Podsumowanie 2021 w Warszawie. Co na plus? Co na minus? Metamorfoza Woli, chaos ze śmieciami i tunel pod Ursynowem
Wytyczenie trzeciej linii metra (plus)
W zależności od kryteriów to wydarzenie mogłoby zostać sklasyfikowane zarówno jako „plus”, jak i „minus”. Dobrze, że Warszawa wreszcie pokazała plany na rozwiązanie komunikacyjnych problemów prawobrzeżnej części miasta. M3 była zapowiadana przez Rafała Trzaskowskiego w 2018 roku, w kampanii wyborczej.
Zatwierdzenie – w marcu – przebiegu trasy stało się pierwszym projektem transportowym zaplanowanym w całości przez administrację Rafała Trzaskowskiego. Przypomnijmy że zarówno M2, jak i trasy tramwajowe do Winnicy i Wilanowa zostały wstępnie wytyczone przez Hannę Gronkiewicz-Waltz.
Z drugiej strony pojawiają się obawy, że pociągi na M3 będą jeździły puste. Trasa przebiega niemal wyłącznie przez jedną dzielnicę (Pragę-Południe). Jak wyliczają eksperci, podróż z Gocławia do centrum autobusem będzie trwała niemal tyle samo. To kwestia błędu konstrukcyjnego węzła M2 i M3. Na stacji Stadion Narodowy pociągi M3 skończą bieg. Żeby przejechać do centrum trzeba będzie zmienić peron i potem jechać dalej. Z drugiej strony docelowo M3 ma połączyć Pragę z centrum biurowym na Mokotowie. O ile do tego czasu w „Mordorze” wciąż będą biura.