Południowa Obwodnica Warszawy wraz z tunelem pod Ursynowem oddana do pełnego użytku została ponad rok temu. Natomiast od sześciu miesięcy możliwy jest tam ruch ciężarowych. Kierowcy pojazdów korzystają, jednak okoliczni mieszkańcy maja coraz więcej obaw i interweniują w sprawie nieustannego hałasu.
W poniedziałek 6 lutego br. roku w pobliżu południowej strony POW, gdzie nie ma ekranowania, a hałas przekracza dopuszczalne normy, odbyła się konferencja prasowa z udziałem stołecznych radnych oraz posłanki na sejm Aleksandry Gajewskiej.
POW. "Hałas przekracza dopuszczalne normy"
- Od momentu otwarcia Południowej Obwodnicy Warszawy, otrzymujemy skargi od mieszkańców o nieustającym hałasie. Dociera on nawet do domów oddalonych o dwa km od trasy. W tym czasie, wraz z władzami dzielnicy, podejmowaliśmy szereg działań, aby ograniczyć skutki inwestycji oddanej przez GDDKiA, które są uciążliwe dla mieszkańców Wilanowa, ale i Wawra oraz Ursynowa. Stworzyliśmy petycję, podpisaną przez tysiąc osób, o pilne uzupełnienie brakujących ekranów, wnioskowaliśmy o zainstalowanie odcinkowego pomiaru prędkości, aby ograniczyć prędkość samochodów poruszających się obwodnicą. Niestety, Główny Inspektorat Transportu Drogowego odpowiedział, że analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego nie daje podstaw do podjęcia decyzji o jego realizacji – przekazała Urszula Włodarska-Sęk, radna Wilanowa.
Okazuje się, że od momentu otworzenia tej arterii mieszkańcy domagali się niezwłocznego przeprowadzenia pomiarów, aby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamontowała brakujące elementy osłon. GDDKiA na postulaty mieszkańców oraz radnych odpowiadała, że badania zostaną przeprowadzone w terminie 12 miesięcy od uzyskania ostatecznego pozwolenia na użytkowanie. W tym czasie wydano pozwolenie na użytkowanie drogi przez samochody ciężarowe, co jeszcze bardziej uprzykrzyło życie osób mieszkających w tym rejonie.
GDDKiA i przetarg
Generalna Dyrekcja pod koniec ubiegłego roku ogłosiła przetarg na „Analizę porealizacyjną wraz z monitoringiem dla budowy drogi ekspresowej S2-Południowa Obwodnica Warszawy, na odcinku od węzła „Puławska” do węzła „Lubelska”.
- Opracowanie to będzie zawierać m.in. wyniki pomiarów poziomu hałasu, które poznamy w raporcie pod koniec roku. Dla mieszkańców Wilanowa oznacza to kolejny rok życia w hałasie i oczekiwania na powrót do normalności sprzed budowy POW. A mieszkańcy czekają już na to ponad 2 lata – przypomniał Paweł Czarnecki, radny dzielnicy Wilanów.
Radni wskazali, że pierwsze pomiary hałasu wykonane na początku roku 2021 wskazywały na wyniki hałasu dochodzące punktowo, w okolicy ul. Sytej, do poziomu nawet 70dB. Następnie w budżecie dzielnicy Wilanów zostały zabezpieczone środki finansowe na przeprowadzenie przez akredytowane laboratorium pomiarów akustycznych wzdłuż POW.
- Badania były realizowane w kilku miejscach, w różnych okresach czasowych, przy zmiennych warunkach atmosferycznych. Wyniki z początku 2021 roku nie wykazały przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu. Należy jednak podkreślić, że w związku z opóźniającym się zakończeniem realizacji całości inwestycji, badania prowadzone były przy niższym od docelowego natężeniu ruchu samochodowego – dodała Urszula Włodarska-Sęk.
Następnie w październiku 2022 roku przeprowadzone na zlecenie Urzędu Dzielnicy Wilanów pomiary wykazały, że wzdłuż obwodnicy dochodzi do przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
- Mamy niezbite dowody na przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu z POW – podsumowała posłanka Aleksandra Gajewska. – Zabiegamy wspólnie z władzami Warszawy o wszczęcie przez Marszałka Województwa Mazowieckiego postępowania nakładającego na GDDKiA obowiązek uzupełnienia brakujących ekranów, a co za tym idzie adekwatnego zabezpieczenia mieszkańców dzielnicy Wilanów przed nadmiernym hałasem z POW.
Przewodniczący Rady Dzielnicy Wilanów Hubert Królak zauważył także, że pierwotne założenia zakładały ekranowanie praktycznie na całym przebiegu trasy S-2 przez dzielnicę Wilanów. Wydane decyzje środowiskowe to potwierdzały. Jednak z czasem GDDKiA dokonywała nowych ocen i prognoz oddziaływania na środowisko oraz natężenia hałasu i w rezultacie w ramach prowadzonych oszczędności zrezygnowano z ekranów na znaczącym przebiegu trasy. Tej decyzji sprzeciwiła się Rada Dzielnicy Wilanów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Dorota Gardias rozebrała się do naga przed obiektywem. Wygląda jak bogini! [zdjęcia]
- Jesteśmy na Google News. Śledź Portal i.pl codziennie. Zaobserwuj nas!
- Popularna aktorka odsłania kulisy romansu z żonatym mężczyzną. Odważne wyznanie
- Znana dziennikarka nie wytrzymała. "Tym razem sprawę oddaję prawnikowi"
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie