Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Puławskie MZK wozi pasażerów od 40 lat

redakcja
redakcja
Hanna Bednarzewska
Z Henrykiem Mizakiem, prezesem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Puławach, rozmawia Hanna Bednarzewska.

W tym roku mija 40 lat odkąd na ulicach Puław pojawiły się miejskie autobusy...Historia komunikacji miejskiej jest związana z historią miasta i jego mieszkańcami. Dynamiczny rozwój Puław wywołał problem przemieszczania się puławian w obrębie miasta i Zakładów Azotowych, które powstały na jego obrzeżach. W 1974 roku władze Puław stworzyły zręby komunikacji miejskiej, uruchomiając komunikację zbiorową w ramach Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Rozpoczęcie działalności miało miejsce przy znaczącej pomocy firm komunikacyjnych z Lublina, Zamościa i Chełma. W kwietniu 1974 r. dotarło do Puław 10 autobusów marki San. 28 lat temu autobusy MZK wyjechały poza granice Puław do Żyrzyna, Gołębia, Janowca, Kazimierza Dolnego i Polesia.Jak zmienił się MZK przez 40 lat?Bardzo duże zmiany dokonały się w latach 2010-2012. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej pojawiła się możliwość uzyskania dotacji na modernizację transportu miejskiego. Gmina Miasto Puławy wykorzystała tę szansę, a spółka jako operator i partner włączyła się do projektu poprawy dostępności i jakości systemu komunikacji miejskiej. Otrzymane dofinansowanie przeznaczyliśmy na modernizację taboru. Wymieniliśmy 21 autobusów, zmodernizowaliśmy zajezdnę i zaplecze techniczne. Mamy teraz proekologiczne pojazdy o najwyższej normie czystości spalin w Europie. Wprowadziliśmy także nowoczesne systemy zarządzania flotą autobusową, system biletu elektronicznego oraz dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach i w autobusach. To zdecydowanie poprawiło jakość naszych usług i komfort podróży pasażerów.Jakie wydarzenia w działalności firmy były najważniejsze dla jej rozwoju?Ważny był 1990 rok, gdy w kraju dokonały się zmiany ustrojowe. Pojawił się samorząd gminny, który przejął cały ciężar finansowania komunikacji miejskiej. Ówczesne władze podjęły decyzję o wydzieleniu komunikacji miejskiej ze struktur Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej i utworzeniu samodzielnego zakładu budżetowego. To był impuls do rozwoju komunikacji miejskiej w Puławach. Dzięki właściwej polityce samorządów kolejnych kadencji w budżecie miasta zawsze były pieniądze na komunikację miejską i nie ulegała ona znacznym ograniczeniom. Ważnym etapem było przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę, co stało się w 1998 r. Uzyskanie osobowości prawnej pozwoliło na dalszy rozwój firmy.Jak MZK radzi sobie z konkurencją?Nie jesteśmy monopolistą na rynku usług przewozowych. W regionie puławskim liczba pojazdów na 1000 mieszkańców jest znacznie powyżej średniej krajowej. Wskaźnik motoryzacji dorównuje wskaźnikowi w rozwiniętych państwach UE. Mamy też konkurencję ze strony prywatnych przewoźników. To dla nas wyzwanie, aby świadczyć usługi na wysokim poziomie, tak żeby pasażerowie wybierali nasze autobusy.Jak zachęcacie pasażerów do korzystania z miejskiej komunikacji?Dbamy o jakość naszych usług i punktualność kursowanioa autobusów - co jest istotne dla pasażerów. Mają oni możliwość podróżowania z biletem elektronicznym, co pozwala na tańsze przejazdy w porównaniu z biletem papierowym. W tym roku wdrożyliśmy program Bus bonus. Jest on realizowany od maja i polega m.in. na tym, że posiadacz biletu okresowego imiennego będzie mógł korzystać z przywilejów u partnerów współpracujących z komunikacją miejską. Autorem programu jest MPK Lublin.Jakie plany na przyszłość ma MZK?Modernizacja przeprowadzona w ostatnim czasie daje pozytywne efekty: zwiększa się liczba przewiezionych pasażerów i przychody ze sprzedaży biletów. Świadczy to o tym, że dalsze działania, podejmowane przez spółkę razem z miastem, będą zmierzać do unowocześnienia taboru i wymiany kolejnych autobusów na nowe. 30 procent taboru kupionego w latach 2000-2005 wymaga wymiany. Mam nadzieję, że w unijnej perspektywie na lata 2014-2020 uda się zdobyć pieniądze i przeznaczyć je na całkowitą wymianę autobusów. Chcemy, aby w stu procentach były to pojazdy tzw. niskowejściowe, które ułatwiają pasażerom podróżowanie.Rozm. Hanna Bednarzewska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto