Przypominamy, że podczas wakacji tempo prac paradoksalnie spadło z uwagi na niski poziom wody w Wiśle. Na początku września prace przyspieszyły. Wówczas ryzyko zahaczenia przez pływający sprzęt o nieregularne dno rzeki spadło, a Budimex, który jest wykonawcą prac, mógł ponownie zacząć pracować na pełnych obrotach. Ukończono budowę trzech lądowych podpór mostu pieszo-rowerowego. Natomiast w kontekście podpór rzecznych zakończyło się pogrążanie w dnie Wisły wszystkich 216 ścianek szczelnych pod budowę tychże podpór.
Każda podpora będzie się składać z trzech fragmentów. To tzw. korek betonowy, fundament i filar. Dwa pierwsze elementy służą osadzeniu podpory w ziemi. Podpora P2 już je posiada – w pierwszym tygodniu października Budimex wykonał korek, a następnie zabetonował fundament. Do jego zbrojenia zużył 32 tony stali, którą zalał 243 m sześc. betonu. Wcześniej do wykonania korka wykorzystano 138 m sześc. betonu niekonstrukcyjnego.
Tyle samo materiałów Budimex zużył, żeby wykonać dwa pierwsze fragmenty podpory P3. Jej betonowanie nastąpiło w środę, 12 października. Jak wskazuje miasto - było dosyć widowiskowe a niektórzy mieszkańcy idący po stronie Bulwarów Wiślanych zatrzymywali się na chwilę i przyglądali się betonowozom z efektownie rozłożonymi wysięgnikami i umocowanymi na nich rurami, którymi przez ponad 5 godzin wylewano beton.
Beton pozostało wylać jeszcze pod podporę P4, ale do tego potrzeba jeszcze trochę czasu. W tym tygodniu rozpoczęły się prace przy wykopie pod utworzenie betonowego korka. Wstępnie betonowanie planowane jest na 26 października. Termin ten może ulec zmianie ze względu na trudniejsze warunki geologiczne – wykop prowadzony jest w iłach.
Prace równolegle prowadzone są też na brzegu
Po stronie Bulwarów Wiślanych zabetonowano płaszcz i oczep długiego na 85 m muru oporowego. Płaszcz to betonowe pokrycie dotychczasowych wbitych ścianek szczelnych muru, a oczep to inaczej gzyms. Z kolei po stronie praskiej charakterystyczny, bo wygięty na kształt litery L mur oporowy P1 i P2 podpory P7 został zakończony we wrześniu. Pozostałe lądowe podpory też już są gotowe. To zresztą najłatwiejsze do dostrzeżenia części budowanej przeprawy – ze względu na filary przygotowane do posadowienia na nich ustroju nośnego mostu.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?