Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa otwockiej linii kolejowej. Ruszają prace. Przy okazji znikną parkingi przy stacjach. Co to oznacza dla mieszkańców?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
naszemiasto.pl / archiwum
Rusza przebudowa otwockiej linii kolejowej od Dworca Wschodniego do stacji Wawer. Przy okazji powstaną: nowy przystanek Warszawa Grochów, węzeł komunikacyjny na Gocławku, dodatkowe bezkolizyjne przejścia. W kolejnym etapie znikną jednak parkingi przy stacjach. Czy zastąpią je nowe P+R i jak wpłynie to na mieszkańców dojeżdżających do pociągów?

Przebudową linii otwockiej zajmuje się firma „Trakcja”. Zacznijmy od zmian w infrastrukturze kolejowej. Powstanie nowy przystanek Warszawa Grochów w pobliżu szpitala na ul. Szaserów. Kolej ma zapewnić lepszy dojazd m.in. do osiedli i do kliniki. Na przystanku Warszawa Olszynka Grochowska powstanie nowy peron, kładka nad torami zostanie wyremontowana i wyposażona w windy. Przystanek Warszawa Gocławek będzie przesunięty bliżej wiaduktu drogowego na ulicy Marsa.

Oprócz tego stacja Warszawa Wawer zyska nowy peron (zostanie przebudowany), a przejście podziemne będzie wyposażone w windy. Rozbudowa zakłada także dodanie dwóch torów umożliwiających oddzielenie Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich od pociągów dalekobieżnych i zwiększenie częstotliwości pociągów na tej linii.

Przebudowa do Wawra to pierwszy etap remontu do Otwocka

Wartość umowy to 422 mln zł netto. Zakończenie prac planowane jest do końca 2023 roku. W kolejnym etapie od 2024 do 2026 roku te same zmiany, a więc przebudowy peronów i budowa dwóch dodatkowych torów czeka kolejny odcinek. Mieszkańcy muszą się jednak liczyć także z innymi zmianami.

18 stycznia odbyło się spotkanie on-line podczas którego zapowiedziano likwidacje parkingów obok stacji w Międzylesiu, Radości i Miedzeszynie. Jednocześnie kolejarze zapowiedzieli, że w przyszłości możliwa będzie ewentualna budowa miejsc postojowych na zbiornikach retencyjnych, które powstaną obok torów. Wówczas musiałby to zrobić warszawski samorząd, a zatem prawdopodobnie powstałyby parkingi P+R. To jednak prawdopodobnie perspektywa najwcześniej kilku lat. Przypomnijmy, że pieniędzy brakuje na węzły przesiadkowe przy przyszłych stacjach metra Lazurowa i Karolin.

Być może jednak w tym przypadku koszty budowy, ze względu na rozmiar parkingów, byłyby mniejsze. Na ten moment jednak nic nie wiadomo, poza faktem, że obecne parkingi znikną. Budowa jednego parkingu (w zależności od tego czy znajdą się tam np. ładowarki dla samochodów elektrycznych) to kilka milionów złotych.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto