Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Południowa Obwodnica Warszawy uciążliwa dla mieszkańców? Chodzi o hałas. Radni apelują w sprawie zabezpieczeń dźwiękowych

Alicja Glinianowicz
Alicja Glinianowicz
Południowa Obwodnica Warszawy. Okoliczni mieszkańcy apelują o montaż ekranów, aby zmniejszyć hałas. "Mamy niezbite dowody na przekroczenie dopuszczalnych norm hałasu z obwodnicy" - mówi posłanka Aleksandra Gajewska.

Południowa Obwodnica Warszawy wraz z tunelem pod Ursynowem oddana do pełnego użytku została ponad rok temu. Natomiast od sześciu miesięcy możliwy jest tam ruch ciężarowych. Kierowcy pojazdów korzystają, jednak okoliczni mieszkańcy maja coraz więcej obaw i interweniują w sprawie nieustannego hałasu.

W poniedziałek 6 lutego br. roku w pobliżu południowej strony POW, gdzie nie ma ekranowania, a hałas przekracza dopuszczalne normy, odbyła się konferencja prasowa z udziałem stołecznych radnych oraz posłanki na sejm Aleksandry Gajewskiej.

POW. "Hałas przekracza dopuszczalne normy"

- Od momentu otwarcia Południowej Obwodnicy Warszawy, otrzymujemy skargi od mieszkańców o nieustającym hałasie. Dociera on nawet do domów oddalonych o dwa km od trasy. W tym czasie, wraz z władzami dzielnicy, podejmowaliśmy szereg działań, aby ograniczyć skutki inwestycji oddanej przez GDDKiA, które są uciążliwe dla mieszkańców Wilanowa, ale i Wawra oraz Ursynowa. Stworzyliśmy petycję, podpisaną przez tysiąc osób, o pilne uzupełnienie brakujących ekranów, wnioskowaliśmy o zainstalowanie odcinkowego pomiaru prędkości, aby ograniczyć prędkość samochodów poruszających się obwodnicą. Niestety, Główny Inspektorat Transportu Drogowego odpowiedział, że analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego nie daje podstaw do podjęcia decyzji o jego realizacji – przekazała Urszula Włodarska-Sęk, radna Wilanowa.

Okazuje się, że od momentu otworzenia tej arterii mieszkańcy domagali się niezwłocznego przeprowadzenia pomiarów, aby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamontowała brakujące elementy osłon. GDDKiA na postulaty mieszkańców oraz radnych odpowiadała, że badania zostaną przeprowadzone w terminie 12 miesięcy od uzyskania ostatecznego pozwolenia na użytkowanie. W tym czasie wydano pozwolenie na użytkowanie drogi przez samochody ciężarowe, co jeszcze bardziej uprzykrzyło życie osób mieszkających w tym rejonie.

GDDKiA i przetarg

Generalna Dyrekcja pod koniec ubiegłego roku ogłosiła przetarg na „Analizę porealizacyjną wraz z monitoringiem dla budowy drogi ekspresowej S2-Południowa Obwodnica Warszawy, na odcinku od węzła „Puławska” do węzła „Lubelska”.

- Opracowanie to będzie zawierać m.in. wyniki pomiarów poziomu hałasu, które poznamy w raporcie pod koniec roku. Dla mieszkańców Wilanowa oznacza to kolejny rok życia w hałasie i oczekiwania na powrót do normalności sprzed budowy POW. A mieszkańcy czekają już na to ponad 2 lata – przypomniał Paweł Czarnecki, radny dzielnicy Wilanów.

Radni wskazali, że pierwsze pomiary hałasu wykonane na początku roku 2021 wskazywały na wyniki hałasu dochodzące punktowo, w okolicy ul. Sytej, do poziomu nawet 70dB. Następnie w budżecie dzielnicy Wilanów zostały zabezpieczone środki finansowe na przeprowadzenie przez akredytowane laboratorium pomiarów akustycznych wzdłuż POW.

- Badania były realizowane w kilku miejscach, w różnych okresach czasowych, przy zmiennych warunkach atmosferycznych. Wyniki z początku 2021 roku nie wykazały przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu. Należy jednak podkreślić, że w związku z opóźniającym się zakończeniem realizacji całości inwestycji, badania prowadzone były przy niższym od docelowego natężeniu ruchu samochodowego – dodała Urszula Włodarska-Sęk.

Następnie w październiku 2022 roku przeprowadzone na zlecenie Urzędu Dzielnicy Wilanów pomiary wykazały, że wzdłuż obwodnicy dochodzi do przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.

- Mamy niezbite dowody na przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu z POW – podsumowała posłanka Aleksandra Gajewska. – Zabiegamy wspólnie z władzami Warszawy o wszczęcie przez Marszałka Województwa Mazowieckiego postępowania nakładającego na GDDKiA obowiązek uzupełnienia brakujących ekranów, a co za tym idzie adekwatnego zabezpieczenia mieszkańców dzielnicy Wilanów przed nadmiernym hałasem z POW.

Przewodniczący Rady Dzielnicy Wilanów Hubert Królak zauważył także, że pierwotne założenia zakładały ekranowanie praktycznie na całym przebiegu trasy S-2 przez dzielnicę Wilanów. Wydane decyzje środowiskowe to potwierdzały. Jednak z czasem GDDKiA dokonywała nowych ocen i prognoz oddziaływania na środowisko oraz natężenia hałasu i w rezultacie w ramach prowadzonych oszczędności zrezygnowano z ekranów na znaczącym przebiegu trasy. Tej decyzji sprzeciwiła się Rada Dzielnicy Wilanów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto