Coraz więcej osób wybiera tramwaje, autobusy i metro, dojeżdżając codziennie do pracy, szkoły czy na zakupy. Według szacunków Zarządu Transportu Miejskiego, pasażerów w zeszłym roku było dokładnie 1 183 861 117. To prawie 40 mln osób więcej niż w 2017 roku.
Ponad połowa pasażerów wybiera autobusy
W 2018 roku aż 51,4 proc. wszystkich pasażerów wybrało transport autobusowy - to ponad 608,1 mln przejazdów. Oznacza to 3 proc. wzrost w porównaniu z 2017 rokiem, czyli o ponad 17 mln osób. W stolicy kursuje ok. 1800 autobusów, jeżdżących na łącznie 307 liniach (zwykłych, przyspieszonych, ekspresowych, strefowych, lokalnych i nocnych).
Zobaczcie też:
Wzrost w tramwajach, spadek w SKM
Z tramwajów w zeszłym roku skorzystało 24,2 proc. podróżnych (286,5 mln przejazdów). To więcej o ponad 17 mln pasażerów (6 proc.) niż w 2017 roku. W ramach Warszawskiego Transportu Publicznego na 25 liniach jeździ prawie 530 tramwajów i składów tramwajowych (w tym 311 wagonów niskopodłogowych).
Natomiast mniej osób, w porównaniu z 2017 rokiem, skorzystało z pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej - ponad 18,9 mln pasażerów. Liczba ta stanowi 1,6 procent wszystkich przejazdów w 2018 roku. W 2017 roku SKM przewiozła około 23,1 mln pasażerów. Oznacza to spadek o 18 proc. Powodem, zdaniem ZTM, były m.in. zeszłoroczne remonty infrastruktury kolejowej i związane z tym skrócenie tras.
Więcej pasażerów w metrze
Metrem wykonano natomiast 19,8 proc. przejazdów. I i II linia łącznie przewiozły niemal 234,6 mln pasażerów. Dla porównania – w 2017 roku było ich 224,8 mln. Oznacza to, że w 2018 roku zanotowano wzrost liczby osób jeżdżących podziemną koleją na poziomie ok. 4 proc. (prawie 10 mln pasażerów więcej). Podziemna kolej na obu liniach wykorzystuje 75 sześciowagonowych składów.
Zobaczcie też:
Przejazdy w ramach Wspólnego Biletu
W statystykach Warszawskiego Transportu Publicznego uwzględniono także inne kolejowe podróże w stołecznej aglomeracji, wykonane w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Było ich łącznie ponad 35,7 mln (ok. 3 proc. wszystkich przejazdów). W ramach tej oferty biletowej Koleje Mazowieckie przewiozły w 2018 roku ok. 30,9 mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa - ponad 4,7 mln pasażerów.
Co zdecydowało o wzroście liczby pasażerów?
Jak wylicza ZTM, było to obniżenie od 1 czerwca 2017 roku cen biletów 30- i 90-dniowych obowiązujących w I i II strefie biletowej, wprowadzenie od 1 września 2017 roku tzw. Karty Ucznia, rozszerzenie od 1 września 2018 oferty Warszawa+, zmiany od 1 września 2018 roku w Bilecie Warszawiaka (bilety ważne w I i II strefie w cenie dotychczasowych jednostrefowych) oraz rozszerzenie I strefy biletowej o Łomianki, Konstancin-Jeziornę oraz Izabelin, a II strefy biletowej o Czosnów.
Wspomnieć należy również o Agencie Mobilności – ofercie skierowanej do firm, które współfinansują bilety swoim pracownikom (18 umów podpisanych).
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody