Przełom w sprawie CPK. Ruszają inwestycje w terenie. W 2023 roku początek budowy lotniska i szybkiej kolei

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Przełom w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podpisano właśnie pierwszą umowę na prace w terenie. - Armia przyrodników będzie przygotowywać tę inwestycję - mówi prezes CPK, Mikołaj Wild. Zgodnie z planem w 2023 roku wbita ma zostać pierwsza łopata pod budowę lotniska i linii kolei dużych prędkości.

- Podpisana została pierwsza umowa na inwestycje środowiskowe. W połowie września będziemy mieli podpisane umowy na wszystkie te linie kolejowe, które definiujemy jako powstające w pierwszej kolejności __ – powiedział Marcin Horała, wiceminister, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

To przełomowy moment dla CPK. Do tej pory spółka prowadziła rozmowy i analizy. Teraz po raz pierwszy wyjdzie w teren. Na początek przeprowadzone zostaną inwentaryzacje przyrodnicze, czyli badania środowiska, wzdłuż planowanej linii kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź. Badania obejmą teren prawie 26 tys. hektarów. To mniej więcej tyle, ile wynosi połowa powierzchni Warszawy.

Przełom w sprawie CPK. Ruszają inwestycje w terenie. W 2023 ...

- Armia przyrodników będzie przygotowywać tę inwestycję w terenie. Cała nasza organizacja działa po to, żeby w 2023 roku wbić pierwszą łopatę, zarówno jeśli chodzi o lotnisko, jaki i o inwestycje kolejowe na dziesięciu pierwszych odcinkach. Chcemy, aby pierwsze pociągi pojechały tamtędy w 2027 roku – powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK. Wspomniany rok 2023 to najważniejsze numery w spółce. Ta data jest wypisana na korytarzu siedziby CPK w Alejach Jerozolimskich, a minister Horała nakleję z terminem przykleił nawet na swojego laptopa.

Sama inwentaryzacja potrwa dwanaście miesięcy, ponieważ badane jest środowisko przez wszystkie pory roku. Zadanie, wraz z analizą dokumentów i przygotowaniem raportów, zakończy się w sumie po szesnastu miesiącach od podpisania umowy, czyli dla odcinka warszawskiego pod koniec 2021 roku.

CPK chce zrobić kolejny krok, czyli złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, najpóźniej trzy miesiące po zakończeniu inwentaryzacji. Będzie to na przełomie I/II kwartału 2022. Ten dokument pozwoli już na staranie się o pozwolenie na budowę.

Warszawa i pozostałe priorytetowe odcinki

Przypomnijmy, że CPK przejmie ruch dalekodystansowy stołecznego lotniska Chopina. Kluczowe jest więc szybkie połączenie nowego lotniska z centrum Warszawy. Według zapewnień inwestorów dojazd zajmie mniej więcej kwadrans. Nowa linia nr 85 zacznie się za stacją Warszawa Zachodnia i będzie ciągnąć się przez Odolany, tereny kolejowe, następnie mijać od południa Ożarów Mazowiecki i dalej biec równolegle do autostrady A2, aż do planowanego lotniska. Ma być gotowa do 2027, podobnie jak 530 km nowych linii kolejowych, które mają zostać oddane wraz z otwarciem portu lotniczego.

Dla wszystkich tych odcinków umowy na inwentaryzacje zostaną podpisane do końca roku. Chodzi o następujące linie:

  • Warszawa – Łódź (bez węzła CPK) - tu umowa jest już podpisana
  • Sieradz Północny – Kępno
  • Kępno – Czernica Wrocławska
  • Łódź – Sieradz Północny
  • Żarów – granica państwa (PL/CZ)
  • Czernica Wrocławska – Wrocław
  • Łętownia – Rzeszów
  • Trawniki – Krasnystaw Miasto i Wólka Orłowska – Zamość
  • Ostrołęka – Łomża

- Obok odcinków, które nakierowane są na przewożenie jak największej liczby osób, bardzo silne miejsce mają odcinki „solidarnościowe”np. Ostrołęka-Łomża). To element likwidacji wykluczenia komunikacyjnego – dodaje prezes CPK. Wszystkie inwentaryzacje kosztować będą ponad 26 mln zł. Wykonają je firmy wyłonione w przetargu: Multiconsult, WYG, Daniel Maranda, Asanga, Idom, FFP Enviro, Mosty Gdańsk i BBF.

Kolejne kroki CPK. Koronawirus zrewiduje plany?

- Budowa Portu Lotniczego „Solidarność” jest inwestycją nastawioną na zysk. To znaczy, że tak profilujemy prace przygotowawcze, żeby nie zbudować pomnika, a narzędzie do zarabiania pieniędzy – tłumaczy Mikołaj Wild.

Równolegle do prac w terenie, na przełomie września i października podpisana zostanie umowa z firmą, która w ciągu 18 miesięcy przygotuje masterplan dla lotniska. To dokument, w którym znajdzie się dokładny opis i wymiary całej inwestycji wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Na jego podstawie projektanci wymyślą ostateczny wygląd portu „Solidarność”.

- Pierwszym zadaniem masterplanera będzie aktualizacja prognoz lotniczych. Od tego zależy wielkość pierwszego etapu inwestycji. Przyjmujemy, że jest to 45 mln pasażerów (rocznie - red.), ale może się okazać, że ze względu na zmiany wywołane Covidem będzie się bardziej opłacać ograniczyć pierwszy etap np. do 30 mln pasażerów z możliwością szybkiej rozbudowy do 45 mln w drugim etapie – wyjaśnia Wild.

W opisie zamówienia znalazła się informacja, że pod koniec tworzenia masterplanu jego wykonawca ponownie zaktualizuje prognozy lotnicze. - Jeśli wtedy okaże się, że będą koniecznie zmiany, to je wprowadzimy – dodaje. Kluczowe dla CPK jest to, żeby budowa rozpoczęła się pod koniec 2023 roku.

Kiedy głosowanie nad CPK w parlamencie?

Żeby inwestycja mogła ruszyć „pełną parą” potrzebne są też zmiany ustawowe, które muszą przejść przez parlament. Chodzi przede wszystkim o dwa dokumenty: plan inwestycyjny – który zarezerwuje środki na budowę oraz nowelizację specustawy o CPK regulującej m.in. kwestie wykupu gruntów.

- Z naszej strony projekt nowelizacji specustawy jest już gotowy. Niektóre zapisy muszą się zmienić, żeby realne było dotrzymanie terminu 2023 – mówi Horała. Jak usłyszeliśmy, dokument powinien być uchwalony w ciągu 4-6 miesięcy. Plan inwestycyjny ma być jeszcze szybciej. Zakończono nad nim prace w resorcie, teraz trafił do Rady Ministrów. Jak słyszymy, jego uchwalenie to kwestia tygodni.

Kredyt hipoteczny, to coraz większe ryzyko. UOKiK ostrzega.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
26 sierpnia, 18:04, Majka:

Zobaczymy ilu palantów pójdzie siedzieć za te decyzje.

Siedzieć to powinni ci, którzy budowali oczyszczalnię Czajkę. Inwestycja za kilka miliardów, a awaria awarię pogania.

M
Majka

Zobaczymy ilu palantów pójdzie siedzieć za te decyzje.

D
DŁUŻNA

No nie wiem, czy takie ruszają, skoro potrzebują aż 3 lat, żeby się zacząć realizować. I to mówię, że zacząć, a nie, że stać. Projekty miejskie https://projektowanie-wnetrz-online.pl/projektowanie-wnetrz-war na ogół mają to, że są po prostu długo realizowane, ale żeby aż tak?

Dodaj ogłoszenie