Pod siedzibę spółki CPK przy al. Jerozolimskich 142b na godzinę 16:00 przybycie zapowiedzieli mieszkańcy Katowic, Mikołowa, Orzesza, Czerwionki Leszczyny, Łodzi, Brzezin, Wiączynia, Rzeszowa, Jasionki, Zamościa, Krasnegostawu oraz mieszkańcy gmin: Jaktorów, Międzyborów, Żyrardów, Baranów, Teresin i Wiskitki - informują organizatorzy. Jak tłumaczą lista zarzutów wobec spółki CPK jest długa.
Wśród nich: pozorowane konsultacje społeczne, brak realnego dialogu z mieszkańcami, projektowanie przebiegu torów przez nowe domy i osiedla, niszczenie najlepszych w Polsce terenów rolniczych oraz siedlisk chronionych gatunków, dewastacja gmin i przewidywane na wiele lat ogromne utrudnienia komunikacyjne. A wszystko to na mocy uchwalanych na prędce i po cichu specustaw, tworzonych pod tą inwestycję.
Protest pod siedzibą CPK. Przeciwko dotychczasowym i planowa...
Co na ten temat mówią przedstawiciele CPK? Jak tłumaczy nam Kondrad Majszyk, rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego, jego przedstawiciele szanują prawo do wyrażania w ten sposób swojego niezadowolenia przez mieszkańców. Jednak znacznie efektywniejszy jest udział w prowadzonych na szeroką skalę konsultacjach.
- Warte podkreślenia jest to, że prowadzimy dialog ze społecznościami lokalnymi od samego początku przygotowywania inwestycji, organizując dodatkowe konsultacje, które są dobrowolne i pozwalają wyeliminować dużą część konfliktów na jak najwcześniejszym etapie. Przykładem na to są trwające obecnie konsultacje społeczne przed złożeniem wniosku o decyzję środowiskową dla Centralnego Portu Komunikacyjnego - tłumaczy nam Majszyk.

Jak tłumaczy nam rzecznik spółki w ciągu ostatnich 12 miesięcy w całej Polsce odbyło się prawie 250 spotkań z mieszkańcami, w wyniku których zgłosili oni ponad 60 tysięcy uwag, opinii i propozycji korekt przebiegów. W wielu przypadkach zostały uwzględnione, korygując warianty tam, gdzie tylko było to możliwe.
- Zadajmy sobie pytanie, czy protestujący występują w imieniu wszystkich mieszkańców. Czy reprezentują ludzi także z tych miast, które dziś są pozbawione transportu kolejowego, a dzięki CPK wyjdą ze strefy wykluczenia kolejowego, jak np. Jastrzębie-Zdrój, Łomża i Płock? Czy działają także w imieniu pasażerów, którym inwestycje CPK pozwolą na dwukrotne skrócenie czasów przejazdu np. do Warszawy z Wrocławia, Rzeszowa, Zamościa, Giżycka i Kielc? To pytania retoryczne - dodaje.
- Skutki tych fatalnych politycznych decyzji odczujemy wszyscy: zamiast producenta żywności oraz lasów ochładzających miasto w lecie i poprawiających jakość powietrza, otrzymamy wielki obszar zalany betonem i lotnisko - to skandaliczne działanie w czasach kryzysu klimatycznego - stwierdza natomiast Kamila Siwek z Extinction Rebellion Polska
FORUM LOKALNEGO BIZNESU - Mirela Paterok
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?