Pociąg Słoneczny. PKP Intercity próbowało zablokować popularne przejazdy nad morze. ''PKP nie zbankrutuje przez jeden pociąg''

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Koleje Mazowieckie
Udostępnij:
Urząd Transportu Kolejowego wydał zgodę na kursowanie popularnego pociągu Słoneczny Kolei Mazowieckich w kolejnych latach. Przyznanie otwartego dostępu KM dla przewozów ze stolicy nad morze trwało jednak kilka miesięcy, ponieważ PKP Intercity próbowało zablokować połączenie. Według przewoźnika uruchomienie Słonecznego powoduje znaczne zmniejszenie przychodu PKP, co mogło być podstawą do odmownej decyzji UTK. Szczegóły poniżej.

Słoneczny to sezonowy hit Kolei Mazowieckich. Pociąg latem wyjeżdża z dworca Warszawa Zachodnia, jedzie przez Trójmiasto do Ustki i powraca do stolicy wieczorem. Nad morze i z powrotem wozi wczasowiczów w stosunkowo niskiej cenie, dlatego cieszy się ogromną popularnością (w te i poprzednie wakacje pociąg Słoneczny nie pojechał ze względu na pandemię koronawirusa).

Jak poinformował portal rynek-kolejowy.pl, wniosek Kolei Mazowieckich o dostęp do torów dla połączeń Warszawa - Ustka wpłynął do UTK 9 grudnia 2020 roku. W toku postępowania PKP Intercity złożyło z kolei prośbę o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej (w połowie lutego). Przewoźnik przedstawił własną analizę, z której wynikało, że uruchomienie wakacyjnych połączeń przez KM uszczupli przychody PKP z Umowy PSC (umowa o świadczenie usług publicznych, od ang. Public Service Contract) z Ministerstwem Infrastruktury o 0,06 proc. Mogło być to jego zdaniem podstawą do odmownej decyzji UTK. Jednak zgodę na połączenie wydano.

Zobaczcie też: Zmiany w rozkładzie Kolei Mazowieckich. Nowy rozkład jazdy pociągów od 7 listopada

W badaniu, które po kilku miesiącach udało się przeprowadzić UTK uzyskano niższe wartości niż oszacowało PKP IC - urzędnicy oszacowali utratę przez przewoźnika 0,027 proc. całkowitej rekompensaty. Urząd zwrócił też uwagę na korzyści, z jakimi wiązać się może przyznanie otwartego dostępu Kolejom Mazowieckim dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia - Ustka oraz że obecna oferta PKP Intercity przewiduje ograniczone możliwości odbycia bezpośredniej podróży z Mazowsza na środkowe Pomorze - podaje portal.

Prezes Fundacji ProKolej Jakub Majewski cieszy się z decyzji UTK i zaznacza, że najlepszym rozwiązaniem byłaby generalna rezygnacja z badania równowagi ekonomicznej. Przepisy wymagające wydawania decyzji o otwartym dostępie przygotowywano z myślą o ręcznym sterowaniu konkurencją. Dobrze, że UTK nie skorzystał z nich żeby zablokować pociąg Słoneczny. Ale przy okazji wyszło, że trzeba poświęcić kilka miesięcy, napisać setki stron, żeby stwierdzić że PKP Intercity nie zbankrutuje przez jeden pociąg, który od wielu lat jeździ już po torach, to jest po prostu strata czasu - zauważył.

Senior w sieci - Internet nie tylko dla młodych KOMENTARZ

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie