MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Poprawić się na przejściach

Grzegorz Drążek
Grzegorz Drążek
Bezpieczniej jest na przejściach z sygnalizacją świetlną. Tam gdzie jej nie ma policjanci proponują zrobić wyniesione przejścia, żeby kierowcy musieli przyhamować.
Bezpieczniej jest na przejściach z sygnalizacją świetlną. Tam gdzie jej nie ma policjanci proponują zrobić wyniesione przejścia, żeby kierowcy musieli przyhamować.
Ulica Szczecińska pozostaje na czele niechlubnego rankingu najbardziej wypadkowych i kolizyjnych dróg w mieście. Policjanci przygotowali analizę zdarzeń i wytknęli błędy kierowcom. Pieszym dostało się mniej.

Policjanci wydziału ruchu drogowego Komendy Powiatowej Policji w Stargardzie przeanalizowali zdarzenia na ulicy Szczecińskiej z lat 2010, 2011, 2012 i 2013. Analiza ta ma być podstawą do wprowadzenia zmian na tej głównej drodze prowadzącej do centrum Stargardu. Policjanci zdecydowali się na przygotowanie szczegółowego raportu po tym, jak w grudniu minionego roku w wypadku obok pływalni zginęły dwie osoby. Na przejściu dla pieszych mężczyzna został potrącony przez motocykl. Pieszy zginął na miejscu, a motocyklista w wyniku obrażeń zmarł kilka dni później w szpitalu. To był drugi śmiertelny wypadek w 2013 roku na tej ulicy. W kwietniu w pobliżu tego przejścia, na skrzyżowaniu z ulicą Słoneczną zginął motocyklista, który zderzył się z samochodem. Policja od ponad roku prowadzi zakrojone na większą niż wcześniej skalę działania na ulicy Szczecińskiej. I są tego efekty. Codziennością stało się wyłapywanie kierowców łamiących tam przepisy. - Niektórzy mają już dość naszych działań na ulicy Szczecińskiej i narzekają, że jesteśmy tam za często, ale my nie odpuścimy - mówi asp. szt. Jacek Staniszewski, naczelnik wydziału ruchu drogowego stargardzkiej komendy policji. Same działania policji to jednak za mało, żeby ulica Szczecińska stała się w pełni bezpieczna dla pieszych i kierowców. Przygotowana analiza zdarzeń z ostatnich czterech lat pokazała, że problem choć się zmniejszył, to cały czas istnieje i jest duży. Najwięcej zdarzeń drogowych w Stargardzie w roku 2013 odnotowano właśnie tam. Ulica Szczecińska utrzymuje się na czele tego niechlubnego rankingu od dłuższego czasu. - Ale widać poprawę, bo zdarzeń jest mniej - podkreśla Jacek Staniszewski. - W 2013 roku na ulicy Szczecińskiej było siedem wypadków, a w 2012 dziewięć. W 2013 zanotowano tam 67 kolizji, a rok wcześniej 96. Wypadków było mniej, ale niestety zginęły trzy osoby. Analiza pokazała, że na każdy miesiąc w badanym okresie przypada około 30 zdarzeń drogowych, kolizji lub wypadków. Najwięcej odnotowano ich w grudniu, najmniej w lutym. Grudniowe zdarzenia stanowią 10,7 procent wszystkich. - Porównanie dni tygodnia wskazuje, że najmniej zdarzeń zaistniało w niedziele, co jest równoznaczne ze zmniejszonym ruchem pojazdów - czytamy w przygotowanym przez drogówkę opracowaniu. - Natomiast do największej ilości zdarzeń dochodzi w piątek i poniedziałek, a następnie w środę. Zdecydowanie najwięcej zdarzeń miało miejsce popołudniami i wieczorami. W godzinach 14-21.59 odnotowano ich 191. Między godziną 6 a 13.59 było ich 142, a od godziny 22 do 5.59 - 21. Jak się okazuje, do zdarzeń drogowych dochodziło najczęściej z powodu nieprawidłowego przejeżdżania przez kierowców przejść dla pieszych, a drugą kolejną przyczyną była nadmierna prędkość. Niewłaściwe zachowanie przed przejściami dotyczyło 170 odnotowanych zdarzeń, co stanowi 48 procent wszystkich. Nadmierna prędkość dotyczyła 95 zdarzeń. Na trzecim miejscu było nieprawidłowe wyprzedzanie, wymijanie i omijanie (62). W siedmiu zdarzeniach winę za nie przypisano pieszym. - W latach 2010-2013 odnotowano cztery zdarzenia drogowe spowodowane przez nietrzeźwych pieszych uczestników ruchu - czytamy w sprawozdaniu policji. Policjanci wskazali też miejsca na ulicy Szczecińskiej, w których dochodziło do wypadków i kolizji. Najwięcej było ich na rondzie 15 Południk, które jest na wyjeździe z miasta w kierunku Szczecina, obok hipermarketu. Tam było 55 zdarzeń. 34 odnotowano na skrzyżowaniu ulicy Szczecińskiej z Towarową i Bema. 25 było u zbiegu ulicy Szczecińskiej i Kościuszki. 19 na skrzyżowaniu Szczecińskiej z Pierwszej Brygady. 17 odnotowano na ulicy Szczecińskiej, w pobliżu byłego dworca autobusowego. 14 było na skrzyżowaniu ulicy Szczecińskiej z 9 Zaodrzańskiego Pułku Piechoty. Po 10 u zbiegu ulic Szczecińskiej i Wileńskiej oraz Szczecińskiej i Obrońców Westerplatte, a także na wysokości budynków nr 58-60, oraz 108-110. Policjanci przygotowali analizę zdarzeń na ulicy Szczecińskiej i wskazali rozwiązania, które powinno się wprowadzić dla poprawy bezpieczeństwa na tej drodze. Całość trafiła do zarządców drogi. Częścią ulicy Szczecińskiej, od wiaduktu do placu Zgody, zarządza miasto, a dalej do wyjazdu z miasta - Zarząd Dróg Powiatowych. Policjanci apelują o sprawdzenie oświetlenia ulicznego na tej drodze. Chcą wskazać zarządcom drogi miejsca, w których jest potrzeba zamontowania oświetlenia lub zmiany oznakowania. Ma być więcej działań profilaktycznych, które mają zwiększyć świadomość kierowców i pieszych o zagrożeniach i jeszcze więcej patroli na ulicy Szczecińskiej. We wnioskach do raportu wskazano potrzebę przebudowania przejść dla pieszych, na których nie ma sygnalizacji świetlnej. Chodzi o zrobienie wyniesionych przejść w pobliżu byłęgo dworca autobusowego, obok pływalni i w pobliżu ulicy Moniuszki. Takie wyniesione przejście jest chociażby na ulicy 11 Listopada, obok Gimnazjum nr 3. Kierowcy muszą tam zwolnić, żeby nie uszkodzić pojazdu. - Analiza wykazała, że duża część zdarzeń dotyczy przejść dla pieszych i takie rozwiązanie może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa - uważa Jacek Staniszewski, naczelnik stargardzkiej drogówki. - Nie powinno przy tym spowolnić ruchu na ulicy Szczecińskiej. Policjanci nie wykluczają dodatkowych rozwiązań, jak stacjonarne fotoradary czy montaż urządzeń na sygnalizatorach świetlnych mających uwieczniać na zdjęciach kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle. Wszystko to ma być przedyskutowane z zarządcami drogi, którzy będą podejmować dalsze decyzje w sprawie ulicy Szczecińskiej. Dni zdarzeń - Poniedziałek    66 - Wtorek            49 - Środa              58 - Czwartek         40 - Piątek             66 - Sobota            44 - Niedziela         31 Godziny zdarzeń - 6-13.59        142 - 14-21.59      191 - 22-5.59        21  Główne przyczyny - nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych - nadmierna prędkość - nieprawidłowe wyprzedzanie, wymijanie i omijanie

od 7 lat
Wideo

Zamach na Roberta Fico. Stan premiera Słowacji jest poważny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto