym punktem, który korkuje się w godzinach szczytu. Ponad dwa lata temu przygotowano koncepcję przebudowy. Ta utkwiła jednak w martwym punkcie. Nie ma na nią pieniędzy w perspektywie do... 2045 roku.

W lutym Rada Dzielnicy Ochota zaapelowała do prezydenta Trzaskowskiego o niezwłoczną budowę drugiej jezdni Alej Jerozolimskich oraz przebudowę placu Zawiszy. Po raz kolejny mieszkańcy i władze dzielnicy żądają pilnej interwencji. Przypomnijmy, że wspomnianego kawałka Alej Jerozolimskich na Ochocie brakuje od 40 lat.

Z Placem Zawiszy problemów jest więcej. Nietypowe skrzyżowanie ma aż pięć wlotów. Możemy wjechać w Towarową, Aleje Jerozolimskie (w dwie strony), Grójecką i Raszyńską. Do tego dochodzą rozbudowane przejścia dla pieszych oraz skrzyżowanie tramwajowe. W godzinach szczytu daje to mieszankę wybuchową.

Ratusz w 2016 roku otrzymał ekspertyzę dotyczącą przebudowy Placu Zawiszy. Wynika z niej, że należy przebudować skrzyżowanie poprzez budowę drugiej jezdni Al. Jerozolimskich (od Niemcewicza do Placu Zawiszy) oraz "odgięcie" końcowego odcinka Grójeckiej do Alej Jerozolimskich. Wtedy skrzyżowanie miałoby cztery wloty. W opracowaniu zrezygnowano z rozwiązań dwupoziomowych, "żeby nie zwiększać przepustowości ulic prowadzących do ścisłego centrum".

- W ten sposób – jak pokazują analizy ruchowe – osiągnęlibyśmy większą drożność skrzyżowania. Uwolniona od ruchu końcówka ulicy Grójeckiej mogłaby zamienić się w atrakcyjną przestrzeń publiczną o lokalnym, dzielnicowym charakterze - mówiła nam w marcu Marlena Happach, architekt Warszawy. Co ciekawe, na tzw. serku ochockim, Ghelamco planuje budowę wieżowca Sobieski Tower. - Jesteśmy w trakcie pozyskiwania pozwoleń - mówił nam jakiś czas temu Jarosław Zagórski z Ghelamco. Według wstępnych informacji może tam powstać 130-metrowa wieża mieszcząca 35 tys. mkw. biur (czyli około 2-3 tys. pracowników). Inwestycja nie stoi na przeszkodzie, aby przebudować skrzyżowanie.

Problem w tym, że być może samo skrzyżowanie nie zostanie w ogóle przebudowane. Happach twierdzi, że chciałaby skorelować prace z remontem linii średnicowej, który potrwa do 2026 roku. Nieco inaczej, na interpelację radnego w sprawie Placu Zawiszy odpisał wiceprezydent Robert Soszyński.

"Rekomendacje nie znalazły dotychczas potwierdzenia w dokumentach finansowych Miasta - w obecnie obowiązującej Wieloletniej Prognozie Finansowej m.st. Warszawy na lata 2019-2045, a w szczególności w limitach wydatków majątkowych na planowane i realizowane przedsięwzięcia wieloletnie m.st. Warszawy w latach 2019-2027, brak jest zarezerwowanych środków finansowych na ww. inwestycje. W związku z powyższym prace projektowe w rejonie Pl. Zawiszy nie są kontynuowane" - tłumaczy wiceprezydent.

Czyli pomysł jest, plany - także związane z planem zagospodarowania przestrzennego - również, ale pieniędzy brak. Wygląda na to, że pomysł przebudowy Placu Zawiszy znów znalazł się w szufladzie. Miejmy nadzieję, że miasto przemyśli tę decyzję. Zaczynający się za kilka lat remont linii średnicowej, który i tak sparaliżuje ruch w tej części Warszawy byłby dobrym momentem na przebudowę skrzyżowania. Ochocianie potrzebują tych zmian. Może na ratunek przyjdzie Justyna Glusman, która przez lata szefowała organizacji Ochocianie Sąsiedzi?


od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto