Przebudowa dworca Warszawa Śródmieście. Co się zmieni?

Sandra Gozdur
Przebudowa dworca Warszawa Śródmieście. Co się zmieni? Joanna Zakrzewska
Zmiany na dworcu Warszawa Śródmieście. Kolejarze z PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają przebudowę dworca. W planach jest m.in. ułożenie dwóch dodatkowych torów, które miałyby umożliwić kursy SKM-ki i Kolei Mazowieckich ze zwiększoną częstotliwością.

Jak zapowiadają kolejarze z Polskich Kolei Państwowych, w latach 2019-2022, podczas modernizacji linii średnicowej na dworcu Warszawa Śródmieście mają zostać dobudowane dwa dodatkowe tory. Pomysł ten pojawił się, ponieważ aktualnie na dworcu panuje chaos, który jest spowodowany nie stosowaniem się do wcześniej wybudowanych torów. Drzwi od pociągów otwierają się po obu stronach. Według pierwotnych zasad pasażerowie mieli wsiadać z zewnętrznych peronów, a wysiadać na wewnętrznych. W rzeczywistości nikt nie chcę się do tego stosować, gdyż z peronu środkowego łatwiejsze jest dojście do metra. Stosowanie takiego wyboru powoduje, że pociągi na dworcu Śródmieście kursują średnio co 4 minuty, co daje ok. 16 na godzinę.

Rozwiązaniem tego problemu miałaby być przebudowa peronów, z trzech na dwa tzw. wysepkowe. Co to oznacza? Każdy peron miałby dwa tory, czyli jeśli jeden pociąg będzie stał przy peronie, na sąsiedni tor będzie mógł wjechać inny skład. Umożliwiłoby to redukcję odstępów między odjazdami do ok. 2 minut, czyli nawet do 30 pociągów w ciągu godziny. Jak na razie wątpliwa pozostaje jeszcze kwestia, czy nie trzeba będzie powiększyć dworca od strony al. Jerozolimskich.

Zobacz też: Targ Koszyki rusza we wrześniu. Co na nim kupimy?

Nie wszystkim jednak podoba się ten pomysł. Zdaniem Krzysztofa Rytela z Centrum Zrównoważonego Transportu, takie rozwiązanie jest niepotrzebne. Uważa, że wystarczy poprawić obecne perony zewnętrzne, poprzez dobudowanie komfortowych wyjść. Wtedy czas wsiadania i wysiadania zostałaby skrócony.

Decyzja zostanie podjęta w najbliższym czasie, wtedy zostanie ogłoszony ostateczny wariant przebudowy linii średnicowej. We wstępnym planie znajdujemy informacje, iż przez dwa lata tory dalekobieżne między Warszawą Wschodnią i Zachodnią będą remontowane. Wtedy pociągi mają przejeżdżać przez Dworzec Gdański. Natomiast dwa kolejne lata przeznaczone mają być na remont torów podmiejskich.


Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Al-Al

W ramach przebudowy dobudować windy z poziomu chodnika, by dało się skorzystać na wózku/z wózkiem/z rowerem.

M
Meptoo

WKD powinno być też przedłużone do Warszawa-Śródmieście a obecny Dworzec WKD powinno być zlikwidowane. Jeden dworzec dla podmiejskich linii.

Dodaj ogłoszenie