Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa Warszawy Zachodniej opóźniona o kilka miesięcy. Prace jeszcze w 2024 roku. Rusza połączenie linii radomskiej i obwodowej

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Opóźnienie inwestycji o kilka miesięcy, kolejne zmiany dla pasażerów i coraz bliżej zakończenia prac. Tak można podsumować kolejną aktualizację z przebudowy Warszawy Zachodniej. 12 marca ruszają nowe połączenia linii obwodowej z radomską, ale za to wszystkie prace potrwają dłużej niż przewidywano. Szkoda, bo długo była to pierwsza od dawna nieopóźniona inwestycja kolejowa. Szczegóły poniżej.

O aktualizacji harmonogramu prac mówią przedstawiciele Budimexu i PKP PLK w kontekście zakończenia prac nad przebudową dworca Warszawa Zachodnia. Tymczasem wiemy już, że wbrew pierwotnym zapowiedziom prac nie uda się zakończyć w tym roku. - W 2024 roku na dworcu będą jeszcze toczyć się prace. Obecnie aktualizujemy harmonogram pozostałych do zrealizowania prac - odpowiada Karol Jakubowski z PKP PLK zapytany o to kiedy zakończy się przebudowa. Dokładnego terminu na dziś nie potrafił nam nikt wskazać.

Przebudowa Warszawy Zachodniej opóźniona o kilka miesięcy. P...

Co dzieje się aktualnie?

Zakończyła się budowa obiektu oznaczonego jako M01. To wiadukt, który umożliwi sprawne przejazdy z linii radomskiej na linię obwodową. Jego budowa zrealizowana w ramach przebudowy Warszawy Zachodniej otworzy bezpośrednie połączenie z Radomia, Warki i Piaseczna m.in. do Warszawy Młynowa i Warszawy Gdańskiej na linii obwodowej. O połączeniu SKM do Piaseczna z Warszawy Gdańskiej pisaliśmy od wielu miesięcy. Miejski przewoźnik zapowiadał gotowość już ponad pół roku temu. Teraz po zakończeniu prac przez kolejarzy realizowanie tych przejazdów będzie możliwe.

Szymon Starnawski

Uruchomienie nowego wiaduktu umożliwi wykonawcy kontynuowanie dużego zakresu prac pomiędzy przystankiem Warszawa Aleje Jerozolimskie a Warszawą Zachodnią. Od 12 marca ruszą wspomniane połączenia, ale będą także utrudnienia i zmiany. Składy regionalne i aglomeracyjne będą zatrzymywały się przy peronie numer 9 stacji Warszawa Zachodnia, a następnie na przystankach Warszawa Wola, Młynów, Koło, Powązki i na stacji Warszawa Gdańska. Na Warszawie Młynów jest możliwość szybkiej przesiadki w drugą linię metra. Natomiast na Warszawie Gdańskiej podróżni z peronów będą mogli przejść do metra, tramwajów i autobusów.

Prace pod ziemią dworca

Nie otrzymaliśmy dzisiaj jednoznacznej informacji o tym jaki jest poziom zaawansowania prac natomiast zobaczyliśmy już podziemny tunel, który w przyszłości będzie pełnić funkcję przejścia podziemnego, a także pustkę technologiczną przygotowaną pod przyszłą linię tramwajową. Tunel, którym poruszać się będą podróżni pomiędzy peronami (i zapewni połączenie między peronem 9 tj. linii obwodowej, a resztą dworca), jest ogromny. Wysoki, a także bardzo szeroki. Raczej nie ma ryzyka, że będą tworzyły się tu zatory. Oczywiście powstaną tu też pawilony handlowe i punkty gastronomiczne. Niestety udostępniony zostanie na samym końcu po ukończeniu prac. Póki co podróżni zdani są na kładkę nad peronami.

Szymon Starnawski

Pustka technologiczna pod inwestycję tramwajową także jest już gotowa. To część inwestycji współfinansowana przez Tramwaje Warszawskie. Niestety przez kilka lat tunel najprawdopodobniej będzie stać pusty. Dociągnięcie linii tramwajowej w to miejsce to raczej etap po 2030 roku. Przyjadą tu tramwaje z rejonu Ochoty (Bitwy Warszawskiej) oraz Woli (Kasprzaka).

Kolejarze zapewniają, że po przebudowie Warszawa Zachodnia zapewni większą dostępność oraz oczekiwany komfort podróży

Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Jednak dziś, gdy pojawiliśmy się na peronie 6 (gdzie była konferencja prasowa) informacja pasażerska działała tylko częściowo. Przedstawiciele PKP PLK nie potrafili wyjaśnić nam dlaczego. Niemniej słyszymy zapowiedzi o łatwiejszym łączeniu podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Stara nastawnia (tzw. grzybek) jednak pozostanie jako zabytek.

Szymon Starnawski

Przy okazji przebudowy kompleksowo przebudowane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, tory, rozjazdy i sieć trakcyjna. Powstaną także komory przystosowane do budowy Kolei Dużych Prędkości. To połączenie ma w przyszłości połączyć Warszawę z CPK. Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto