Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Płatne parkowanie na Pradze-Północ i Woli. Koniec z darmowymi miejscami? Zmiany już od jesieni

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Jesienią na Pradze-Północ i na Woli zniknął darmowe miejsca parkingowe. Zakończyły się konsultacje z mieszkańcami, który chcą wprowadzenia strefy z parkomatami. Co więcej, proponują nawet, żeby ją poszerzyć. Teraz czas na zdanie rady miasta.

Zarząd Dróg Miejskich podsumował trwające jesienią konsultacje społeczne. Na Woli i Pradze-Północ rozmawiano o poszerzeniu SPPN (Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego). Na spotkania przychodziło kilkadziesiąt osób, a mailowo do ZDM-u spłynęły dziesiątki uwag.

Strefa ma zostać rozszerzona, bo wraz z otwarciem II linii metra, problem braku miejsc parkingowych stał się udręką dla mieszkańców tych dzielnic. Według badań ZDM-u, w większości lokalizacji średnie obłożenie miejsc postojowych przekracza 100 proc. Oznacza to, że zajęte są nawet miejsca nielegalne, w tym zagrażające bezpieczeństwu.

„Doświadczenia z istniejącej SPPN potwierdzają, że wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców do wjeżdżania do strefy, skłania również do krótszego postoju, zwiększając rotację i ułatwiając znalezienie wolnego miejsca. Mieszkańcy SPPN mogą skorzystać z zakupu abonamentu, uprawniającego do darmowego postoju w pobliżu miejsca zamieszkania” – tłumaczy ZDM.

Gdzie strefa płatnego parkowania na Pradze-Północ?

Większość mieszkańców jest za wprowadzeniem zmian. Co więcej, podczas spotkań na Pradze-Północ postulowano, by obszarem płatnego parkowania objąć całą dzielnicę. Mieszkańcy zwracali również uwagę, że strefa koniecznie powinna znaleźć się również w okolicy Placu Hallera. Z drugiej strony ZDM chce zwiększyć ilość miejsc parkingowych. W tym celu niektóre ulice na Pradze zostaną przekształcone w jednokierunkowe, choć w tym aspekcie nie wszyscy byli zgodnie (finalnie ZDM zaniechał zmiany organizacji ruchu na ul. Ludwiki i Szarych Szeregów).


Źródło: ZDM

Na Pradze-Północ drogowcy zaproponowali tereny ZOO, Nowej Pragi oraz Starej Pragi i Szmulek. Wskazano konkretne ulice w wzdłuż których przebiegać ma SPPN:

  • ul. Targowa – wzdłuż obecnej granicy SPPN;
  • al. Solidarności – wzdłuż obecnej granicy SPPN, do prawego brzegu Wisły;
  • wzdłuż prawego brzegu Wisły do Mostu Gdańskiego;
  • ul. Starzyńskiego – wzdłuż jezdni od strony wnętrza obszaru (oś jezdni);
  • ul. Jagiellońska – wraz z tą ulicą graniczną;
  • ul. Ratuszowa – wraz z tą ulicą graniczną;
  • ul. 11 Listopada – wraz z tą ulicą graniczną;
  • granica dzielnicy Praga-Północ od ul. 11 Listopada do ul. Radzymińskiej;
  • ul. Radzymińska – wraz z tą ulicą graniczną;
  • ul. Folwarczna – wraz z tą ulicą graniczną;
  • torowisko tramwajowe – od ul. Kawęczyńskiej do ul. Kijowskiej;
  • na przedłużeniu ww. torowiska do granicy dzielnicy Praga-Północ;
  • granica dzielnicy Praga-Północ wzdłuż linii kolejowej nr 2 do ul. Targowej.

Gdzie strefa płatnego parkowania na Woli?

Podczas spotkań na Woli mieszkańcy dopytywali raczej „kiedy” strefa zostanie poszerzona, a nie „czy w ogóle”. Problem, wraz z uruchomieniem II linii metra i rozbudową biznesowego centrum, jest tam szczególnie widoczny. Tam również mieszkańcy wspominali, że płatne parkowanie powinno obowiązywać także w innych miejscach. W związku z tym ZDM będzie rekomendował objęcie SPPN także obszaru między ul. Wolską, Ordona i Kasprzaka.


Źródło: ZDM

Na Woli zaproponowano rozszerzenie SPPN o obszar nowego centrum biurowego (wzdłuż ul. Towarowej) oraz okolice cmentarza powązkowskiego. Proponowany obszar do objęcia Strefą, to fragment dzielnicy Wola ograniczony:

  • od zachodu – al. Prymasa Tysiąclecia;
  • od północy – terenami zielonymi pomiędzy al. Prymasa Tysiąclecia a ul. Dygata oraz wzdłuż
    linii kolejowej;
  • od wschodu – ulicą Zygmunta Słomińskiego, Okopową oraz Towarową (wraz z tymi ulicami);
  • od południa – wzdłuż linii kolejowej pomiędzy ul. Towarową a al. Prymasa Tysiąclecia.

„Wprowadzenie SPPN będzie się wiązało z oznakowaniem wszystkich miejsc postojowych. Zgodnie z wyraźną wolą mieszkańców by nie ograniczać liczby miejsc postojowych, przewidziane jest pilotażowe rozwiązanie dopuszczające (w niektórych lokalizacjach) parkowanie na zasadach ogólnych poza wyznaczonymi miejscami. Warunkiem będzie posiadanie abonamentu mieszkańca. Ten pomysł spotkał się z dużym poparciem wśród mieszkańców” - informuje ZDM.

Decyzja dotycząca rozszerzenia strefy płatnego parkowania należy do Rady Warszawy. Wkrótce radni otrzymają raport z konsultacji. Później nad projektem pochyli się jedna z komisji. Uruchomienie strefy planowane jest na jesień 2020 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto