Postój na poboczu zamiast mandatu? Policja przeprowadziła sondaż wśród kierowców

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
Piotr Krzyzanowski/POLSKAPRESS/Archiwum
Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Katowicach przeprowadzili sondaż dotyczący skuteczności stosowania określonych rodzajów sankcji za przekroczenie dozwolonej prędkości. Do wyboru było zwiększenie wysokości mandatu, ilości punktów karnych czy wymuszony postój. Wyniki są zaskakujące. Szczegóły w artykule poniżej.

Przez rok policjanci z mazowieckiej grupy SPEED ujawnili 28 158 wykroczeń w ruchu drogowym z czego prawie 70 procent stanowiły naruszenia związane z przekroczeniem dopuszczalnej prędkości. Co 20 kierujący przekroczył prędkość jazdy o 50 km/h w obszarze zabudowanym. Czyżby obecne mandaty były na tyle niskie, że kierowcy nie przejmują się nimi i nagminnie przekraczają dopuszczalną prędkość?

Przymusowy postój zamiast mandatu?

Śląska drogówka przeprowadziła sondaż, w którym zapytała kierowców jakie sankcje powinny być stosowane za przekroczenie dozwolonej prędkości.
Respondenci mieli do wyboru trzy opcje:

  • Podniesienie maksymalnej wysokości mandatu karnego do kwoty 2000 zł;
  • Dwukrotne zwiększenie obecnej liczby punktów karnych za przekroczenie dozwolonej prędkości;
  • Wymuszony postój, którego czas odpowiadałby wartości przekroczonej prędkości (np. przekroczenie prędkości o 20 km/h = 20 minut postoju);

Wyniki ankiety są zaskakujące. Zdecydowana większość kierowców wolałaby przymusowy postój na poboczu od mandatu karnego.

ZOBACZ: Pod Warszawą powstaje najgłębszy basen świata. Jest prawie skończony. "Zaczynamy nalewać wodę"

Deepspot, Mszczonów. Największy na świecie basen nurkowy już...

Wyniki ankiety

Podniesienie maksymalnej wysokości mandatu karnego do kwoty 2000 zł, 28 proc. respondentów uznało za formę kary niosącą niską lub bardzo niską skuteczność, natomiast niespełna 45 proc. ankietowanych oceniło jej skuteczność jako wysoką lub bardzo wysoką.

W przypadku wymuszonego postoju, zależnego od wartości przekroczonej prędkości, prawie 30 proc. respondentów oceniło jako formę sankcji mało skuteczną, natomiast ponad połowa ankietowanych uznało ją za skuteczną.

Dwukrotne zwiększenie obecnej liczby punktów karnych przyznawanych za przekroczenie dozwolonej prędkości, 28 proc. respondentów uznało za formę kary nisko lub bardzo niską skuteczną, natomiast prawie 45 proc. ankietowanych oceniło jej skuteczność jako wysoką lub bardzo wysoką.

W ogólnej ocenie respondentów zasadne wydaje się zwiększenie surowości kar za przekroczenie prędkości, a najskuteczniejszą karą za to stanowiłby wymuszony postój.

Co ciekawe, taki rodzaj karania kierowców stosowany jest już w Estonii.

Tego nie rób w lesie, bo dostaniesz mandat: nawet 5000 zł. Z...

Tak wyglądała Warszawa 900 lat temu. Niesamowite rekonstrukc...

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek

Powinno się mniej karać za szybkość (zwłaszcza na obszarze zabudowanym), gdyż tak powolna (przepisowa) jazda to duże zużycie paliwa i wysoka emisja SPALIN, natomiast zdecydowanie karać wysokimi mandatami pieszych i rowerzystów. Nie może być tak, że kierowcy są zobligowani do powolnej jazdy, co zwiększa zanieczyszczenie powietrza, a pieszy na jezdni jest "świętą krową". To pieszy i rowerzysta powinien odpowiadać za własne bezpieczeństwo!!! Absurdem są tak drakońskie limity szybkości w sytuacji, kiedy to bezmyślnie obszary zabudowane są wyznaczane na granicach administracyjnych miast, a miasta nie kruczą się, lecz rosną, przez co nieraz większość eksploatacji pojazdu odbywa się na obszarze zabudowany, go urąga zasadom ekonomii i ekologii eksploatacji. Należy podnieść limity szybkości i - przed wszystkim - radykalnie zmniejszyć obszary zabudowane (najgorsze są wielkie miasta, gdzie wszystko jest "obszarem zabudowanym" a są do spore odległości), obniżyć mandaty za przekroczenie szybkości, podnosząc jednocześnie mandaty dla pieszych, rowerzystów oraz za niewypuszczenie autobusu z zatoki. Przede wszystkim zaś pojazdy rządowe powinny być pozbawione wszelkich przywilejów (oni za przekroczenie o 1 km/h powinni trafiać przed sąd) i policjanci powinni być wysoko karani za jazdę 200 km/h (tyle to powinna pędzIć KARETKA REANIMACYJNA DO ZAWAŁU, WYLEWU, WYPADKU). Tak samo autobus powinien mieć zalegalizowane 70 km/h na obszarze zabudowanym (natomiast tramwajom powinno się wprowadzić limit 40 km/h). Współczesny samochód osobowy najmniej zużywa paliwa i najmniej emituje spalin (napęd wyłącznie spalinowy) przy 100-105 km/h (ale BMW przy 120 km/h), autokar przy 90-100 km/h, autobus miejski przy 70 km/h. Ograniczenia szybkości nie są wcale najlepszym lekiem na eliminację wypadków, gdyż po pierwsze nie zawsze są skuteczne, po drugie, niosą za sobą skutki uboczne w postaci wzrostu emisji SPALIN. To tramwaje powinny jeździć powoli, gdyż nie maja skrzyni biegów (tramwaj jest najbardziej ekonomiczny przy 10 km/h) i to TRAMWAJ powinien zapraszać pieszych na drugą stronę, zaś autobus -trąbić na pieszych i na rowerzystów. Powolna jazda to zatruwanie powietrza!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3