Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przeciągający się remont na dworcu utrudnia pasażerom życie

Rafał Mrowicki/ Przemek Świderski
Remont Dworca PKP w Gdańsku
Remont Dworca PKP w Gdańsku Przemysław Świderski
Trwający od miesięcy remont tunelu łączącego Dworzec Główny PKP z Dworcem PKS powoduje coraz więcej utrudnień dla pasażerów oraz pieszych korzystających na co dzień z tunelu.

Tunel łączący dworzec kolejowy z dworcem autobusowym jest pełen różnych przeszkód dla pieszych. Jednym z głównych problemów są ruchome schody, które nie działają, a część z nich jest dodatkowo zastawiona drewnianymi barierkami. Zdarza się, że murowane schody - pomiędzy ruchomymi - są ogrodzone taśmą.

Problem jest też w poruszaniu się niewidomych. Na nawierzchni tunelu jest żółte, wypukłe oznakowanie, które wskazuje im drogę, prowadzi ich obecnie na drewniane barierki zamiast na ruchome schody.

Oprócz niedziałających ruchomych schodów poruszanie się utrudniają niedziałające windy i brak podjazdów dla wózków lub walizek na schodach murowanych.

Osoby starsze nie czekają na uruchomienie platform na schodach, tylko same wnoszą ciężkie bagaże po schodach - mówi jeden z przechodniów

.

Problemem są wyświetlacze, które nie działają, choć są podłączone do prądu. Wyświetla się na nich komunikat Windows, ale brak informacji na temat rozkładu jazdy czy choćby godziny.

Jest koszmar. Totalny brak informacji - mówi inny z pasażerów o niedziałających wyświetlaczach

Podróżni i piesi zwracają też uwagę na przewody elektryczne, które wystają ze ścian i z sufitu. Nie są zabezpieczone, a niektóre z nich wiszą bardzo nisko i łatwo za nie pociągnąć.

Do utrudnień odniósł się Martyn Janduła z zespołu prasowego spółki akcyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe.

Trwają jeszcze prace wykończeniowe. Dwie windy oraz dwie pary schodów ruchomych na perony nr 1 i 2 zostaną udostępnione po uzyskaniu wymaganych pozwoleń przez służby zajmujące się bezpiecznym użytkowaniem urządzeń. Planujemy, że podróżni skorzystają z wind i schodów ruchomych w marcu. Dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się na perony dalekobieżne stacji Gdańsk Główny zapewniają winy i schody ruchome w tunelu prowadzącym z budynku dworca kolejowego - mówi Martyn Janduła.

- Na stacji Gdańsk Główny przygotowywany jest także nowoczesny system informacji pasażerskiej. PLK zamierzają uruchomić w marcu na peronach nr 1 i 2 dwustronne wyświetlacze (ekrany) oraz zegary. Na peronach pasażerowie skorzystają także z infokiosków. Dodatkowo, 16 wyświetlaczy będzie przy wyjściach z przejść podziemnych. Na ekranach będą podane przyjazdy i odjazdy pociągów. System informacji pasażerskiej będzie zintegrowany z nowym nagłośnieniem – komunikaty głosowe i wizualne będą podawane jednocześnie - zapowiada przedstawiciel PKP PLK S.A.

Jak dodaje "prace przy suficie w tunelu (w okolicach KFC) prowadzi wykonawca na zlecenie PKP S.A., które zarządza dworcem kolejowym".

Przedstawiciel PKP PKL S.A. podsumowuje dotychczasowe prace:

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły w ostatnich dniach stycznia zasadnicze roboty przy przebudowie przejścia podziemnego na stacji Gdańsk Główny, które łączy perony z dworcem autobusowym i centrum miasta. Przejście podziemne jest bardziej estetyczne i funkcjonalne. Odnowiono schody na cztery perony (nr 1, 2, 4 i 5) oraz schody na ul. Podwale Grodzkie. Wymieniona została posadzka, która ma ścieżki naprowadzające dla osób niedowidzących. Są nowe okładziny ścian i sufitu. Jasne energooszczędne oświetlenie ułatwia drogę - mówi Martyn Janduła.
W Gdańsku Głównym pasażerowie korzystają już ze zmodernizowanych peronów nr 1 i 2. Podwyższone perony umożliwiają wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Utrzymano zabytkowy charakter stacji. Odnowione zostały również wiaty. Nowe gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie gwarantują podróżnym dobrą orientację na stacji.

Stacja Gdańsk Główny korzystnie zmienia się dzięki środkom z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość zadania o nazwie "Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap II Gdańsk Główny", realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wynosi 62 mln zł brutto.

Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Przeciągający się remont na dworcu utrudnia pasażerom życie - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto